Barst/scheur opvullen

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
Een schrijnwerker is op het absurde idee gekomen om (gelukkig niet bij mij thuis) een wenge rand (2cm dik) bovenop een spoelbak te verlijmen. Bij het werken (drogen?) van het hout is er aan de ene kant een barst over de volledige diepte en breedte en aan de andere kant een scheur, beide ongeveer anderhalve millimeter breed. Hebben jullie een suggestie om dit op te lossen of om op deze spleten op te vullen?
Ik dacht aan bruine silicone, aangezien dat nog wat kan werken. Sowieso maar een dutsige oplossing, maar past bij een dutsig probleem. :)

IMG_1982.jpgIMG_1983.jpgIMG_1979.JPG
 
Laatst bewerkt:

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Wellicht opvullen met wengé fineer. Daarna de kieren vullen met een pasta gemaakt van fijne koffiedik en watervaste houtlijm.
Wordt wel toegepast in de houtdraaierij. Laten uitharden en schuren. Klinkt raar maar werkt wel. Even een proefstukje maken.
Laat je het resultaat even zien?
vr.gr. Jan Pranger.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
volgieten met epoxy eventueel op kleur gebracht maar persoonlijk zou ik gewoon transparant gebruiken
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Dat 'glow in the dark epoxy', waar kun je dat kopen?
Is dat gewone epoxy waar een kleurstof door heen zit.
Waar kun je dat halen?
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Een schrijnwerker is op het absurde idee gekomen

Deze wasbakken zijn ervoor gemaakt onder het blad gemonteerd te worden, zo gek is het niet (of is het echt alleen een randje Wenge over de wasbak welke dan wel in een onderliggend werkblad verzonken ligt?) Het probleem zit em denk ik in de afwerking van het hout. Ik vrees dat vocht zich een weg in het kopse hout gebaand heeft. Reparatie op welke manier dan ook kan best een oplossing voor de scheur zijn maar geen vordering tov het dan nog steeds arm afgewerkte werkblad.
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
Bedankt voor jullie antwoorden!

Denken jullie dat dit eenmalig werken van het hout is (niet droog genoeg)?

Voor de volledige barst lijkt de fineer mij een goede oplossing. Voor het half gescheurde stuk (zie de betere foto) lijkt mij dit moeilijker. Probeer ik daar ook fineer tussen te lijmen of zouden jullie daar stukken weghalen eerst?
Ik heb persoonlijk meer vertrouwen in lijm met zaagsel dan lijm met koffiedik :) plus ik drink geen koffie.
@botte bijl: Het is een vrijstaande wasbak met er bovenop een rand hout gelijmd, geen andere werkblad, niks verzonken ofzo.
IMG_2089.jpg

IMG_2092.jpg
(90° gedraaid.)
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
[QUOTE Het is een vrijstaande wasbak met er bovenop een rand hout gelijmd, geen andere werkblad, niks verzonken ofzo.[/QUOTE]

Gesnapt. Succes met het vullen én voor het verzorgen van een betere, vochtbestendige afwerking.
 
Laatst bewerkt:

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Het lijkt erop dat het hout erg mager staat, ik bedoel niet genoeg beschermd door olie of dergelijke, dus gaat het als het zo is al zeker meer vocht opnemen dan anders het geval zou zijn. kan je het er niet afnemen doorzagen en weer lijmen met D4, behandelen enz. ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.