waarschuwing festool ctl sys

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Aan de binnenkant van de wcd op de stofzuiger staat maximaal 1200 watt belastbaar.

De motor van mijn nieuwe ctlsys in helemaal verbrand. De stofzuiger heeft een kwartiertje gedraaid met mijn rotex 90 erop. Dus in mijn geval kan het geen overbelasting zijn. Gelukkig komt er een nieuwe maar ik wist niet dat de inschakel automaat maar tot 1200 watt belastbaar in. Ook het verband tussen de kapotte motor en het inschakelrelais is mij niet duidelijk.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Ik heb een keer een productiefout meegemaakt bij festool. Zelfs 8 jaar nadat dit bekend was is het tandwiel onder coulance gemaakt. Van begin jaren 80 tot 2009 ben ik dealer van festool geweest. En altijd de problemen opgelost. Machines gaan nu eenmaal stuk normaal aan het eind van de levensduur. Toch gaat er ook een deel stuk bij eerste gebruik. Mijn eerste machines van begin 90 jaren draaien allemaal nog. Niet twijfelen gewoon kopen. Zou er toch een fout inzitten dan hadden andere forumleden wel gereageerd.
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik heb nu voor het schuren binnenin mijn bootje een CT22 met een hele lange slang en ben erg geinteresseerd in de CTL SYS.


Denk je dat je een aantal uren achter elkaar een DTS400 of RTS400 kan laten draaien, als de zak maar niet vol raakt of is dat toch een te zware belasting?
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Ik heb nu voor het schuren binnenin mijn bootje een CT22 met een hele lange slang en ben erg geinteresseerd in de CTL SYS.


Denk je dat je een aantal uren achter elkaar een DTS400 of RTS400 kan laten draaien, als de zak maar niet vol raakt of is dat toch een te zware belasting?

Stofzuiger is TNO goedgekeurd voor 8 uur werken per dag dus dat zal wel goedkomen
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Ik schilder professioneel en dat ding moet werken de hele dag. Niemand werkt 8 uur achter elkaar. Met mijn ct 26 heb ik geen enkel probleem. We wachten af. Volgende week ga ik hem weer aan de tand voelen op een nieuwe klus.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Denk je dat je een aantal uren achter elkaar een DTS400 of RTS400 kan laten draaien, als de zak maar niet vol raakt of is dat toch een te zware belasting?

Als je alleen schuurt heb je volgens mij heel wat uurtjes nodig voordat je zak volzit.... zaagsel of schaafkrullen gaat harder maar schuurstof gaat er heel wat in zon zak.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Wat ga je erop gebruiken dat meer is dan 1200w. Zaagmachine? ? Bovenfrees? Beide zijn ivm spaanafname zowie zo niet geschikt. Ja een haakse slijper maar dat 7s kwartsstof dus ook niet de juiste machine. Deze is echt bedoelt voor schuurmachines. Ik zou niet zo snel weten welk courant apparaat meer dan 1200 watt is. 5 liter schuurstof is heel veel.
 

Jonathan

Actieve deelnemer
20 apr 2012
58
2
België
had dit graag gebruikt in combinatie met MFT/3 en CT26 door te lussen om het stof wat op het einde van een zaagsnede nog ontsnapt af te zuigen. Dat zijn ook kleine hoeveelheden en daarvoor zou dit ding ideaal zijn, moest hij ook genoeg vermogen kunnen leveren natuurlijk :(
 
Laatst bewerkt:

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ik heb me zopas de scheppach HA 200S aangeschaft voor kleine werken binnen het huis (niet voor de werkplaats).

Scheppach_ha200s_500px.jpg


Misschien is dit ook een alternatief? Heeft me maar 82 euro gekost, en heeft meer vermogen dan de Festool.
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik heb twee weken geleden de festool gekocht en er afgelopen zaterdag mee gewerkt.
Echt een enorme verademing na het gesjouw met die CTL22.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Ik heb me zopas de scheppach HA 200S aangeschaft voor kleine werken binnen het huis (niet voor de werkplaats).

Scheppach_ha200s_500px.jpg


Misschien is dit ook een alternatief? Heeft me maar 82 euro gekost, en heeft meer vermogen dan de Festool.
Zeker een overweging waard. Als deze in de zomer bijna 8 uur per dag aan staat heb ik toch twijfel. Alle waar naar zijn geld.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Als je profesioneel schildert zijn er van die dagen dat je een de heleer dag schuurt. Natuurlijk staat de stofzuiger niet continu aan.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Die Scheppach heeft 2 nadelen, waardoor deze niet te vergelijken is met de Festool. De belangrijkste is dat deze waarschijnlijk niet voldoet aan de M of L stofklasse. Scheppach meldt niets over een klasse op hun website. Bij de meegeleverde accessoires staat geen filter, waardoor ik het idee heb dat de Stofzak de enig filter is. Dat lijkt mij onvoldoende voor bij houtbewerking. Het andere nadeel is dat er geen stopcontact op zit, waardoor deze niet automatisch aangaat met het schuurapparaat/zaagmachine.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Wel, stofklasse L is de laagste stofklasse, voor huishoudelijk gebruik. Zelfs de goedkoopste stofzuiger voldoet aan stofklasse L.

En om een stofzuiger te gebruiken met hout, moet je een stofklasse M halen. Dat heeft zelfs de Festool Sys niet.

Wat het stopcontact betreft, dat is waar.... maar daar betaal je dan ook niet voor :p

Het voordeel wat je dan wel weer hebt, is dat je de scheppach ook in blaasfunctie kan zetten, ideaal voor diegene die geen compressor hebben
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Stofklasse L is de laagste klasse waar vereisten voor gelden. Alles daaronder, zoals deze Scheppach, voldoet aan geen enkele eis qua filtering van de lucht. Het is dus niet juist om te zeggen dat alle stofzuigers op zijn minst aan stofklasse L voldoen.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Festool stofzuigers met Klasse L hebben hetzelfde filter als de stofzuigers uit de M klasse, enige verschil is dat de M klasse zuigers een zakvol indicatie
moeten hebben om in de M klasse te vallen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.