Axminster een huismerk? En zoja, wat nu verder?

TryFal

Nieuw lid
7 apr 2015
17
0
Hallo allen, Ik ben me dus aan het oriënteren voor een zaagtafel en kwam dus op een axminster, nu ik wat zit rond te kijken omtrent dit merk(?) begon ik me af te vragen of dit een op zichzelf staande handelsmerk is of net zoals HBM een bedrijf in dat onder zijn eigen naam apparatuur maakt. Hier ben ik persoonlijk namelijk niet helemaal weg van. Heb liever een merk dat al wat jaren ervaring heeft op het gebied van apparatuur. Ik heb eerder al een topic geopend dat ik opzoek ben naar een zaagmachine voor fijn, die voornamelijk precisie werk aankan, dacht met axminster wel goed te zitten, maar twijfel nu.

Ik heb op dit (zeer bruikbare) forum afgezocht naar andere merken en ben op veel informatie gekomen. Het enige wat tot nu toe echt er boven uitspringt is mafell (erika 85) alleen is dit nog iets boven m'n budget gezien het (nog) voor hobbymatig doeleinde is. Hoop uiteindelijk wel naar die klasse te kunnen gaan. Maar weten jullie nog andere merken die echt aan te raden zijn? De volgende merken heb ik al gehad:

Proxxon: goed voor fijn werk, alleen niet sterk genoeg denk ik.
Scheppach precisa 2.0: ziet er goed uit alleen wordt je verstek niet weergeven in graden...
Axminster: heeft zeer zeker mijn interesse, maar misschien een huismerk?
Dewalt: nog niet echt iets hierover gevonden qua accurate (dus schoot away met ervaringen)
Festool: heeft nog niet mijn aandacht getrokken.
Presisaw: helaas geen 12.000 euro als budget ^^

Er zijn vast nog wel meer merken die jullie kennen en misschien aanraden. Misschien ben ik er ook nog een paar vergeten, dan zal ik daar vanmiddag even op terug komen. Maar wederom bedankt voor jullie tijd en input!!

Groetjes Emiel

(edit: overzichtelijker)
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
HBM maakt geen eigen apparatuur, maar koopt groot in in China en laat daar zijn naam op zetten. Dat geldt voro de machines van Axminster precies zo - alleen zijn die wat groter en hebben ingangen bij meer verschillende producenten, ook b.v. in Taiwan; en Axminster kleinspul (boren b.v.) komen vaak lokaal weg b.v. van Clico in Sheffield. Zowel Axminster als HBM leveren door de bank genomen een product met een prima prijs/kwaliteitsverhouding, waarbij uiteraard wel geldt dat m.n. de hele goedkope series bepaald niet de top zijn.
 
C

coy

Guest
Hallo TryFal,
ik ben ook op zoek naar een betaalbare degelijke zaagtafel.
Wat Axminster betreft lees ik toch heel veel goede reviews en ziet er op het 1e zicht toch ook wel redelijk ok uit.
Ik heb ze natuurlijk nog niet in het echt gezien maar dat komt nog wel...
Volgende zaagtafels had ik op 't oog:
CHARNWOOD W650
AXMINSTER AW10BSB2
Als iemand hier ervaring mee heeft, laat maar weten...

grtz,
Klaas
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
HBM koopt in China, Twaiwan, India en heeft jarenlange ervaring, zo niet een pionier op dit gebied. Inmiddels zijn vele er achteraan gehobbeld. Waar denk je dat merken als Makita enz.. tegenwoordig hun producten laten maken. Voordeel is dat je als je in NL koopt -maakt niet uit waar- je iets sneller bent als er mankementen zijn.
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Hoe je het wend of keert rommel is goedkoop en goed spul is duur.
of te wel aan de prijs kun je vaak de kwaliteit zien.
 
C

coy

Guest
@hvdb
volledig mee akkoord.
Maar de kunst is een goede balans te vinden tussen prijs/kwaliteit en waarvoor je het zal gebruiken.
grtz
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Hoe je het wend of keert rommel is goedkoop en goed spul is duur.
of te wel aan de prijs kun je vaak de kwaliteit zien.

Beetje kortzichtig en nog korter door de bocht.

Je hebt duur spul wat rommel is en goedkoop spul met een prima kwaliteit/prijs verhouding.

Bij aanschaf van een nieuwe machine is het verstandigste om altijd naar de showroom te gaan of dealer en zelf de kwaliteit te beoordelen. Jijzelf bent de enige die kan beoordelen of het aan 'jouw' norm voldoet en past binnen je budget.

Het zal je verbazen hoeveel dezelfde kwaliteit je aan aantreft in een bepaalde prijsklasse , want vele importeurs en dealers vissen tegenwoordig in dezelfde vijver. Soms heeft de een net iets meer te bieden dan de ander en voldoet het net aan jouw eis .

Mijn machines is 90% Festool, kapex, cms modules, invalzagen, domino, rotex, stofzuigers etc. Niet bepaald het goedkoopste maar met een aantal een paar slordigheden mee gehad. 1 machine moest zelfs omgeruild worden.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.