Hulp gevraagd voor houtsoort keuze

vincent33

Nieuw lid
19 apr 2015
2
0
Hallo,

Graag wil ik een didgeridoo (muziekinstrument) maken van een houten stam. Deze zaag ik open als een stokbrood, ga ik uithollen en daarna weer op elkaar plakken. Nu heb ik de keuze uit twee houtsoorten. De eerste houtsoort is een stam walnoot hout van 190 cm. Deze is drie weken geleden (gezond) gekapt. Het is een vrij duur stuk hout, en ben bang dat het gaat barsten. Wat zegt jullie ervaring ?
Het andere houtsoort is appelhout, deze stam van 180 cm heeft al twee jaar liggen drogen.

Graag hoor ik van jullie welke houtsoort het meest geschikt is voor deze soort bewerking.

groet,

Vincent
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Hallo,

Ik weet dat er in de kringen van Vormgevers in Hout iemand is die didgeridoo's maakt (jaarlijkse expositie op Fort bij Vechten). Kun je bij die persoon niet je licht opsteken?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
In mijn ervaring is walnoot niet erg gevoelig voor barsten. Aan de andere kant, om over een walnoot te spreken als een vrij duur stuk hout klopt er iets niet - je hebt toch geen fineerstam van 60 cm diameter nodig? Hoe duur is die stam?

Walnoten is vrij zacht, volgens mij is appel harder, fijner van structuur en gemakkelijker glad af te werken. Het is wel lastiger zonder barsten drogen. Ik weet niet wat voor hout een didgeridoo moet hebben (hard, zacht) maar ik weet dat fluiten en doedelzakpijpen van fruithout gemaakt worden. Ik zou dan ook voor de appel gaan.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Cool, ik heb er nog geen zelf gemaakt maar een vriend van me wel. Dit uit ordinaire vuren balken, het geluid is door de houtstructuur ietwat dof van karakter. Een hardere houtsoort levert een betere resonantie op dus een peer lijkt me zeker kunnen. Zorg ervoor dat de delen die tegen elkaar komen absoluut vlak zijn, je kunt ze met een gewone watervaste! houtlijm verlijmen, watervast moet het zeker zijn omdat er in je didge toch veel vocht komt. Kwijlen en zo :p Nadat het goed droog is de buitenkant afwerken naar de wanddikte die je wilt. Ik zou om te beginnen het mondstuk alvast maken zodat dit comfortabel is en omdat je tussentijds dan het geluid goed kunt checken. Zorg er ook voor dat je voordat je veel dikte gaat wegnemen dat je weet wat de toon van je didge is, je kunt namelijk alleen van laag naar hoog tunen.
Succes !
 

Raalf

Actieve deelnemer
24 mrt 2015
43
0
Een stam walnoot die pas drie weken geleden gekapt is, zou ik toch nog een jaar of 5 laten drogen..
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
Ik heb er 3 gemaakt.
1 van een steel van een zonnebloem
1 van een steel van een bereklauw die is heel apart
en 1 van een stuk berken uit het park.

De houtsoort maakt in de basis niet uit.
Ik heb de berken tak groen bewerk en hem tijdens het uithollen etc niet laten drogen zodat er geen hartscheuren ontstaan.

Als je de vorm grotendeels goed hebt en het hout nog ongeveer een cm dik is
bind je de delen strak op elkaar en zet je het een maandje weg om te drogen.
(de delen trekken dan de zelfde kant op krom)

Als het hout is gedroogd kan je de binnenzijde glad afwerken en de delen op elkaar lijmen om vervolgens de buitenzijde af te maken.
zodat er een wanddikte overblijft van ongeveer een mm of 8
 

Bijlagen

  • IMG_8168.jpg
    IMG_8168.jpg
    85,8 KB · Weergaven: 183
  • IMG_8169.jpg
    IMG_8169.jpg
    59,7 KB · Weergaven: 182

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.419
686
Emst
Met berenklauw (Heracleum) zou ik toch even voorzichtig mee zijn.
In verse toestand kan het sap, in combinatie met zon, brandwonden geven.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
De haan bedankt voor de aanvulling
(ik ging er vanuit dat dit algemeen bekend verondersteld mocht worden)

De steel heb ik overigens een keer in januari/februari geplukt dat is er geen enkel gevaar meer bij en heeft de natuur hem al grotendeels voor je schoongemaakt.
 

vincent33

Nieuw lid
19 apr 2015
2
0
Bedankt voor alle waardevollen informatie!!!

@Boertje125 Mooie didgeridoo,s heb je gemaakt! Goed om te horen dat werken met vers hout dus wel kan. Hoe heb jij de twee delen tegen elkaar gebonden en weg gezet om te drogen. En waar heb je de delen laten drogen?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
hoi Vincent
ik heb met een aantal touwlussen men stokjes gebruikt (je trekt door aan het stokje te draaien het touw echt heel strak.
maar spanbandjes of tiewrap's kan natuurlijk ook

ik heb hem eerst een paar weken in de schuur laten drogen en toen nog een maand in de huiskamer
omdat na het bewerken het hout vrij dun is gaat het drogen best rap.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.