Wie wat bewaart heeft.................een schaal

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Enkele jaren geleden kreeg ik van Ronald Kanne een prachtig stuk jeneverbes. Waarvoor nog hartelijk dank. Was nu goed droog. Zie links op foto met hout.
Daaruit deze schaal gedraaid en twee keer behandeld met Danish Oil.
Afm:32x10 cm.
Heerlijk geurend hout om te draaien.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl

P4130001.jpg

P4180003.jpg

P4180004.jpg

P4180005.jpg

P4180006.jpg

P4180007.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooie schaal met een prachtige tekening erin.
Het detail aan de bovenkant is zeker passend.
Een klein vraagje Jan.
Ligt het aan de foto of niet, maar is dit lichtjes excentrisch gedraaid of zit het precies in de midden gedraaid de inholling.
Groeten Didier.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Zeer bijzondere vorm, niet direct mijn smaak maar wederom strak gedraaid. Dat "chatter"randje is mooi gevonden. Het oogt wat robuster dan de reguliere "prangers"
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ja Ronald ik weet, dat je eigenlijk te goed bent voor deze wereld. Erger nog er was ook een enorm brok plataan bij. Onlangs verwerkt tot handzame stukken.
Rick eerlijk gezegd heeft de structuurvan het hout mij geleid naar deze vorm: er zaten op strategische plaatsen noesten, die verplichten te kiezen uit een aantal mogelijke vormen. Dat is het mooie van houtdraaien: je hebt een ontwerp in het hoofd en moet gaandeweg het draaiproces bijsturen. De uitgangspositie was een gebruikelijk schaalvorm omdat de structuur al voldoende aandacht vraagt. Hij is mij eigenlijk wat te druk. Nu concurreren structuur en vorm te veel met elkaar. Maar goed er zijn zwaardere dilemma,s in het leven.
Vr.gr. Jan Pranger.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Jan strakke schaal en fantastisch hout. Gelukkig verschillen de smaken deze is niet mijn smaak. Dat het hout de vorm bepaald gebeurd mij ook wel eens.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Het randje is gemaakt met textureerwieltje/raderwieltje van Henry Taylor, gekocht bij Schulte. Ik vond het nodig om de rand een "lift" te geven om de uitholling te accentueren. Zoals wel vaker gaat het mij meer om de vorm(mogelijkheden) dan om nut en functie.
Vr.gr.Jan Pranger.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Best erg van Ronald eigenlijk...hij zadelt allemaal mensen maar op met stukken hout...Die arme mensen moeten dan verplicht maar de werkplaats in om hiervan iets te maken...Zeer akelig allemaal....Met veel tegenzin heb ik twee weken geleden de voorgedraaide noten schaal op de draaibank gehad....He....Bah.....En tot overmaat van ramp staat die schaal nu hier ook in de keuken en kijk ik er elke dag na.....:p

Zo heb ik allemaal toffe stukjes hout door het huis staan, allemaal gekregen van medehoutliefhebbers. Stukje redwood van onze Jan Pranger, daar heb ik een theelichthoudertje van gemaakt. Stuk olijf van athanor...dat staat gewoon mooi te wezen....eigenlijk teveel om op te noemen. Zulke stukken hebben toch vaak een extra betekenis.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.