Omkeerdraaiwerk

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik wil eens iets draaien met omkeerdraaiwerk.
Ik heb 4 balkjes van meidoorn met slaap(45x45mm) aan elkaar gelijmd met papier ertussen.
Als ik dit in de draaibank zet ben ik bang dat je het risico loopt dat het uitelkaar vliegt.
Hoe kan ik dat voorkomen?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
dat valt om meerdere manieren te voorkomen. ik heb zelf mallen gemaakt waar de "gelijmde"balkjes in komen. ik heb dus twee mallen voor aan elke kant 1. zal proberen morgen even wat foto's van posten. tevens heb ik een mal gemaakt voor het uithollen van het draaiwerk

rick
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
De Haan.
Twee grote slangklemmen kan ook. Pas op voor de uitsteeksels.
Of iets langer nemen en het verlengde deel hout op hout lijmen.
Na het draaien dat deel afzagen en splitsen enz.enz.
Veel succes.
Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Hans een ringtegencenter kan er bij mij niet op.

Ik zat zo te denken, als ik er een vierkant stukje multiplex op lijm en schroef, zou dat goed gaan?
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik heb even 2 foto,s gemaakt.
Foto 2 is de aangedreven kant en foto 1 is dus de andere kant.
Het tegencenter zit vastgelast, zover als ik het kan zien.

Attached files
 

Hans Scholte

Actieve deelnemer
De eindstukken afdekken met een stukje multiplex kan wel, maar het risico dat je niet precies op de hartlijn uitkomt wordt groter.

Ik denk dat een ringetje gewoon over de punt van het tegencenter geschoven kan worden.
Op de foto heb ik een ringetje M5 over een standaard 60 graden center geschoven.
Welke maat ring hangt af van de diameter van het draaiwerk en de hardheid van het hout.
Even het kruispunt van de gelijmde balkjes aanprikken, ringetje op het werkstuk houden en tegen het center plaatsen.

Succes,
Hans

Attached files
 

saar

Nieuw lid
23 apr 2010
2
0
Ik heb zelf redelijk wat gedraaid met papier ertussen , maar als het goed gelijmd is dan krijg je dat niet zo 1 2 3 kapot , gewoon proberen met wat ander afvalhout en je zult zien dat het allemaal wel meevalt ........................ mits het goed vlak gelijmd is , als het allemaal la la is dan rest alleen nog een goede tandartsverzekering ...................................
 

houtenhart

Actieve deelnemer
25 apr 2010
37
0
bovendien als je het niet vertrouwd met papier ertussen dan zet je je draaibank gewoon op een lager toerental. afhankelijk van wat voor hout dan wel maar ach,

wel handig dit forum ,vind het wel boeiend wat je hier tegen komt.(Y)
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Houtenhart.
Bij een laag toerental krijg je wel ruwer draaiwerk. Bij een hoog toerental behoef je dus minder te schuren. Bij harde houtsoorten is dan wel zo handig. Bovendien zie dan de slagschaduw beter, waardoor je zuiverder en trefzekerder kunt aanzetten. Handig is ook om een witte achtergrond te gebruiken - een plaatje wit multiplex b.v.
Ik draai kleine stukken graag tussen de 1200 en 1500 toeren.
Dit slechts even ter aanvulling.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.astorno.nl
 

FRED

Nieuw lid
4 nov 2009
22
0
Hallo, ben voor een klant een kast aan het maken (shaker style) hier komen twee wengé knopjes op.
Ik heb op het werk alleen een hobbydraaibankje zonder schroefdraadopdraaiflens. (hoe heet zoiets??)
Nu heb ik zoals hieronder te zien is een blokje wengé op en stuk eiken gelijmt met papier ertussen?? Kan dit?? of gaat dit door de lucht??:)
Het eiken is kops, het wengé langs.. het MDF blokje en het centerblok zitten er alleen voor het lijmen / klemmen..
Ik hoop dat jullie mij een tip kunnen geven..!! Heb opzich wel wat ervaring met draaien, maar twijfel hierover..?

Alvast dank, groet Alfred



 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Hoi alfred,

Ik zie eigenlijk de toegevoegde waarde van het aangelijmde stuk eiken niet. Een dergelijk knopje kun je in principe ook tussen de centers draaien als je niets hebt om het op te spannen. Het handigst is dan om een dikker stuk hout op te spannen zodat je de indruk van de centerpunten niet in je draaiwerk hebt. Je kan in principe met 5 mm overmaat al uit de voeten als het moet.

Misschien heeft je draaibank een morse conus in de as? Dan zou je een klein pennetje aan het knopje kunnen steken en dit opspannen in de boorkop (die je met morse conus in je draaias steekt) maar ook hiermee kun je niet zonder tegencenter draaien
 
Laatst bewerkt:

FRED

Nieuw lid
4 nov 2009
22
0
Hoi alfred,

Ik zie eigenlijk de toegevoegde waarde van het aangelijmde stuk eiken niet. Een dergelijk knopje kun je in principe ook tussen de centers draaien als je niets hebt om het op te spannen. Het handigst is dan om een dikker stuk hout op te spannen zodat je de indruk van de centerpunten niet in je draaiwerk hebt. Je kan in principe met 5 mm overmaat al uit de voeten als het moet.

Misschien heeft je draaibank een morse conus in de as? Dan zou je een klein pennetje aan het knopje kunnen steken en dit opspannen in de boorkop (die je met morse conus in je draaias steekt) maar ook hiermee kun je niet zonder tegencenter draaien

Het is gelukt... Een keer eraf geknapt.... Heb het knopje er gewoon weer op gelijmd en weer verder...
Tussen de centers? Hoe wil je dan de bolling aan de voorkant draaien?
Dikker hout had ik niet. En verder zit er niets bij de draaibank... T'is een echt hobby rammelbankje van ferm







URL=http://s12.photobucket.com/user/alfredreitsma/media/DSC_9495_zps82495502.jpg.html]
DSC_9495_zps82495502.jpg
[/URL]
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb zelf redelijk wat gedraaid met papier ertussen , maar als het goed gelijmd is dan krijg je dat niet zo 1 2 3 kapot , gewoon proberen met wat ander afvalhout en je zult zien dat het allemaal wel meevalt ........................ mits het goed vlak gelijmd is , als het allemaal la la is dan rest alleen nog een goede tandartsverzekering ...................................

Ik lijm met krantenpapier en CA lijm (superlijm, vingertjeslijm, secondenlijm), en gebruik in zowel vaste kop als tegencenter een stebcentre (verbeterde versie van een ringcentre). De lijm laat niet los, en mocht dat toch gebeuren dan houden de tanden van de centers de zaak in principe wel bij elkaar. Het risico van wegschieten is daarmee m.i. gereduceerd tot het risico op wegschieten dat je loopt bij 'normaal' (dwz niet papier-geplakt) draaiwerk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.