Scheppach TFE-30 als spindel schuurmachine

thomdebom

Actieve deelnemer
19 nov 2014
69
0
Nu mijn Scheppach HM2 Combi vlak vandikte bank, Scheppach LBE-16 langgatboor hulpstuk en Scheppach HBS 32 vario lintzaag goed zijn afgesteld ben ik mij aan het verdiepen in het Scheppach TFE-30 frees hulpstuk.

Tijdens het speuren op het internet naar spindle moulders en wood shapers kwam ik op dit filmpje terecht. Vanaf 5:50 wordt de machine omgebouwd naar spindel schuurmachine. https://www.youtube.com/watch?v=LgdX_eQu_Lk

spindelschuurmachine.jpg

Bestaan hier voor de Scheppach TFE-30 hulpstukken voor ? en of zijn de maten van de spindel as universeel zodat ik hier andere merken voor kan gebruiken?
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Lang geleden heb ik scheppach verkocht. Toch weet ik niet meer wat de inwendige draad is. Als je die maat weet kan je verder zoeken. Festo had vroeger een schijf/ spindel schuurmachine.basis 3 De rollen hiervoor zullen nog wel te koop zijn. Ook zou je bij tendo tools een kans maken. Ik weet dar ze adapters hebben om 8mm freesjes in de as te zetten.
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Asmaat is universeel, 30mm. Scheplach heeft destijds zelf setjes verkocht met een rubberen basis waar vaste schuurrollen overheen geschoven kunnen worden. Wellicht verkopen ze die nog maar ik zou opteren om in de handel verkrijgbare standaard eindeloos schuurpapier rollen te kopen en met een houder te gebruiken.

Even googelen moet je wel zo'n ding met asmaat 30 opleveren.
 

thomdebom

Actieve deelnemer
19 nov 2014
69
0
Is het verschil in de oplossing van Wim dat de schuurrol of bovenfrees freesjes in de as bevestigd worden. En dat bij Scheppie de schuurrol over de as bevestigd wordt?

Op beide manieren heb ik in ieder geval gezocht en zag dat er onlangs op marktplaats een advertentie online is gezet met denk ik de oude scheppach houder waarover de schuurrollen worden geschoven. Daarbij moet ik zeggen dat er vrij weinig resultaten zijn als je zoekt op schuurhouders/schuurkegels met een asgat van 30mm.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
De oplossing van Scheppie is uitstekend. Toch heb ik schuurrollen gezien die boven op de as werden vastgeschroefd. Iets van m 14 of m 16 vandaar mijn vraag over de draad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.