Steigerbuizen zwart maken

TimodeS

Nieuw lid
16 apr 2015
3
0
Hallo allemaal,

Ik wil graag een kast van steigerbuizen maken, alleen vind ik de kleur en uitstraling van nieuwe steigerbuizen te nieuw en te licht. Ik heb veel op internet gezocht naar manieren om het staal donkerder te krijgen (patina, gekookte lijnolie, Hematite). Heb al gekookte lijnolie gebruikt maar dit heeft niet het gewenste effect. Het staal wordt niet echt donkerder. Aangezien het behoorlijk lange buizen zijn, is een manier van onderdompeling/verhitting ook niet onmogelijk.

Graag zou ik willen dat de steigerbuizen er qua kleur ongeveer zo zouden uit gaan zien: http://thenerdnest.com/2013/07/decorating-the-pipe-bookshelves-living-room-tour.html

Weten jullie wat hiervoor de beste manier is? Ik hoor het graag,

Met vriendelijke groeten, Timo
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Wat je op je plaatje ziet, zijn gewone zwarte gasbuizen. Ze hebben die stelling van standaard fitmateriaal gemaakt. Huur een draadsnijmachine,want zoveel draad met de hand snijden ben je snel zat. Buizen en fittingen kan je bij bv warmteservice bestellen.
 

TimodeS

Nieuw lid
16 apr 2015
3
0
Dankjewel voor je reactie. Het klopt inderdaad dat het ander materiaal is, maar ik vroeg mij af of je die kleur/effect ook op steigerbuizen kan krijgen door er iets op te smeren. Met steigerbuizen is het namelijk een stuk makkelijker werken dan zelf die gasbuizen met een draadsnijmachine te maken.
 

smirri13

Actieve deelnemer
25 mrt 2013
78
0
gent
zoek eens op youtube naar Diresta Jimmy. Onlangs een ijzeren lichtreclame gemaakt die hij met een gel zwart liet verkleuren. Hij gaf naam en toenaam van product mee in de video, maar ik kan het niet meer herrinneren

edit : hier kan je het zien, product staat in de beschrijving ook nog eens
https://www.youtube.com/watch?v=XJhWgZC8WEA
 

xanax

Actieve deelnemer
28 aug 2014
55
0
zijn steigerbuizen niet gegalvaniseerd ? ik heb zodirect niet een idee hoe je een gegalvansieerde buis laat pattineren, das juist de reden waarom ze gegalvaniseerd waren om dit tegen te gaan ... :)
 

TimodeS

Nieuw lid
16 apr 2015
3
0
De buizen zijn inderdaad gegalvaniseerd, maar houdt dat dan in dat wat je er ook opsmeert, de buizen nooit meer zullen verkleuren? Dankjewel voor je bericht smirri, dat goedje is inderdaad iets wat ik zoek, maar weten jullie of dat dus niet gaat werken met gegalvaniseerde buizen?
 

xanax

Actieve deelnemer
28 aug 2014
55
0
met ietwat googlen kom ik "zebraline" tegen, kachelzwart eigenlijk, lijkt me dat dit in principe moet werken.
 

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
Je kan volgens mij beter onbehandelde buizen nemen als je wat patina zoekt en niet die gegalvaniseerde steigerbuizen, het verven van gegalvaniseerde oppervlakken is ook nooit een succes zonder idioot veel voorbewerken.

Steigerbuizen zijn volgens mij altijd 2" (+/-50mm) wat wellicht vrij fors is voor deze kast, of je moet hem heeeel groot en hoog maken.

Ik denk dat 1" buizen een beter diameter is, als je deze (voor mij onbekend) in het "zwart" kan krijgen, wat gewoon onbehandeld betekend dus niet zwart geverfd, lijkt mij dat een prima oplossing.
Je zou ze ruw kunnen verven, laten drogen en dan een paar rondjes op straat rollen wil je ze er wat beschadigd (patina) uit laten zien, licht schuren en dan blank lak erop, zoiets?
 
Laatst bewerkt:

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
Op die site staan meerdere links naar de historie van die kast.
En ook dat men nog in de ontwerp fase was, kwam ik deze foto tegen

pijp nippel.jpg

Zoals je ziet, hebben de onderdelen van zichzelf al wat patina.
Je krijgt ook een idee van de diameter van het fitwerk.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
De maat op je laatste foto is 1". Pijpnippels zijn tot 200 mm voorgesneden te koop. De fittingen zijn ook in zwart leverbaar. Zowel de buis als de fittingen zijn dan onbehandeld.
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Steigerbuis is in diverse diameters, ook in aluminium te koop.
Even Googelen op steigerpijp of steigerbuis.
Aluminium kan je in kleur laten anodiseren.
'k Heb geen idee van het bijbehorende kostenplaatje.
Misschien een idee?
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Steigerbuizen zijn volgens mij altijd 2" (+/-50mm)

Standaard steigerpijp is pijpmaat 1-1/2" , dat is 48,3mm.
Pijpmaten en "gewone" inchmaten is wat anders.
1" pijp is bijvoorbeeld 33,7mm, 2" pijp is 60,3mm, 3" pijp is 88,9mm, 4" pijp is 114,1mm etc

In de zuivelindustrie gebruiken ze voor RVS pijp vaak nog wel de "echte" inch maat, dat zijn dan weer aparte pijpen.
Maar in de rest van de industrie zijn het de maten zoals hier boven beschreven.

Oeps, ik zie dat Ronald L ook al 48,3mm had gepost....
 
Laatst bewerkt:

CorK

Nieuw lid
19 apr 2015
3
0
Pijpmaten in inchmaten zijn altijd de inwendige diameter, daardoor krijg je die "rare" buitenmaten
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
@CorK, 100 jaar geleden waren die maten misschien afgeleid van de binnendiameter in inch, maar dat is natuurlijk afhankelijk van de wanddikte van de pijp.
Buitendiameter van pijp blijft altijd gelijk, bij een andere wanddikte verandert de binnendiameter.
Zo kun je die 1-1/2" pijp krijgen met wanddiktes van 1,6 tot 10mm dik.
 
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Dat zwart maken doe je toch gewoon met Hammerite..dat heb je ook in een wat donkere hamerslag effect geloof ik.

het iets verouderen lukt wel met een spons/doek als het nog wat pikt.

of zwart uit de automotive industrie.....bodyschutz ofzo.....loop maar eens zo'n car-parts shop binnen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.