Schuine gaten hakken in ronde delen en orientatie bij dubbel schuine constructies

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Beste Mensen,

Graag deel ik met jullie de techniek die ik heb ontwikkeld om met ronde delen te werken op een simpele manier.
Zonder machines en met maximale tevredenheid..

In het voorbeeld maak ik twee gaten in de achterstijl onder een hoek van 87 graden die dwars door de poot gaan. Om de Zwei te vinden heb ik een kort deel dat pas in het eerste kapregelgat gestoken kan worden en rust dan schuin op de vlakke bank. Zo krijgen beiden stijlen dezelfde schuinte die ik dan met een blokhaak van een loodlijn voorzien aan de kopse kant. Deze loodlijn is het begin van de oprientatie voor de gaten;

DSC04380.jpg

De twee gaten worden afgetekend op een punt vanuit de werktekening. Omdat de constructie dubbelschuin is, is het goed om consistent te zijn in welk punt je als begin neemt. ik neem altijd de bovenkant van het gat aan de buitenkant, maar dit is dus irrilevant. Nu weet ik dus waar in de poot zovieso de bovenkant van de doorgestoken pennen moeten komen en kan ik van daaruit de rest van de verbinding aftekenen. De achterstijl word in V- klossen op de bank bevestigt onder de bankhaak als de loodlijn haaks op de bank staat.

DSC04378.jpg

Nu de achterstijl zo in de V- blokken vast zit dat de gaten loodrecht op de bank moeten komen, gebruik ik mijn hakbeitel om vier keer het midden te zoeken op het oog. Vervolgens verbind ik de vier uiteinden met potlood. Door het vier keer te doen, minimaliseer je de kans om niet in het midden te zitten, als dit al nodig is want een mens kan goed kijken als hij zijn best doet. Je kunt ook vanuit een middellijn werken, dit werkt ook maar vond ik uiteindelijk overbodig. Ik heb het wel geprobeert vandaar dat je op sommige foto's middellijnen ziet staan. De middellijn kan zo makkelijk gevonden worden

DSC04382.jpg

DSC04353.jpg

Houd een dunne rij haaks op de poot, ter hoogte van de uiteinde van de gaten en schuif een blok met gewenste schuinte tegen de rij om de zeiden af te schrijven. Doe later het zelfde aan de andere kant maar dan omgekeerd!

DSC04396.jpg

Hak de gaten half uit en gebruik dezelfde klos om te zichten of je de schuinten zuiver hakt. Een beetje scheef is niet erg, gezien je van twee kanten werkt en je wilt toch dat ze een beetje hol zijn zodat je de opennen mooi pas kan krijgen aan de uiteinden.

DSC04368.jpg

DSC04373.jpg

DSC04372.jpg

DSC04377.jpg

Omdraaien en herhaal hetzelfde proces. Dan gebruik je een van de gaten om de hoek te vinden tussen de regels. De horizontale hoek, in mijn geval van een taps toelopende zitting.

DSC04392.jpg

Maak een nieuwe loodlijn op de kopse kant etc...

Veel plezier!
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Prachtig weer Caspar, mooi om te zien hoe jij alles nog met de hand doet. En met wat een vakmanschap. Prachtig!

Ik zat net paar filmpjes van je te kijken en schrok bijna toen ik je wat zag lijmen, zo ga je op in jouw manier van ambachtelijk werken als je paar filmpjes bekijkt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.