Steigerhout met tacker

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Hi Allemaal,

Nu ga ik wellicht een domme vraag stellen, maar doe het toch...;)
Op zeer korte termijn ga ik wat met steigerhout knutselen...ook de vrouw is hiervoor gevallen...tuinset...tuinstoelen...veel werk dat dus van binnenuit bevestigd moet worden. En stiekum ook t liefst vrij snel achter de rug heb ( ;) ) NU heb ik er een discussie over gehad... waarbij het onderwerp was het eventueel bevestigen dmv een tacker met geringde spijkers.
wat denken jullie hierover? en is dit uberhaupt een optie? of zeggen jullie totaal niet doen?
verneem graag jullie reacties

Alvast bedankt!

gr.

Erwin
 

Storm

Nieuw lid
4 jun 2013
21
0
Ik heb het wel eens gedaan, ben er geen voorstander van.

Omdat de meeste steigerplanken niet al te recht zijn moet je ze soms een beetje helpen en met schroeven gaat dat beter.
je kan de planken dan goed tegen elkaar aan trekken.

Met spijkers wil dit dus niet zo goed.ook heb ik het idee als je het schroefd dat het een stabielere constructie is.

Ik gebruik de spax vlonderschroeven die zorgen er voor dat het minimaal gaat werken.


Succes met je projecten

Thomas.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
bij rechte planken kan het dus wel?
het zijn daarnaast geringde spijkers... variërend tussen 50-90 mm ( constructietacker) volgens mij bereik je daar toch hetzelfde resultaat mee als met schroeven?
wellicht een optie om schroeven en genoemde spijkers af te wisselen?

thnx!
Erwin
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als je zo'n tacker hebt dan gaat het ook, en ik vind nagels mooier ogen dan schroeven. Maar zo'n machines en nagels kosten veel geld om te beginnen, je bent snel nieuw €6-800 kwijt voor iets dat voor een hobby'er weinig ander nut heeft.
Schroeven is wat trager en wat steviger, maar ook duurder/stuk maar je hebt de machine waarschijnlijk al en indien niet dan zal die toch nog regelmatig dienen.
Met de hand nagelen gaat natuurlijk ook nog, zulke meubels hebben toch een zeer beperkte levensduur.
 

Storm

Nieuw lid
4 jun 2013
21
0
afwisselen lijkt mij geen optie.
Kies de voor jou beste oplossing.

Met schroeven krijg je naar mijn mening meer stijfheid in je product .
Ik lees heel veel Amerikaanse artikelen over houtskeletbouw en ook daar zeggen ze dat schroeven vaak een betere oplossing is vanwege het uitzetten en krimpen van het hout.

Succes
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Schroeven met de genoemde spijkers is een hele goede optie. Waar je wel op zou moeten letten is dat je geen schroeven gebruikt met voldraad (vanaf de kop t/m de punt), deze trekken niet zo goed heb ik het idee. Deze zijn erg geschikt, maar de maat moet je zelf even bekijken uiteraard.

Wat betreft de duurzaamheid Benchworks, dit is geheel afhankelijk van de afwerking uiteraard. Maar toegegeven, steigerhout is niet houdbaar tot in de eeuwigheid, tenzij je het droog in de schuur weglegt :)

Ben wel een beetje benieuwd naar foto's, enzo, ... :)

Succes!

Groet,
Marthijn
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
@BenchWorks de machine heb ik niet zelf, maar kan ik gebruiken als ik de nagels betaal...best te doen dacht ik ;) die machines zijn voor een hobby-er inderdaad erg kostelijk. degene die ik mag gebruiken is de DCN690 ( accutacker van dewalt) ook direct om m eens goed uit te proberen samen met de eigenaar. Het steigerhout leek hem daar een ideale test voor...iemand trouwens ervaring met dat apparaat? ik ga het nog ondervinden...
Kan ik uit je reactie opmaken ("zulke meubels hebben toch een zeer beperkte levensduur") dat het eigenlijk niet uitmaakt hoe ik de onderdelen bevestig omdat het wellicht allemaal toch maar kort mee gaat? hoe denk jij er over voor gebruik binnen? bijvoorbeeld bij een dekenkist of bed oid?

Juist omdat het geringde nagels zijn, leek mij het een vergelijkbaar resultaat op te leveren als met schroeven. ... trekt eea al wat dichter naar elkaar toe...en voorboren doen volgens mij de meeste ook al niet meer door het gebruik van goede, zelfborende schroeven. Tacken leek dan een goede/ praktische en vooral ook snelle oplossing.

In ieder geval bedankt voor de reacties

gr.

erwin
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Ik zie nu dat ik 2 dingen door elkaar haal:confused:... Misschien niets posten als ik al half slaap :p.

Wat ik bedoelde: Tackeren met genoemde spijkers is beter dan met gladde spijkers, maar schroeven met deeldraad schroeven lijkt mij beter. Daarbij zit ik te denken aan deze schroeven. Uiteraard kun je ook deze gebruiken, maar ik heb het idee dat de vlonderschroeven beter trekken. Sowieso, vanwege de kleinere kop, gaat de kop makkelijker het hout in. Maar ze zijn wel ongeveer €5 duurder:)

Met foto's bedoelde ik het project inderdaad :)

Succes!
 

PBT

Actieve deelnemer
Je kan ook de schroeven van dyna plus gebruiken. Deze zijn er in 2 kwaliteiten, voor binnen en voor buiten. Ik gebruik ze altijd voor het schroeven van steigerhout. Uiteraard de deeldraad schroeven in de maat 4x50.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.081
2.601
Gewoon tacken , gaat snel en zit zeer goed vast. Wel eens een pallet proberen te slopen?
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Knutselaertje;144320. Kan ik uit je reactie opmaken ("[COLOR=#333333 zei:
zulke meubels hebben toch een zeer beperkte levensduur") dat het eigenlijk niet uitmaakt hoe ik de onderdelen bevestig omdat het wellicht allemaal toch maar kort mee gaat? hoe denk jij er over voor gebruik binnen? bijvoorbeeld bij een dekenkist of bed oid?[/COLOR]

Steigerhout vergrijst snel en er komen algjes op en daarna gaat het snel rotten. het hangt wel van jouw klimaat situatie af, bij een natte en windvrije tuin kan het binnen 3- 5 jaar wel snel gaan met je meubels. als je bank droog en in de wind staat dan mischien wel 20 jaar. jaarlijks wat onderhoud met lijnolie o.i.d is aanteraden.

spijkers zijn goedkoper en als je de tekker toch hebt is dit de handigste en snelste oplossing, dan kun je misschien ook nog denken aan een paar goede lange lijmklemmen.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
het leek mij ook een sterke en slimme oplossing, maar nog beperkte ervaring met steigerhout....zou zonde zijn als ik et verpest door verkeerde bevestigingsmaterialen te gebruiken.
als ik trouwens wat delen van het steigerhout ook binnen wil verwerken...( ideeën vrouw zijn eindeloos) moet ik dat dan eerst ook laten acclimatiseren? het lijkt mij als ik gewoon goede gebruikte en goed gedroogde planken koop ( waarvan leverancier ook aangeeft dat ze goed voor binnen te gebruiken zijn) dat ik ze niet persé meer weken in de gewenste ruimte moet plaatsen(?) e.e.a. uiteraard afhankelijk van de ontvangen planken.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
het leek mij ook een sterke en slimme oplossing, maar nog beperkte ervaring met steigerhout....zou zonde zijn als ik et verpest door verkeerde bevestigingsmaterialen te gebruiken.
als ik trouwens wat delen van het steigerhout ook binnen wil verwerken...( ideeën vrouw zijn eindeloos) moet ik dat dan eerst ook laten acclimatiseren? het lijkt mij als ik gewoon goede gebruikte en goed gedroogde planken koop ( waarvan leverancier ook aangeeft dat ze goed voor binnen te gebruiken zijn) dat ik ze niet persé meer weken in de gewenste ruimte moet plaatsen(?) e.e.a. uiteraard afhankelijk van de ontvangen planken.

Geloof niet iedere houthandelaar op zijn woord, zeker niet als het gaat om het droog zijn van hout. ik koop ook regelmatig vurenhout/ongebruikte steigerplanken voor een heel mooi prijsje. Als je belt wordt er gezegd dat het hout heel mooi droog en verwerkklaar is. nou vergeet het maar, als ik het hout een 1 week lang binnen leg moet ik soms een kwart wegschaven of de plank doormidden zagen. ik neem dit vanwege de prijs lief en pas mijn berekend hoeveelheid benodigd hout hierop aan. daarnaast zal gedrooghoud vrijwel nooit de juiste houtvochtigheid hebben voor jouw woonkamer (iedere woning is anders en daarbij de luchtvochtigheid dus ook). bijvoorbeeld, laatst heb ik een aantal boomstamschijven van pakweg 3 cm dik geschaafd, hiervan heb ik de ene eenderde buiten (overdekt en in de wind), eenderde in mijn schuur (droog, geisoleerd en regelmatig verwarmd) en eenderde in mijn woonmaker gelegd. buiten scheurde het amper, in de schuur al meer en boven gingen ze doormidden... na 2 weken heb ik de schijven uit de schuur ook in de woonkamer gelegd, deze zijn verder gaan scheuren maar gelukkig niet doormidden, die van buiten gaan binnekort naar de schuur. het zegt wat over hoe nat het hout is, hoe snel het droogt en wat dus verstandig is, heel nat hout moet langzaam drogen, hout wat rustig kan acclimatiseren vervormd minder en blijft dus langer goed en mooi vergeleken bij snel acclimatiseren. indien je hout koopt (zeker vers hout) is het verstandig om het altijd te meten en langzaam laten acclimatiseren (hoe lang? geen idee, verschilt per plank).
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Wat LHoornweg hierboven zegt.... Helemaal mee eens. Geef het hout de tijd om zich aan te passen aan de omgeving voor je begint te bouwen.

Ik spijker nooit in steigerhout. Laat vaak los door het werken van het hout en/of het scheurt. Beter voorboren en schroeven, mooiste is om met houten proppen de schroef weer af te dekken. Steigerhout (gewoon goedkoop vuren dus) maak ik altijd twee keer drijfnat met een impregneer (impraline of impregneerolie van de cokerije bv) Als je dat om het jaar doet/laat doen heb je kans dat je buitenmeubel wat langer bestaat dan een paar jaar....

Succes!

Groet, Rob.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Hi Rob,

hoe zit het dan met gebruikt steigerhout? Dat staat toch bekend om minder werken ed?
thnx voor reacties iig

gr.

erwin
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.