Restauratie Inca 343-132 vlakbank

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Niet zo lang geleden heb ik via dit forum een leuk vlakbankje gekocht, een Inca 343-132. Een opknapper.

DSC03117-klein.jpg
Op het eerste gezicht niet veel mis mee, schoon. betrekkelijk weinig roest, een paar ontbrekende onderdelen, een paar losse onderdelen die mogelijk maar niet noodzakelijkerwijs op de plek van de ontbrekende zouden passen, je kent dat wel. Niets dat onoplosbaar is.
Wat opviel was dat er in het verleden nijver aan het onderstel is gesleuteld. Scharnieren waren verplaats, op vreemde plekken zaten er onverklaarbare schroeven in gedraaid, en waarschijnlijk heeft er een andere motor onder gehangen waardoor de aandrijfriem niet meer paste en de motorsteun moest worden opgehoogd. Vermoed ik.
Ik voel me met hout toch wat meer op mijn gemak dan met metaal, dus ik ben begonnen met het onderstel onder handen te nemen. Ik wil er niet te veel aan doen. Hij ziet er mooi gebruikt en origineel uit, dat wil ik eigenlijk wel zo houden.

Omdat de riem er dus niet meer was en ik een bedrijf had gevonden dat die dingen in principe in iedere gewenste lengte kon leveren waren al die aanpassingen niet meer nodig en ben ik maar begonnen het onderstel van alle overbodige materiaal te ontdoen en de motorsteun netjes met nieuwe, en dit keer passende scharnieren vast te zetten.
DSC03121-klein.jpg

DSC03123-klein.jpg
Dat doen we dus anders.

Ook weer zo'n probleem. Gaatjes boren voor de nieuwe scharnieren.
DSC03150-klein.jpg
Dat past dus niet... :confused:

Gemopper en hoofdgekrab...
DSC03148-klein.jpg
Zo gaat het ook! In het kader van 'wie geen dure spullen heeft moet slim zijn'. Het duurt wat langer... :)

Intussen stak ook de nieuwe (hopelijk passende) riem uit mijn brievenbus, dus snel even proberen:
DSC03228-klein.jpg
Dit is wel ongeveer de bedoeling. Als ik de riem om de grootste schijf leg dan raakt hij net wel/net niet de rand van het gat in de tafel. Ik kan de motor weer gaan verplaatsen maar ik denk dat een paar halen met een vijl al voldoende is om de zaak passend te maken. Waar ik een klein beetje bezorgd over ben is dat de riem in deze stand best wel vrij strak staat. De machine staat nog los op het onderstel en ook de poelie zit los op de as dus ik heb het nog niet aangedurfd om de machine ook echt te starten. Als gaat blijken dat de riem echt te strak zit dan kan ik wat busjes onder de motor zetten om hem iets hoger te krijgen, of ik koop een iets langere riem. Die ruimte is er, op de kleinste schijf hangt de motor ruim 2,5 cm boven zijn laagste punt. De riem mag dus in theorie nog 5cm langer.
DSC03231-klein.jpg

DSC03234-klein.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.082
2.601
Normaal draait een vlakbankje in die maat een 4500 toeren op de beitelas. Mijn gok is dat dat de middelste poeli is. Als je voor dat toerental de poelies in lijn zet, ben je klaar om te schaven.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ad, Bij mij hangt (de veel zwaardere motor) ook gewoon "in" de riem. Ik zou het gewoon zo laten.
Als het goed is heeft de poelie op je aandrijfas een diameter van 58 mm. Om de door INCA aangegeven max. 6000 tpm te krijgen heb je bij een motor die 3000 tpm draait een poelie nodig met een doorsneden van 116 mm.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik ga je met interesse volgen. Ik heb een dergelijk vlakbankje (met vandikte hulpstuk :p), maar daar zit een wiebelig eigenbouw deelbaar onderstel onder. Daar wil ik een 'origineel' tafeltje voor gaan bouwen.

Wil je misschien eens de maten van het tafeltje posten? Zoals lxb van blad, lxb van buitenkant poten bij de vloer en lxb poten net onder het blad?

Ik vind dat je motor wel erg hoog gescharnierd staat. Zo staat hij met het zwaartepunt bijna recht boven het scharnier en is er niet veel gewicht meer over om je v-snaar op spanning te houden.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ik heb m ook

IMG_2896.jpg

mijne kwam met een raar gefabriceerd onderstel. Daar moest dus een nieuwe voor gemaakt worden.
ik heb de motor ophanging helemaal variabel verschuifbaar gemaakt dus bijna elke maat riem past. helaas is er een hap uit de poelie. maar ik kon m er niet af krijgen, ik heb laatst een poelitrekker gekocht. dus nu op jacht naar een nieuwe op maat.
Er is op internet ook ergens een poelie/diameter/toerental appje. alleen vergeten waar
jo groetjes
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Hoi Ad,

Hoe is het nu met de vlakbank?
Als je hem zou zien zou je het niet zeggen, maar het gaat heel goed met de vlakbank. Hij ligt nu namelijk helemaal uit elkaar. :)
Er was wat gepast geweld nodig om de schaafas uit de lagers te krijgen maar nu dat uiteindelijk is gelukt heb ik een flinke horde genomen.
Het lijkt er een beetje op dat in het verleden er wat zaken aan de wandel zijn gegaan. Eén van de messen heeft flink wat butsen die perfect overeenkomen met beschadigingen aan de tafel. Eén van de ringen waarmee de messen worden geborgd was beschadigd en zat niet op de as, mogelijk is de vlakbank gebruikt zonder die ring en heeft een mes zich losgewerkt. Ik hoop dat er daarbij geen ongelukken zijn gebeurd...
Ik ben er nog niet helemaal uit of ik de originele ring ga hergebruiken of dat ik een nieuwe ga regelen. De ring ziet er nog best redelijk uit, maar als ik denk aan die 6000 toeren die dat ding kan gaan maken, dan krab ik me toch weer eens achter de oren. :p

Het gaat allemaal niet super snel, het biijft toch een beetje een tussendoor projectje waar ik aan werk als ik zin heb. Maar goed, de herfst is nu ingevallen dus ik ga mogelijk wat minder tijd in de tuin bezig zijn. Je weet nooit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.