DA schuurmachine met variabel toerental vraagje

Harold999

Actieve deelnemer
11 apr 2015
60
2
Ik heb sinds kort een Metabo SXE400 DA schuurmachine met instelbaar toerental. Ik werk
graag met dit apparaat op standje 1 omdat hij dan lekker rustig/stil draait en dit toerental afdoende is voor het fijnschuurwerk waar ik 'm met name voor heb aangeschaft.

Nu mijn vraag; mij is opgevallen dat het toerental in stand 1 na een paar minuten vanzelf hoger wordt. Alsof iemand het apparaat stiekum in stand 2 heeft gezet (wat niet het geval is). Jammer omdat het apparaat dan flink meer herrie maakt.

Is zo'n toerental variatie in de laagste stand normaal of zou er een defect kunnen zijn?
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Het kan zijn dat dit een veiligheid is in het machine, op het laagste toerental is de koeling waarschijnlijk maar amper voldoende, en als de machine warm word gaat het automatisch vlugger lopen en hoor je meer geluid van de koeling waarschijnlijk.
 

Harold999

Actieve deelnemer
11 apr 2015
60
2
Het kan zijn dat dit een veiligheid is in het machine, op het laagste toerental is de koeling waarschijnlijk maar amper voldoende, en als de machine warm word gaat het automatisch vlugger lopen en hoor je meer geluid van de koeling waarschijnlijk.

Het gebeurd ook direct na een "koude" start. Tevens is me opgevallen dat de toerental variëring eigenlijk alleen optreedt direct na het aan-/uit- en weer aanzetten van het apparaat.

Waarschijnlijk een onduidelijk verhaal dus ik heb het euvel even op een Youtube video gezet, dit zegt meer dan duizend woorden. ;)

http://youtu.be/ocCcBkKXRP8
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.