Krom hpl blad

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Hallo allen, ik heb een probleem en dat is , ik heb laatst een werkblad gekocht 22 mm betonplex berken met een zijde beplakt met hpl in de afmetingen van 2000 x 820.
Deze heb ik door de midden gezaagd in twee gelijke stukken dus 1000 x 820, het moet namelijk een freestafelblad worden.
Ik heb de frees inlegplaat er in gefreesd, alles past perfect maar kwam er nu achter dat de plaat krom is en wel over
de zijde van 820 mm niet veel ongeveer 2mm, ik was hier eigenlijk al bang voor omdat de plaat aan een zijde beplakt is.
Nu is mijn vraag kan ik deze platen op elkaar lijmen omdat ik toch 2 platen heb, zodat deze weer vlak worden en mijn blad dan 44 mm dik wordt.
De hpl zijde is nu hol, ik wil deze dan aan de bolle betonplex zijde op elkaar lijmen uiteraard.

Mijn vraag is hoe gaat ik dit doen , en met wat voor lijm en zal ik hem hier mee vlak kunnen krijgen.

Groetjes,
 

cocobolo

Actieve deelnemer
3 mrt 2012
138
5
Apeldoorn
kun je misschien anders een rechte aluminium (of stalen) balk er onder bevestigen en het blad daar daan fixeren en daardoor recht trekken? Dit is de freestafel zoals ik ze maak, dat soort profielen dus misschien gebruiken?

DSC_2217_zps20ce3fc0.jpg
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Het is op zich niet heel gek, hpl heeft een uitzettingscoefficient waar je U tegen zegt tov hout.. Maar ook: HPL is zo vlak als je ondergrond. Lijmen op je andere blad gaat niet werken ben ik bang, het zal altijd iets blijven doen. Zorg dat je werkblad op een rigide frame komt, zoals Cocobolo suggereert. En, misschien nog wel het belangrijkste: zorg voor een stabiele omgeving.
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Als je het geluk hebt iemand te kennen die een pers heeft kan je ze best daar onder stoppen. Als je dat niet hebt kan je zelf een systeem maken door balken, formaat 15 x 5, een soort raster te maken bovenop een plaat aan weerszijde en dan spanvijzen op de korte balken, als je interesse hebt kan ik je meer vertellen hoe het moet en hoe ik het doe eigenlijk. Anders als je een vlakke ondergrond hebt en je kan een deftig gewicht plaatsen aan de bovenkant door middel van een heftruck of dergelijke moet het ook lukken eenmalig.

Suczes
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
@Woodjohn, in jou manier heb ik ook wel interesse als je het wil beschrijven heel graag.

Groet.
 
Laatst bewerkt:

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
@Cocobolo, hier heb ik ook aangedacht , ik dacht er aan om een zwaar aluminium hoeklijn er onder te maken, maar ik weet ook niet of een kokerprofiel sterker is.

Groet
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Hi,

Kijk ik lijm regelmatig planchettedeuren en heb geen Pers of hoe noem je zo een ding, hier in Belgïe zeggen we er presse tegen maar dat is verfranst A.N lijkt me.

Wat heb je nodig voor de grote van 1 deur :

2 platen multiplex van goede kwaliteit 1000 mm op 2400 mm (als je het meermaals gaat gebruiken en naar de grote aan te passen naar je werkstuk of wat je wil.

Balken 1500 mm Op 50, 12 stukken van lengte 1300 mm en 6 keer 2600 mm

Spanvijzen van zeker 80 cm 12 stuks eh, hangt van de dikte af natuurlijk van te lijmen materialen.

Een zak goesting, neem een grote.

Leg op je schragen de 3 lange lengtes daar bovenop of andersom de 6 korte dwars erover heen dan je plaat en dan je stukken om te lijmen, weer zelfde feestje aan de bovenkant dan maar in omgekeerde volgorde. Lange lengtes moeten tegen de plaat liggen, korte span je op.

Spanvijzen komen op de korte balken aan elke kant 1 natuurlijk.

Kijk ik lijm daar al jaren formica en planchette deuren mee, voor mij werkt het ideaal, neemt geen plaats in als je het niet nodig hebt.

Als je mijn gedacht niet verstaat zal ik nog wat beter uitleggen want ik weet dat ik te rap ga soms ik doe mijn best om het verstaanbaar te maken maar ik weet dat het niet makkelijk is. Dat is dan zelfkennis maar ja daar heeft iemand anders niets aan.

Slukes,

John
 
Laatst bewerkt:

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
@Woodjhon, bedankt voor je duidelijke uitleg, het is mij geheel duidelijk, maar als ik moet gaan investeren in deze materialen kan ik beter een ander plaatje aanschaffen.


Maar nogmaals bedankt voor je gedane moeite maar je oplossing ga ik bewaren.


Groet.
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als ik iets plat wil houden dan gebruik ik het "torsion box" principe, zo kan je met relatief weinig materiaal een ontzettend stevig, plat en stabiel werkblad krijgen.
Zeker bij een freestafel en assemblage tafel wil je een absoluut vlak blad ander kan je daar niets precies op maken.

Even online zoeken en je zal het principe wel zien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.