Lijm verwijderen van lijmklemmen

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Goedemiddag allemaal,

Sinds een tweetal jaren heb ik een aantal Bessey Corpusklemmen, deze klemmen bevallen uitstekend alleen beginnen ze nu wat stroef te lopen want er blijft nog wel eens wat lijm zitten op de klemmen. De grote klodders krab ik eraf met een oude beitel of verfkrabbertje maar vooral die lijm die in de groeven gaan zitten is lastig te verwijderen...

Heeft iemand een handige manier om de lijmresten te verwijderen ?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Is het niet gewoon een kwestie van een druppeltje olie of vaseline?
Je zou verwachten dat lijmrestanten door het open en dicht schroeven er af zouden vallen.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Probeer eens een spuitje WD40 op de lijmresten. Nachtje over laten intrekken en meestal komt het er goed vanaf.

Succes!!

Groet, Rob.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Sorry..sorry...Dat ik niet eerder reageerde.

Bedankt allemaal voor de suggestie's. Ik gebruik eigenlijk alleen witte houtlijm.

@pow : koken ? klinkt logisch maar ik weet niet hoe ik precies mijn klemklem in een pan krijg:eek:

@wim kluck : nieuwe....goed plan !! :)

@heckemann : wd40 ? heb ik staan...ga ik proberen

En daarna de klemmen invetten zoals Ronald L schreef...
wordt vervolgd
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Corpussen heb ik zelf ook. Nog niet zoveel lijm erop overigens. De bekken kunnen eraf dan hou je de stang over die past toch wel in n buis heet water??
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@pow : Da's ook een goede optie...wist trouwens niet dan de bekken eraf kunnen....En daarna er ook weer op ? :D

De klemmen werken weer redelijk , nachtje in de wd40 heeft wel geholpen maar ze lopen nog steeds wat stroef...
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Heeft iemand hier nog beter ideeën voor? IK verbaas me er eigenlijk over de reactie van de lijm op deze klemmen. Ik gebruik gewone houtlijm, maar er komen toch behoorlijk zwarte plekken op het staal en is inderdaad lastig te verwijderen.
Zag laatst bij een demo ook iemand van Bessey staan, probleem was hun wel bekend, maar ook geen oplossing. Ik vind dat voor dure klemmen toch best bijzonder. Het lijkt mij met name te maken hebben met het materiaal van de klem, type staal of iets dergelijks. Ik ga nog eens wat verder zoeken op internet, zal niet de enige met dit probleem zijn.
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
@ avos: Betere ideeën?
Nou, uiteraard ken ik het probleem, maar pragmaticus als ik ben heb ik een oplossing gevonden die het probleem helpt voorkomen: ik zorg dat de bekken schoon blijven. Tussen het te lijmen oppervlak en de bekken doe ik soms een stukje papier. Dat helpt.
Ik weet het, dit is geen antwoord op de vraag, maar wel een oplossing.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Dag Rob, het mooie is dat lijm op de bekken geen probleem geeft, dat is kunststof daar zijn lijmresten zo van af. Het gaat om de lijm op de rails. En ja ook daar zou je wat tussen kunnen doen...:) Maar voor zulke dure klemmen vind ik dat toch wat behelpen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.