Vraag omtrent Zaagtafel, klein formaat voor fijn werk

TryFal

Nieuw lid
7 apr 2015
17
0
Hoi vakmannen,

Ik ben hier nieuw en heb me even voorgesteld in dit topic: Voorstellen en ik heb gelijk een vraag aan jullie.

Ik wil namelijk fijn houtwerk gaan doen en zoek daarvoor juist gereedschap, jullie moeten bijvoorbeeld denken aan de grote van juwelenkist(en /jes). Ook wil ik uiteindelijk met verschillende houtsoorten werken die voornamelijk hard zijn, zoals Amerikaanse noten, Wenge en Zebrano.

Maar ik ben als eerste op zoek naar een kleine zaagtafel, en ben tot op heden alleen nog maar terecht gekomen bij Proxxon, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? En kennen jullie toevallig nog meer merken die kleine zaagtafels maken en hoog qua kwaliteit zijn? qua prijsklasse mag het wel wat kosten.

Ik ga jullie zeker weten met nog meer vragen stalken, maar alvast bedankt voor jullie tijd en antwoorden ^^

mvg,

Emiel
 
A

Athanor

Guest
Tsja, nu laat m'n geheugen me deels in de steek..., wat ik me herinner is dat 2 jaar geleden op de open dag van Rick, Massave hout, een prachtig ontwikkeld zaagtafeltje te zien was. Dit was in een kleine productieserie gemaakt door een technicus met veel feeling voor hout. Ik weet niet meer wie dat gemaakt heeft, maar er zijn vast forumleden die mijn lancune kunnen invullen! Even afwachten dus.....

Fons
 
A

Athanor

Guest
Kan zijn, gaat geen lampje bij me branden, zal Rick eens vragen.

Fons
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Yep... een kennis van mij had het plan om deze zaag te gaan maken en te verhandelen. Helaas weinig meer van vernomen. Neem anders even contact op met hem via zijn website : http://www.past-sense.com/195252076

Proxxon maakt ook een erg mooi tafeltje, daar heb ik zelf al meerdere malen naar zitten kijken. Voorlopig maak ik al mijn kistjes op mijn festool zaagtafel (precisio 50) , mijn bovenfreestafel en met wat handgereedschap.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Ik heb in het verleden van deze persoon een mail gehad met specs etc. Tevens vertelde hij mij dat er een Zwitserse fabrikant Is die dergelijke machines maakt als ik het me goed herinner beginnen de prijzen bij vijf cijfers.
 

TryFal

Nieuw lid
7 apr 2015
17
0
Ja de Byrnes was even langs geschoten ja, ziet er idd goed uit! alleen mis ik iets (wat ik vergeten ben te melden) dat ik ook graag wil zagen op 45 graden, dat kan Proxxon wel, maar deze volgens mij niet.
Dat een zaagmachine een koste plaatje heeft met 5 cijfers lijkt me stug, daar kan je vele betere investeringen van doen lijkt me.

Maar alvast bedankt voor de info en ik houd me altijd aanbevolen voor meer ^^.
 

TryFal

Nieuw lid
7 apr 2015
17
0
Ik heb in het verleden van deze persoon een mail gehad met specs etc. Tevens vertelde hij mij dat er een Zwitserse fabrikant Is die dergelijke machines maakt als ik het me goed herinner beginnen de prijzen bij vijf cijfers.

Volgens mij heb ik gevonden wat jij bedoelt, ik las dat hij ergens tussen de €9600 en de €12.000 kost, maar kan nergens een shop vinden waar je hem ziet (met een prijs).

de Precisaw:


In Duitsland zit een bedrijf die hem dus levert, maar daar geven ze geen prijs op.

Prachtig ding om in werking te zien, maar de prijs gaat wel heel erg ver!
 

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Nou de kogel is door de kerk, hij is vandaag binnen gekomen. een Byrnes!!

Wat een zaag is dit!!! geweldig.

Nauwkeurig en stil en zo rustig. Een totaal andere wereld dan proxxon (op zich ook niet slecht)
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Ik heb de proxxon fet en ben er super tevereden mee.
Genoeg kracht, maakt niet veel lawaai, is dmv de fijn afstelling op de langsgeleider perfect in te stellen, onder een hoek zagen is mogelijk en ook goed in te stellen,
heeft een stofafzuiging uitgang, en staat mooi stabiel.
Ik heb tot op heden geen minpunt(en) ondervonden. (ca.1 jaar in bezit)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Volgens mij heb ik gevonden wat jij bedoelt, ik las dat hij ergens tussen de €9600 en de €12.000 kost, maar kan nergens een shop vinden waar je hem ziet (met een prijs).

de Precisaw:


In Duitsland zit een bedrijf die hem dus levert, maar daar geven ze geen prijs op.

Prachtig ding om in werking te zien, maar de prijs gaat wel heel erg ver!

Ja die bedoelde ik. Volgens mij is het Zwitsers. Er zou ook nog een grotere broer moeten zijn. Ach ja het heeft een nadeel: de prijs.
Er is nog een mooie zaag de hegner mk4. Volgens mij alleen nog tweedehands.
 

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Ik had (anderhalf jaar ruim) zelf ook een FET (staat nu te koop) en dat is op zich een prima machine maar hij had toch wel wat tekortkomingen.

De langsgeleider moet je zeker ieder keer controleren. Hij verloopt vanwege de constructie heel makkelijk en staat heel snel niet meer echt goed haaks.

Ook de Miter is echt niet nauwkeurig. daar zit een speling op die voor gauw tot een mm afwijking in je zaagsnede geeft.
Ook staat het zaagblad iets uit het lood naar achter toe, zoals veel Europese machines. en met de langsgeleider rechts is dat dus een probleem als je op mm of minder nauwkeurig wilt zagen.

Leuke machine maar een andere liga dan de Byrnes, en tja hij kost maar 450US$ en die FET kost toch ook rond gauw 330€.
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Nu ja, ik vind die 'tekortkomingen' die je omschrijft wel meevallen,
ik herken ze in ieder geval niet zo, en elke machine heeft wel de e.e.o andere afwijking, ook de hele dure.
En,, hij kost maar 450 us dollar,,
hij kan dan nog lang niet wat de Fet kan.
Zij het dan met misschien o.o1mm verschil
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
. 0.0 1mm is bij hout niet echt meetbaar. Een schuifmaat heeft als kleinste maat 0.05mm De volgende dag meet je toch weer net iets anders. Hout werkt. Ik knijp mijn handen dichtbij een nauwkeurigheid van 0.1mm.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Wow....mooie zaag voor een goede prijs !! Ik zit al enige tijd te twijfelen over een proxxon zaagtafeltje....Waarom ? Geen idee maar op 1 of andere manier wil ik gewoon zo'n ding hebben...hahaha
 

TryFal

Nieuw lid
7 apr 2015
17
0
Nou de kogel is door de kerk, hij is vandaag binnen gekomen. een Byrnes!!

Wat een zaag is dit!!! geweldig.

Nauwkeurig en stil en zo rustig. Een totaal andere wereld dan proxxon (op zich ook niet slecht)

Gaaf man!! zie je misschien een mogelijkheid om er een review over te schrijven? en een video erbij zou helemaal mooi zijn ^^ :p maar ben benieuwd!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.