Een platte schotel dat een “walhanging” werd.

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik had deze platte schaal uit een mik/splitsing van Amerikaanse Iep gedraaid in Mei 2006, met de hoop "tegen beter weten in” dat het niet teveel krom zou trekken , wel mijn hoop kwam niet uit 1rolleyes.gif.

Zo daar zat het, wat kon ik er mee doen, en dan na een paar jaar kwam er nog een scheur in ook, zo het zat nog langer, nou eindelijk heb ik het ingespannen en ben aan het schuren gegaan, toen de scheur gevuld en met krammen vast gezet, omdat de scheur wat meer krom getrokken was aan een kant.

Intussen was het idee opgekomen om het een “art" stuk te maken en heb het zo gemaakt dat het opgehangen kon worden en ook in elke oriëntatie, Ik heb daar een slang klem voor gebruikt met een ring er ingedraaid.

LOML (Love Of My Life) Anny vond het mooi en wilde het zelf houden, er werd aangewezen waar Ik het op moest hangen :D

Het is 49 cm doorsnee en ongeveer 12 mm dik behalve aan de rand waar het dunner gedraaid was en in het midden waar de slang klem omheen zit.

1 White Elm.jpg 2 White Elm.jpg 3 White Elm.jpg 4 White Elm bottom.jpg 5 Wall hanging.jpg
 
Laatst bewerkt:

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Ik vind hem erg mooi Leo, al is het nouwlijks nog te zien dat het als (platte)schaal bedoeld was.
Nu die Delftsblauwe vaas nog vervangen voor een mooi houten exemplaar.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Heel mooi exemplaar Leo, al heeft het zijn eigen vorm aangenomen, het heeft zijn charmes.
Dit is nu éénmaal een natuurlijk product.
Wij veranderen per slot van rekening ook met verouderen. We zijn ook niet meer dezelfde meer qua uitzicht tegenover een 20 à 25 jaar geleden of misschien langer.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik vind hem erg mooi Leo, al is het nouwlijks nog te zien dat het als (platte)schaal bedoeld was.
Nu die Delftsblauwe vaas nog vervangen voor een mooi houten exemplaar.

Dank je Rien :), ja het was wel wat veranderd, en Ik wist dat eigenlijk ook wel, maar vond het echt wel een mooi stuk met doe ogen van de knoken en het warrige hout, dat Delfts Blauw is van Anny’s overleden ouders, en daar hof Ik nog niet eens naar te wijzen of Ik zit al op straat :rolleyes:, all in jest 1thumb.gif
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Heel mooi exemplaar Leo, al heeft het zijn eigen vorm aangenomen, het heeft zijn charmes.
Dit is nu éénmaal een natuurlijk product.
Wij veranderen per slot van rekening ook met verouderen. We zijn ook niet meer dezelfde meer qua uitzicht tegenover een 20 à 25 jaar geleden of misschien langer.

Thanks Jacob :), Oh Ik ben gelukkig nog niet zo krom getrokken, maar ja wel veranderd, het gaat wel zoiets als, “ The older I get the better I used to be” ;)
 
Laatst bewerkt:

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Ik ben totaal niet bekend met houtdraaien maar ik vind die 'krammen' eigenlijk wel heel leuk verzonnen, dit lijkt me niet iets wat vaker wordt gedaan ofwel?
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik ben totaal niet bekend met houtdraaien maar ik vind die 'krammen' eigenlijk wel heel leuk verzonnen, dit lijkt me niet iets wat vaker wordt gedaan ofwel?

Thanks Lars, nee nooit iemand ander gezien of gehoord die dat doet, maar Ik zelf heb dat al wel eens meer gedaan, ook aan nieuw voor-gedraaide schalen, en een paar keer een bestaande scheur versierd met messing draad, zie hieronder :)

Schors inclusion.jpg kram over schors.jpg

Hier is een Beukenhout schaaltje dat we zelf gebruiken, het had een klein barstje in het hout toen het nieuw en vers nat hout was, Ik plaatste dat krammetje er over en zit nu all jaren zo, zonder enig verder scheuren van dat hout
Beuk met kram.jpg

Deze schaal maakte Ik van een block die al een barst er in had, maar voor het mooie hout draaide Ik er toch een schaaltje van en versierde/verzekerde de scheur met messing draad
Stitched.jpg Stitched backside.jpg
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Dat ziet er super uit! Ik hoop dat je het niet al te erg vindt dat ik dit misschien kopieer in de toekomst?
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Dat ziet er super uit! Ik hoop dat je het niet al te erg vindt dat ik dit misschien kopieer in de toekomst?

Als Ik bang was dat iemand dat namaakte of dat idee gebruikte, dan zou Ik dat zeker niet op een open forum plaatsen, Ik kan niet beters wensen dan dat Ik andere mensen er mee kan helpen of ideeën geef die ze kunnen gebruiken of helpt met wat we proberen te maken, of wat het veiliger maakt in wat we doen, etc.

Zo ja daar heb Ik helemaal geen bezwaar in 1thumb.gif
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Fraaie schaal en goed opgelost. Kan je wat meer vertellen over hoe je dat messing draad door die andere schaal gebonden hebt? Ik zie geen begin of eind :rolleyes:
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Fraaie schaal en goed opgelost. Kan je wat meer vertellen over hoe je dat messing draad door die andere schaal gebonden hebt? Ik zie geen begin of eind :rolleyes:

Thanks Renault :).

Ik zal er twee foto’s by zetten hier, maakt het misschien duidelijker.

Topside.jpg botton side.jpg

Aan de bovenkant zie je 6 kruisjes, nou als je aan de onderkant kijkt kun je zien waar de kruisjes aan de bovenkant zitten (puntje van de pijl), zo je telt 6 kruisjes aan de bovenkant, dan tel je de 6 plaatsen waar de kruisjes moeten zitten aan de onderkant, en dan zie je dat er voorbij het laatste kruisje er een meer is aan de onderkant, het gaat wel in het hout maar komt er niet meer uit aan de bovenkant.

Dat laatste beetje messing draad is in het hout gehaakt en met CA vast gezet, heel simpel, net zoals je de veters in je schoen rijgt, allen begin je hier aan het einde, trekt de draad aan met een tank en dan het laatste precies op lengte af-knippen, ombuigen en in het gaatje duwen, en dan met CA dat gaatje opvullen, all done :)
 

Bijlagen

  • botton side.jpg
    botton side.jpg
    47,2 KB · Weergaven: 68

erdevee

Actieve deelnemer
27 dec 2012
92
0
Haarlem
<snip> trekt de draad aan met een tank en dan <snip>

Geweldige tikvergissing! Daar kan The Crazy Canadian wel bij helpen..
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
<snip> trekt de draad aan met een tank en dan <snip>

Geweldige tikvergissing! Daar kan The Crazy Canadian wel bij helpen..

OOPS, en te laat om het te verbeteren :eek:

De Crazy Canadian ??, he was a nice guy, I met him a few times, he was a fun gay, he sold the V-drum sanders and other stuff at the woodworking shows,..... he got Cancer and past away images.png
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.