Herstellen handvat trek/haalmes?

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Hallo

Ik heb in de schuur van de buurman een oud trekmes gevonden. Leuk om wandelstokken mee te schillen!

Helaas zag een van de twee handvatten (bolletjes) er erg lekker uit en heeft een houtworm flink zijn best gedaan om hem helemaal kapot te maken. Ik vroeg me af of ik als leek zoiets zelf kan vervangen? En zo ja...hoe?

Alvast bedankt voor de info!

Groeten,

Pascal

ps: hij ziet er ongeveer zo uit, alleen met slechte handvatten:
trekmeslanggroot.jpg
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Ik ben geen houtdraaier en ken er in mijn directe omgeving ook geen. Nu kan ik wel aan handvatten (of vaten?) geraken, ik vraag me alleen af hoe die stevig aan het ijzer worden vastgemaakt, gezien er toch altijd aan getrokken wordt...
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
ik heb er zelf een keer wat gedraaid, maar door de geklonken arend zijn ze er niet aan te zetten.
dus heb ik ze langsop gezaagd met de lintzaag en passend om de arend gelijmd.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Stokeind in een stuk hout en in de boormachine. Eerst even met een beitel grof in de vorm brengen. Hierna met grof schuurpapier of vijl de boel steeds fijner afwerken.
 

Johan Voerman

Nieuw lid
15 aug 2015
2
0
Hallo Pascal,
Bij veel haalmessen steekt de arend ongeveer een halve tot een hele cm. door het handvat en wordt dan omgeslagen in het handvat. Dit voorkomt het lostrekken van het handvat. Zelf heb ik er enkele die zo zijn uitgevoerd. Zo'n bolletje is makkelijk zelf te draaien.
Met groet Johan.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik wil je die bolletjes wel draaien.
Om ze terug vast te zetten gewoon op de originele manier: terug klinken. Eventueel de uiteinden terug uitsmeden zodoende dat ze dun genoeg zijn om plat te slaan.
Ik zie nu pas dat het een oud bericht is!
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
Ik wil je die bolletjes wel draaien.
Om ze terug vast te zetten gewoon op de originele manier: terug klinken. Eventueel de uiteinden terug uitsmeden zodoende dat ze dun genoeg zijn om plat te slaan.
Ik zie nu pas dat het een oud bericht is!
jammer dat de starter niet meer heeft gereageerd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.