Recht boren met een festool accuboor

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
Hallo houtbewerkers

Zie de afbeelding, het boortje komt niet loodrecht uit de machine, een festool T15+3. Er is niets mis met de machine, dit is zo te zien het ontwerp.

Om loodrechte gaten te boren dien je de machine dus schuin te houden.

Dit ontwerp lijkt een beetje vreemd of zie ik dit misschien verkeerd?
IMG_20150402_095526.jpg
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Volgens mij werd die boorkop in het verleden ooit eens geforceerd. Beetje wringen en duwen, en je binnenwerk is geplooid...
 

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
je ziet het ook op de officiële plaatjes van festool, dat de boor (kop) niet loodrecht in het verlengde van de machine/handgrip ligt

het zou een reden kunnen hebben, dat de kop onder een (kleine) hoek geplaatst is?
festoolt15+3.jpg
 
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
what the hell??? wat een belachelijk ontwerp.

ik vind ze sowieso erg duur maar dit is wel even goed te weten, want zo op het eerste oog lijkt me dit heel erg vreemd in het gebruik.

Net ff mijn panasonic bekeken maar die steekt kaarsrecht uit de machine.
 

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
oke?
Maar ik ben wel erg te spreken over de haaksehoek boorkop, en de boorkop waarmee je vlak langs een zijpaneel kan schroeven of boren. Die zijn echt super!
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
what the hell??? wat een belachelijk ontwerp.
[...]
Net ff mijn panasonic bekeken maar die steekt kaarsrecht uit de machine.

Ik moet om deze reactie lachen, want het slaat werkelijk nergens op. Verder is het misschien zelf optisch bedrog.

De motor as zit natuurlijk in lijn met de boorkop. Dat mag duidelijk zijn. Daardoor is zelfs de kracht arm tussen de plek waar je de boor vasthoud (en dus zorgt voor een moment die je moet compenseren met knijpen) en de as kleiner dan wanneer ze de motor hadden gemonteerd onder een andere hoek. Het is toch helemaal niet relevant of the as van de boorkop parallel aan de 'horizon' staat als je de machine op 'tafel' zet.

festoolt15+3.jpg
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Ik moet om deze reactie lachen, want het slaat werkelijk nergens op. Verder is het misschien zelf optisch bedrog.

De motor as zit natuurlijk in lijn met de boorkop. Dat mag duidelijk zijn. Daardoor is zelfs de kracht arm tussen de plek waar je de boor vasthoud (en dus zorgt voor een moment die je moet compenseren met knijpen) en de as kleiner dan wanneer ze de motor hadden gemonteerd onder een andere hoek. Het is toch helemaal niet relevant of the as van de boorkop parallel aan de 'horizon' staat als je de machine op 'tafel' zet.

Bekijk bijlage 28991

jij moet lekker doen wat je niet laten kan.

ik heb zojuist deze machine bij de lokale gereedschapsboer eens vastgepakt, ik was er toch voor een setje Torx-doppen, en het voelt net zo vreemd als de eerste foto laat zien.
Als je loodrecht naar beneden wilt boren dan voel je dat je de boor net ff schever moet houden dan dat ik gewend ben bij mijn bosch en panasonic machines.

Daarbij maakt het niet uit of de boor horizontaal staat zoals jij vermeld, dat zal mij worst zijn, als de boor maar zo recht staat terwijl je de machine in de hand heb, dit is dus niet helemaal het geval. Waar jij leest dat het belangrijk is dat de boor waterpas aan de horizon staat als de machine op tafels staat is mij een raadsel. Er wordt hier alleen vergeleken met de vlakken en assen in de machine zelf.

Ik vind het in elk geval vreemd vasthouden, voelt echt alsof er in de machine de boel een knikje maakt, hoe minimaal dan ook.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
pkom_bs_t15plus_564559_p_01a.jpg
Volgens de afbeelding van de site van Festool ook duidelijk te zien dat het normaal is.
 
Laatst bewerkt:

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Tsjonge, er is nogal wat om te doen.
Ik ga misschien een topic starten over de gebrekkige UV bestendigheid van plastic smurfen.
Daar kan ik me namelijk ook vreselijk over opwinden...
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
Ik begrijp het probleem niet. Het is een optisch ding dat die as scheef lijkt.

a71783-1-800_1.jpg

8835046080542-158-158.jpg

accuboor.jpg

B296954.jpg

Milwaukee--M12-BDD-2-2C-accu-boor-.jpg
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Daarvoor gebruik ik soms een houten kubusje die je op je werkstuk zet. Die gebruik je dan als referentie om je boor recht te houden.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.254
301
Heelsum
Daarvoor gebruik ik soms een houten kubusje die je op je werkstuk zet. Die gebruik je dan als referentie om je boor recht te houden.

Dat werkt ook alleen als de buitenkant van de behuizing parallel loopt aan de booras...
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
ik heb zojuist deze machine bij de lokale gereedschapsboer eens vastgepakt, ik was er toch voor een setje Torx-doppen, en het voelt net zo vreemd als de eerste foto laat zien.
Als je loodrecht naar beneden wilt boren dan voel je dat je de boor net ff schever moet houden dan dat ik gewend ben bij mijn bosch en panasonic machines.

Daarbij maakt het niet uit of de boor horizontaal staat zoals jij vermeld, dat zal mij worst zijn, als de boor maar zo recht staat terwijl je de machine in de hand heb, dit is dus niet helemaal het geval. Waar jij leest dat het belangrijk is dat de boor waterpas aan de horizon staat als de machine op tafels staat is mij een raadsel. Er wordt hier alleen vergeleken met de vlakken en assen in de machine zelf.

Ik vind het in elk geval vreemd vasthouden, voelt echt alsof er in de machine de boel een knikje maakt, hoe minimaal dan ook.

Hier kan je de merken vergelijken, ik ben ervan uitgegaan dat ze ongeveer even hoog zijn, de panasonic lijkt hoger maar de foto is lichtjes van boven genomen. Het is altijd wennen als je wisselt van machine, hier denk ik dat het komt doordat de hoek tussen motor as en handvat bij Festool wat scherper is, en je zal zien dat als je je hand in pistool greep vorm zet, en die meer naar voren kantelt dat ze dan meer in lijn staat met je voorarm en je zo dus minder energie verspild bij het duwen.

Maar anderzijds komt de as van het handvat uit ongeveer in het evenwichtspunt waardoor ze gebalanceerd zijn en je geen energie moet gebruiken om ze recht te houden waar de andere merken met lange en zware koppen "nose heavy" zijn.
Het lijkt er ook op dat zelfs zonder de speciale koppen je met de T15 dichter of rechter in hoeken kan boren, dan spreken we nog niet van de centrotec chuck die er af kan om nog eens 5cm te winnen.

comparison.jpg

Ik had vroeger 3 verschillende Bosch boren nodig om alles te kunnen doen, een 14,4V om te boren en zwaardere schroeven, een kleine 10,8V om tegelijk te kunnen schroeven want wisselen tussen boren en schroeven is met een standaard chuck te omslachtig, en een hoekboormachine voor in kleine ruimtes te geraken. Totdat ik de CXS kocht en zag dat die kon boren en schroeven, en werken in veel kleinere ruimtes dan de Bosch hoekboormachine. de Bosch 10,8V's heb ik dan meteen verkocht, en later ook de 14.4 gewisseld voor een T15. Nu komt Bosch ook aan met een afneembare kop systeem maar ik blijf met plezier bij het originele.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Ik kan me niet voorstellen dat de hoek van de handgreep ten opzichte van de booras interessant is. De boormachines die ik gedurende m'n leven vastgehouden heb zullen allemaal wel een bepaalde hoek hebben gehad tussen greep en booras maar als ik boorde keek ik naar de boor en probeerde met of zonder hulpmiddelen haaks te boren. Meer hoeft een boormachine van mij niet te doen. Als je veel moet boren of boven je hoofd moet werken is een lichte en handzame machine te prefereren boven een goedkoop Chnees product. Naast duurzaamheid van de accu stel ik verder geen eisen aan de accumachine.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.