Pieken voor vogelhuisjes.

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Een opdrachtje voor een goede vriend.
Vandaag moesten er een 3-tal pieken worden gedraaid voor vogelhuisjes uit oregon.
Dit is natuurlijk niet de ideale houtsoort om te draaien, maar de huisjes zijn vervaardigd uit deze houtsoort door mijn vriend.
Oregon is een houtsoort eerste klas om vezels uit te trekken. Snijdend draaien is hier zeker de boodschap.
- Twee hebben een lengte van 250 mm en een diameter van 120 mm
- Eén heeft een lengte van 125 mm en een diameter van 60 mm.

Via een tekening van het huisje heb ik de piek getekend in autocad om de malletjes te maken.

Hier een foto van het vogelhuisje met de piek.
P4061029.jpgP4061005.jpg

Twee vogelhuisjes hebben een afmeting van 750 mm en één 375 mm met de piek inbegrepen.

Hier het eindresultaat.
P4061027.jpgP4061028.jpg

Wat sfeerbeelden tijdens het draaien.
Malletjes maken
P4060983.jpg

Het hout werd door mijn vriend geleverd.
De diagonalen opzetten om het middelpunt te bepalen.
P4060984.jpg

Met een passer grof de grootste buitendiameter optekenen van de piek.
P4060986.jpg

Hoeken wat afschuinen met de vlakschaafmachine.
P4060988.jpgP4060990.jpgP4060991.jpg

Via mijn kleinere draaibank werd het werkstuk ruw rond gedraaid en aan één kant een rond gedeelte aangedraaid om met de klauwkop het werkstuk vast te nemen.
P4060994.jpgP4060995.jpgP4060996.jpg

Via mijn grotere draaibank werden de stukken op vorm gedraaid, maar het werkstuk eerst opspannen in de klauwkop en het rechtse centerpunt.
P4060997.jpgP4061000.jpgP4061002.jpgP4061003.jpgP4061001.jpg

De bijzonderste afmetingen opzetten.
P4061005.jpgP4061004.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Piekvorm uitdraaien volgens de mal.
P4061006.jpgP4061007.jpgP4061009.jpgP4061010.jpgP4061011.jpgP4061012.jpgP4061015.jpg

Nogmaals het eindresultaat aan de draaibank.
P4061017.jpgP4061018.jpgP4061025.jpgP4061020.jpgP4061021.jpg

Aanrader, gebruik niet te veel oregon om te draaien.
Ik was er bewust van dat het een hele moeilijke klus ging worden aangezien de vezels uitgetrokken worden bij het grof wegdraaien.
Zelfs bij het snijdend draaien is het ook nog zeer gevoelig al snijden de beitels zeer goed.
Het is geen houtsoort om er deftig resultaat te behalen.
 

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
691
28
Vlaams Brabant (be)
Heel mooi resultaat. Ik hou van deze mooie lijnen die tevoorschijn komen bij het draaien.
Is Oregon hetzelfde als Douglasspar of latijnse benaming: Pseudotsuga menziesii?
Ronny
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Heel mooi resultaat. Ik hou van deze mooie lijnen die tevoorschijn komen bij het draaien.
Is Oregon hetzelfde als Douglasspar of latijnse benaming: Pseudotsuga menziesii?
Ronny

Die rode lijnen zijn inderdaad mooi, maar het draait enorm moeilijk. je mag het nog perfect krijgen, er komen ongetwijfeld nog barstjes in hoor.
Het is geen dankbare houtsoort om te draaien.

Om te antwoorden op uw vraag Ronny. Is Oregon hetzelfde als Douglasspar
Normaal zou dit hetzelfde moeten zijn.
Toeval is dat ik onlangs dit gevonden heb via een leerling die van mij iets moest opzoeken.

Houtsoort Oregon en Douglas dakwerken

Vraag

Hoe kan ik het verschil weten tussen de houtsoort Oregon en Douglas? Ik twijfel of mijn daktimmerwerken wel in de juiste houtsoort (Oregon) zijn uitgevoerd.
Antwoord

Hughues Frère van Hout Info Bois geeft een antwoord op je vraag:
Douglas en Oregon pine zijn vanuit botanisch oogpunt dezelfde houtsoort. De twee hebben dezelfde Latijnse naam: Pseudotsuga menziesii. Dus kan men de twee houtsoorten niet anatomisch onderscheiden. Maar in het algemeen is Oregon afkomstig van Canada en de Verenigde Staten en is Douglas een inheemse houtsoort.
Algemeen wordt aangenomen dat op onze markt Oregon dunne groeiringen heeft en het tegenovergestelde voor Douglas. Op onze markt is Oregon altijd uitgesorteerd en men vindt bijna altijd de beste kwaliteit. Maar Oregon is ook veel duurder (3 tot 4 maal de prijs van Douglas voor dezelfde afmetingen). Met Douglas heeft men dikwijls kwasten maar er bestaat een systeem om het hout uit te sorteren en dit klassement is genormaliseerd (EN 338). Dus kan je met Douglas een specifieke kwaliteit (met of zonder kwasten) vragen die altijd voor een specifieke toepassing geschikt is.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Die rode lijnen zijn inderdaad mooi, maar het draait enorm moeilijk. je mag het nog perfect krijgen, er komen ongetwijfeld nog barstjes in hoor.
Het is geen dankbare houtsoort om te draaien.

Om te antwoorden op uw vraag Ronny. Is Oregon hetzelfde als Douglasspar
Normaal zou dit hetzelfde moeten zijn.
Toeval is dat ik onlangs dit gevonden heb via een leerling die van mij iets moest opzoeken.

Houtsoort Oregon en Douglas dakwerken

Vraag

Hoe kan ik het verschil weten tussen de houtsoort Oregon en Douglas? Ik twijfel of mijn daktimmerwerken wel in de juiste houtsoort (Oregon) zijn uitgevoerd.
Antwoord

Hughues Frère van Hout Info Bois geeft een antwoord op je vraag:
Douglas en Oregon pine zijn vanuit botanisch oogpunt dezelfde houtsoort. De twee hebben dezelfde Latijnse naam: Pseudotsuga menziesii. Dus kan men de twee houtsoorten niet anatomisch onderscheiden. Maar in het algemeen is Oregon afkomstig van Canada en de Verenigde Staten en is Douglas een inheemse houtsoort.
Algemeen wordt aangenomen dat op onze markt Oregon dunne groeiringen heeft en het tegenovergestelde voor Douglas. Op onze markt is Oregon altijd uitgesorteerd en men vindt bijna altijd de beste kwaliteit. Maar Oregon is ook veel duurder (3 tot 4 maal de prijs van Douglas voor dezelfde afmetingen). Met Douglas heeft men dikwijls kwasten maar er bestaat een systeem om het hout uit te sorteren en dit klassement is genormaliseerd (EN 338). Dus kan je met Douglas een specifieke kwaliteit (met of zonder kwasten) vragen die altijd voor een specifieke toepassing geschikt is.

Goed werk Jacob , naaldhout is moeilijk in het algemeen, en grover is moeilijker, en wat het hout betreft,

Dit is een typisch Engels Screw-up, de boom is geen Fir (Abies) en is eindelijk bij een France botanist in de genus Pseudo-tsuga, (valse Hemlock) gezet.

De hout boeren en zoals hier boven helpen niet met het vernoemen van een boom die genoemd is naar de eerste reporter "David Douglas" die de bomen ontdekte op Vancouver eiland, naar een staat in Amerika te noemen “Oregon is een staat, niet een boom"

Old growth Douglas fir is niet veel in de aanbieding meer, omdat het vlugger gekapt word dan het kan groeien, meeste Douglas fir zonder kwasten komt van plantages, waar het vlug groeit.

"Most timber now comes from plantation forests in North America which are managed to produce faster growing timber with fewer knots.
This timber is generally lighter but weaker."

Ook om Douglas fir inheems te noemen is verkeerd, het is geen inheemse boom ook al kan hij hier groeien, en het staat niet op het hout waar hij gegroeid is, zo alleen voor de centen word sommige Douglas fir een andere naam gegeven, in plaats van hoe dicht de groei ringen zitten en de hoeveelheid van knoken, met andere woorden de kwaliteit van het hout.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.