Nachttafeltje / bijzettafeltje: hoe dit stevig te maken ?

Tiemooowh

Nieuw lid
6 apr 2015
3
0
Hoi allen,

Ik ben op zoek naar raad/advies hoe ik een dergelijk tafeltje kan maken (maar vooral, hoe het stevig blijft) om er iets (licht) op te leggen/zetten.
Massieve houten planken lijmen en in verstek zagen is de start, maar de verbinding en de versteviging om dit (zo onzichtbaar mogelijk) te doen, daar schiet m'n kleine verstand nog wat te kort.

Verbindingen dacht ik met deuvels of lamello's te doen, maar hoe de stevigheid te bekomen... Met een draadstang aan de onderkant? ...

Hieronder een (commerciele) foto van wat ik voor ogen heb.

9200000023969362.jpg


Groet
Timo
 
A

Athanor

Guest
Welkom op het forum!

Een paar lamello's in het verstek en een goede lijm gebruiken en de zaak goed klemmen is volgens mij alles dat je nodig bent.... Als er niet veel gewicht op komt voorzie ik geen problemen.


Fons
 

Tiemooowh

Nieuw lid
6 apr 2015
3
0
een domino zou ook nog kunnen.
als je over een domino machine kunt beschikken natuurlijk.

Hoi Paulo en Fons,

Een Lamellomachine heb ik wel, een domino verbinding niet :-/ Dus ik zal het een poging gevne met de lamello. Type hout zou grenen zijn (dus op zich niet te zwaar van zichzelf).

Bedankt voor te de tips alvast al

Timo
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Gezien de constructieve eisen kan je voor een blinde tandverbinding gaan.
Ik denk dat dat met een freesmal redelijk goed te doen is.
Het vergt wel enige oefening.

Zelf zou ik eerder voor de blinde zwaluwstaart verbinding gaan, maar dat is best lastig. Maar wel een mooie uitdaging.

Grts, Raymond
 
A

Athanor

Guest
Ja, die gedachte had ik ook even, maar dan een cm voor de kanten stoppen. Gewoon met de lamello's beginnen:)


Fons
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Dan moet je zeker op de 'draad' van het hout letten. Haaks op de mogelijke breuklijn geeft de meeste sterkte. Gewoon een stripje in de lengte heeft een breuklijn parallel aan de lijmnaad. Zelfs een strip triplex is al zwakker vanwege de kruislings gelijmde lagen hout, maar zeker goed bruikbaar.


Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.