frames tafels en stoelen

doortje

Nieuw lid
7 apr 2010
6
0
Hai, ik zag laatst een onderwerp over meubelmakers die eraan dachten wel even een lasapparaatje te gaan kopen en even een frame in elkaar te lassen, want hoe moeilijk kan het zijn.
Meubelmakers van nederland waag je er niet aan laat het over aan een vakvrouw.

Groetjes
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Dag Doortje,

Al vind ik het zonde om een met veel zorg vervaardigd massief houtentafelblad op een ijzeren frame te schroeven, je maakt me wel nieuwsgierig.
Ben jij die vakvrouw?
Trouwens kan je lassen, net als houtbewerken, leren.
En hobbyisten maken soms mooier/beter werk als sommige vakmensen

Kor
 

doortje

Nieuw lid
7 apr 2010
6
0
Hai, ja ik heb een lasbedrijf en ik maak frames voor tafels en krukken stoelen pilaren enz.
daarbij maak ik veel gebruik van hout als blad en zittingen.
Maar een schoenmaker blijft bij zn leest ik dus ook,het houtwerk laat ik meestal door iemand anders maken, of ik wordt gevraagd(meestal) om een frame te maken van staal rvs of aluminium.
En misschien heb je gelijk dat hobbyisten netter kunnen werken,als je zeeen van tijd hebt voor een opdracht.

Groetjes :cool:
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
timmertje zei:
denk toch dat werken met allerlei houtverbindingen moeilijker is , dan het aan elkaar branden van metaal . :mrgreen:


Dat denk je verkeerd :D

Maar zoals bij alles heb je ook verschillende niveaus van lassen, wat frames aan mekaar bakken voor tafels en stoelen is idd niet zo moeilijk, rvs pijpen lassen voor de petrochemie daarentegen!

Beetje vergelijkbaar tussen een kastje in mekaar knutselen met MDF en schroeven of een klein kunstwerkje afleveren uit hardhout, zwaluwstaartverbindingen, pen gat,... Je snapt wel wat ik bedoel.
 

doortje

Nieuw lid
7 apr 2010
6
0
Dank je chris, we begrijpen elkaar.
Nee hoor ik wil geen reclame maken voor mezelf , ik was alleen verbaasd om te lezen dat timmerlui denken dat lassen eenvoudig is. Als je geen smeltbadinzicht hebt dan is "het in elkaar branden" van een frame niet zo eenvoudig als het lijkt, tenminste als je niet wilt dat het instort als je erop gaat zitten.

Groetjes :p
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
timmertje zei:
Chris_belgium zei:
Maar zoals bij alles heb je ook verschillende niveaus van lassen, wat frames aan mekaar bakken voor tafels en stoelen is idd niet zo moeilijk,.
hier hadden we het toch over .

Ook hierin zit een wereld van verschil. Let maar eens op de lassen en de afwerking daarvan tussen goedkope meubelen (bijv. van de Leenbakker ofzo) of die van een kwaliteitsmeubelen zaak. ;)
 

doortje

Nieuw lid
7 apr 2010
6
0
Hey chris,

Nou en of ik hier de kwalificaties voor heb en meer.
Heb 12 jaar in de rvs tankenbouw gewerkt en nog veeeeeeeeeeeeel meer.
Maar genoeg over mij, dit is tenslotte een houtbewerkersforum.
Ik vindt het ook echt knap hoe sommige meubels gebouwd worden van hout.
Piet Hein Eek vind ik fantastisch, heb werk van hem gezien in het Arsenaal.
Nou dat zou ik wel eens willen zien met wat staal erin verwerkt.

Groet Doortje
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.