PDA

Bekijk Volledige Versie : Schaven, daar gaan we weer ;-)

Willems Ontwerp
04-04-15, 09:01
Ik ben al een tijdje aan het lurken naar schaven omdat ik me dit eigen wil gaan maken, ik heb tot nu toe een crappy blokschaaf van Stanley en een 3-tal japanse schaven (tweedehands). De normale japanse schaaf gebruik ik regelmatig maar de body is versleten, bij het schaven komt de beitel los te zitten.
Nu ben ik een leek op het gebied van schaven en dacht om een set aan te schaffen. Hierbij heb ik deze twee gevonden: Dick (https://www.dictum.com/en/tools/woodworking-metalworking/planes/dick-planes/703427/dick-plane-set-for-beginners-right-handed-use?ffRefKey=RcizgGV_J) en Juuma (http://www.fine-tools.com/plane-set.html)
Kunnen jullie me helpen bij de keuze ? Voornamelijk zal ik de schaven gebruiken om machinesporen te verwijderen en om te gebruiken op een futselplank. De Juuma schaven vind ik mooier maar zijn een stukje duurder.

Tevens ben ik op zoek naar een schaaf om een grote en brede holling glad te maken, ik dacht hierbij aan een spookschaaf maar is dat wel mogelijk ?

Wim Kluck
04-04-15, 10:08
Dick en juuma komen uit de zelfde fabriek.

Caspar Labarre
04-04-15, 10:19
En alle schaven maken krullen hoor..!

Marthijn
04-04-15, 11:13
De schaven van Dick zijn mij niet bekend, maar van Juuma zie en lees ik eigenlijk alleen maar positief. Voor de €44 op dat bedrag wist ik het wel. Helemaal gezien je zelf ook zegt dat je de Juuma mooier vind.

Maar dit is mijn mening, ik geef liever wat meer uit en zeker weten dat ik heb wat ik mooi vind en wat voldoet aan mijn eisen dan dat ik toch teleurgesteld raak. Tenzij je het voor de hotdog doet natuurlijk :)

Btw, waar is die hotdog op de no62 voor?

Blom3dd
04-04-15, 12:20
Naar mijn idee is de dick set nuttiger want je hebt een klein blok schaafje. en mooier vind ik
ik zou ze zowizo eerst in de handen willen hebben, voor dat bedrag.

mijn schaven komen bijna allemaal van rommelmarkten en kringlopen.

Gisteren lopen kwijlen op dit filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=bx-D9hsaosM&spfreload=1
De schaaf heeft wel overtuigende ontwerp verbeteringen.

@Marthijn - als xtra handvat denk ik

rendew
04-04-15, 13:18
Die hotdog is een handvat voor de 62 -als ie op zijn kant gaat voor het gebruik op de futselplank ( het is niet echt nodig )

rendew
04-04-15, 13:45
28707
Heb eventjes plaatje van het net gevist .
Hier zie je de 62 met worst 😜 op de futselplank .

LeonvB
04-04-15, 14:32
@Marthijn - Een no 62 gebruik je vaak voor kops hout, op zijn zij liggend schaaf je de kop glad. Het zijhandvat zit dan plotseling bovenop de schaaf.

Zelf heb ik een oude Stanley 4 1/2, 5 1/2 en 7 2e hands gekocht. Plus een nieuwe Stanley 5, die ga ik voor het ruwe werk gebruiken (meer gaat daar ook niet mee lukken).
Voor de spookschaaf kun je ook eens bij Veritas kijken: https://www.baptist.nl/houtbewerkers/schaven/veritas-schaven/veritas-spookschaaf-low-angle

armadaman
04-04-15, 17:34
Weet er iemand een goedkoop alternatief voor een 62. En met goedkoop bedoel ik voor weinig. Omdat ik in het bezit ben van een aardige verzameling schaven, in alle soorten en maten wil ik er best een verbouwen. iemand enig idee??? Mag ook filmpje zijn of tekeningen.
hg Hugo

Vurenhout
04-04-15, 18:34
Hierbij heb ik deze twee gevonden: Dick (https://www.dictum.com/en/tools/woodworking-metalworking/planes/dick-planes/703427/dick-plane-set-for-beginners-right-handed-use?ffRefKey=RcizgGV_J) en Juuma (http://www.fine-tools.com/plane-set.html)
Kunnen jullie me helpen bij de keuze ? Voornamelijk zal ik de schaven gebruiken om machinesporen te verwijderen en om te gebruiken op een futselplank. De Juuma schaven vind ik mooier maar zijn een stukje duurder.

De Juuma komt beter uit de vergelijkende test en schurkt aan tegen veritas ed. De Dick kreeg minder punten omdat de afwerking minder was. Vergeleken met de "merken" zijn dit perfecte schaven.

LeonvB
04-04-15, 18:45
Er is een blokschaafje met dezelfde hoek: https://www.dictum.com/de/werkzeuge/holz-metallbearbeitung/hobel/dick-hobel/703431/dick-taschenhobel-12?ffRefKey=EYfUQ0bkL

armadaman
04-04-15, 20:16
Er is een blokschaafje met dezelfde hoek: https://www.dictum.com/de/werkzeuge/holz-metallbearbeitung/hobel/dick-hobel/703431/dick-taschenhobel-12?ffRefKey=EYfUQ0bkL
Hallo Leon
Ik heb zo'n schaafje, een kloon van Stanley. Ook houd ik er de 30 van Stanley op na. Maar dit zijn beide kleine schaafjes. Ik zoek iets een maatje groter.
hg hugo

armadaman
04-04-15, 21:43
Gewoon op het forum rondzoeken. Roeland heeft er een gemaakt.
https://youtu.be/CgrdT62mRhA
Ts maar dat je het weet :o

Willems Ontwerp
04-04-15, 21:46
Dank voor jullie reacties. Het scheelt maar €13,- met de Juuma Marthijn, bij betaling met Ideal scheelt het 3% :) Alleen moet ik zeggen dat ik blokschaafje van Dick ook wel erg interessant vind, voordeel is dat je hiermee ook een groef of sponning in de rand kunt bereiken en hij lijkt me erg handzaam.

Om op de vraag terug te komen over de spookschaaf, kun je met een rechte spookschaaf ook een holling maken of moet er hier dan een convex mes in ?

baas
05-04-15, 10:40
Weet er iemand een goedkoop alternatief voor een 62. En met goedkoop bedoel ik voor weinig. Omdat ik in het bezit ben van een aardige verzameling schaven, in alle soorten en maten wil ik er best een verbouwen. iemand enig idee??? Mag ook filmpje zijn of tekeningen.
hg Hugo

Een top woodworking.nl beitel aanschaffen en zelf een mooie houten schaaf maken, met de schaafhoek die je zelf wilt!!

jaap

tuoh
05-04-15, 11:52
...........

Om op de vraag terug te komen over de spookschaaf, kun je met een rechte spookschaaf ook een holling maken of moet er hier dan een convex mes in ?

Nee, of de radius van de holte moet dermate groot zijn dat een korte rechte beitel met afgeronde hoeken geen probleem gaat geven. Concave vorm vraagt op een convexe beitel:D

armadaman
05-04-15, 17:58
Een top woodworking.nl beitel aanschaffen en zelf een mooie houten schaaf maken, met de schaafhoek die je zelf wilt!!
jaap
Hallo Baas
In de tussentijd heb ik al met Roeland overleg gehad. Die beitel/mes komt er zeker. Ik ga waarschijnlijk een kopie maken van het model van Roeland. Ik heb eigenlijk meer iets met ijzer:p Word ook weer een experiment.
hg Hugo

Willems Ontwerp
05-04-15, 22:06
Nee, of de radius van de holte moet dermate groot zijn dat een korte rechte beitel met afgeronde hoeken geen probleem gaat geven. Concave vorm vraagt op een convexe beitel:D Die eerste begrijp ik niet helemaal, de tweede alhoewel criptisch, wel duidelijk :D

tuoh
06-04-15, 08:24
Lijkt wel Chinees h:confused::p Wat ik bedoel is dat bij een holte over de breedte van het hout (zoals bij een uitgeholde stoelzitting) je meestal niks kan aanvangen met een rechte schaafbeitel, tenzij de radius dermate groot is dat een rechte beitel toch gaat werken. Voor gebogen vormen in de lengte daarentegen kan je altijd aan de slag met een rechte schaafbeitel, ongeacht de breedte van het hout. Enkel als de boog of holte te klein van radius word zal je moeten terug grijpen naar een spookschaaf met een bolle zool.

Zelf heb ik o.a. twee spookschaven van "Dick" die met de rechte, en die met de bolle zool, van beide types ben ik hee ltevreden, doen qua werking, instelling, en standtijd niks onder voor de Veritas spookschaaf die ik ook regelmatig in handen heb.

Roeland
08-04-15, 17:26
Speciaal voor Armadaman foto stappenplan van de bouw van een lowbudget lowangle schaaf. Schaaf no 4 vorig jaar gekocht van Steven Gauwberg van houtentiek.be voor ik meen iets van 4 euro. Alleen een ander schaafmes gebruikt.

28951

28952

28953

28954

28955

28956

28957

28958

28959

28960

Mocht je nog een vraag hebben Hugo dan hoor ik het wel.

groetnis,

Roeland

armadaman
08-04-15, 17:34
Hallo Roeland.
Ook een mooi plan, Is denk ik voor mij sneller uitvoerbaar als je eerste Youtube filmpje. Ik moet eerlijk bekennen dat ik low angle schaaf nummer 1 mooier. Als ik uit de doosje ben ga ik in de schaven. ;)
Wel hartelijk bedankt voor dit plan en uitvoering.
hg hugo

armadaman
08-04-15, 17:41
JAAAA wel een paar vragen:
Kan dit ook met de Woodworking beitel/mes. Heb je de schaafmond aangepast,geveild ?
Dit lijkt een soort van dubbel mes ?
Is eigenlijk wel op korte termijn uit te voeren. :confused:
Denk er nog even over na.

Willems Ontwerp
08-04-15, 17:49
Lijkt wel Chinees h:confused::p Wat ik bedoel is dat bij een holte over de breedte van het hout (zoals bij een uitgeholde stoelzitting) je meestal niks kan aanvangen met een rechte schaafbeitel, tenzij de radius dermate groot is dat een rechte beitel toch gaat werken. Voor gebogen vormen in de lengte daarentegen kan je altijd aan de slag met een rechte schaafbeitel, ongeacht de breedte van het hout. Enkel als de boog of holte te klein van radius word zal je moeten terug grijpen naar een spookschaaf met een bolle zool.
Ah nu snap ik 'm, het gaat idd om een holte over de lengte van het hout. Desalniettemin schaf ik toch een spookschaaf aan want dit lijkt me best een handige tool en het lijkt me leuk om er mee te werken. Dank je Andr.

Roeland
08-04-15, 21:35
Hugo, zeker kan dit ook met de woodworking.nl schaafbeitel je moet alleen dan de keerbeitel wel verwijderen. En de schaafmond opening iets uitvijlen, de schaaf is zeker op een snelle manier te maken ik ben het met je eens dat de infill lowangle schaaf vele malen mooier is!
Het is geen dubbel mes maar ik heb de oude dekbeitel aangepast en gebruikt om het schaafmes mee vast te zetten.

groetnis,

Roeland

erdevee
08-04-15, 22:53
Ik begrijp niet hoe de eigenlijke schaafbeitel aan die twee kleuren (messing-achtig boven en zilver-achtig onder) komt. Ik denk dat armadaman dat ook bedoelt met 'dubbel mes', maar kan niet voor hem spreken, natuurlijk..

Edit: laatste foto

henkverhaar
09-04-15, 07:13
Nee, of de radius van de holte moet dermate groot zijn dat een korte rechte beitel met afgeronde hoeken geen probleem gaat geven. Concave vorm vraagt op een convexe beitel:D

Er bestaan spookschaven met een ronde zool en rechte beitel (ronding loodrecht op de beitelsnede), om een uitholling in de schaafrichting te maken, en spookschaven met een ronde beitel, om een uitholling loodrecht op de schaafriching te maken. Dat gezegd hebbende, kun je met een rechte spookschaaf, zeker met een Stanley 53 (of kloon; de spookschaaf met de verstelbare opening; m.i. de ideale spookschaaf) best een flauwe holling in de schaafrichting maken. Mijn kanopeddelgrepen, zijn voornamelijk met zo'n spookschaaf 'uitgehold'. Maar veel dieper moet het ook niet worden, en het gaat niet helemaal van harte. Ik heb gisteren bij Baptist een (Kunz, de Clifton was me iets te duur...) spookschaaf met ronde beitel gehaald voor mijn volgende peddel - waarvoor de blank nu gelijmd op de lintzaag ligt te wachten; met een steel van swamp ash van Masave.

armadaman
09-04-15, 14:27
Ik begrijp niet hoe de eigenlijke schaafbeitel aan die twee kleuren (messing-achtig boven en zilver-achtig onder) komt. Ik denk dat armadaman dat ook bedoelt met 'dubbel mes', maar kan niet voor hem spreken, natuurlijk..
Edit: laatste foto
Hallo Roeland.
Er is een zaadje geplant :D Ik heb in het schavenhotel "de verzamelkist"in de schuur een donor gevonden. Rest volgt.
erdevee stelt mijn vraag, maar dan duidelijker.
hg Hugo

Oja Groetnis?? is dat Fries voor de groeten? of meer op z'n Rotterdams de ballen.

Roeland
09-04-15, 17:09
:confused:Hugo, ik ben soms traag van begrip. Het schaaf mes heb ik in tween gezaagd (ingekort dus) dan hou je dus een schaafmes over met aan de bovenzijde een sleuf(waar oorspronkelijk de dekbeitelschroef in valt) dat is in verband met stellen vd schaafbeitel niet heel praktisch en ook geen mooi gezicht. Dus heb ik er een stukje messing platstaf op gesoldeerd en vervolgens de hoeken afgerond.
Inderdaad groetnis is Fries voor groet, ik ben dan wel geen Fries maar een Amsterdammer die in Friesland woont. Vind het wel lekker bekken.

28997

28998

Groetnis,

Roeland

armadaman
09-04-15, 20:27
Hallo Roeland,helemaal duidelijk. Brn je niet bang dat het solderen de hardheid van het mes aantast?
.................................................. .................................................. ..................................

Mijn nieuwe schavenplan krijgt vorm. De donorschaaf op de foto.
29009
Een merkloos model, maar wel een 5 iets meer vlees en ook een langer model zool. Omdat ik meerdere schaven heb gekocht :p heb ik er geen probleem mee hem op te offeren.
29010
29011
Deze heb ik ook nog in de mats, komt misschien nog van pas.
29012
mooie vlakke zool, een krasje roest maar dat schuur ik er zo vanaf.
29013
Dit is het zicht op de binnenkant.
29013
Ik heb de zool weg gebracht naar de lokale metaal bewerker. Omdat ik eigenlijk een beetje lui, maar ook voorzichtig ben moet je vakwerk aan de vakman overlaten.
word vervolgt.

Roeland
09-04-15, 21:39
Hugo, das een pracht donor ook wat zwaarder als ik gebouwd heb daar heb je dus alleen maar profijt van.
Wegbrengen had niet nodig geweest gewoon met een flinke metaalboor in de boorkolom het overtollige materiaal wegboren, wel met behulp van een machine klem.
Voor het solderen van het stukje messing gebruik ik geen hoge temperatuur (gewoon zacht soldeer) en niet laten schrikken in water maar rustig laten afkoelen een soort temperen dus.
Ben reuze benieuwt hoe je schaaf project zich zal gaan ontwikkelen.

Groetnis,

Roeland

Willems Ontwerp
18-04-15, 12:04
Yessss, na wat langer wachten dan gedacht, is toch eindelijk mijn nieuwe set binnen, ben dan toch maar voor Dick's eigen merk gegaan. Visueel zien ze er gewoon goed uit, iets wat op de site er toch wat minder uit zag. Heb er meteen een set beitels bij gekocht maar moet deze eerst nog gereed maken voor gebruik. De schaven daarentegen zijn volgens de fabrikant gereed, ik moet er alleen nog die olie af halen. Wasbenzine ?

29437

29438

29439

29440

29441

29442

29443

Wim Kluck
18-04-15, 14:56
Wasbenzine werkt prima. Gefeliciteerd met je aankoop.

rendew
18-04-15, 15:17
Gefeliciteerd .....maar nu niet lulluh maar hakkuh en schafuh :p

Veel plezier , dat zal vast wel lukken met dit mooie setje !!

Petrolhead
18-04-15, 16:00
Mooie aankoop! Ik heb gisteren ook een (bescheiden) bestelling gedaan, mijn eerste schaaf wordt hun nr. 4!

Aeolos
18-04-15, 17:29
Mooi setje! Persoonlijk kan de kleur me niet erg bekoren, maar die Quansheng/Dick/Juuma schaven zit ik ook al een tijdje naar te kijken. Voorlopig hou ik het nog even bij het opknappen van oudjes :-D

meron
18-04-15, 21:08
komt er ook een grondige recensie? Ik ben wel benieuwd naar hoe ze bevallen.

Roeland
18-04-15, 21:49
Mooie set, maar wel even de schaafmessen een wet/slijpbeurtje geven.
Ik heb zelf ook de no. 4 en het wagemakers schaafje zijn echt hele fijne schaafjes. Die set steekbeitels heb ik ook al een aantal keren in m'n handen gehad en steeds met grote zelfbeheersing terug gelegd heb ze dus nog niet gekocht!!!
Kom namelijk geregeld in Amsterdam en Tygeler (Dantzigerkade 1) heeft een ruim assortiment DICK handgereedschap liggen ze zijn van oudsher een machinehandel voor de hout verwerkende industrie maar zijn nu flink aan het uitbreiden met fijne handgereedschappen. Teygeler verkoopt ook (meubelmakers)werkbanken en elektrische gereedschappen waaronder die met de groene stekker. Ze verkopen trouwens ook Lee Nielsen en Veritas de Baptist heeft er een geduchte concurrent bij:)

Ben benieuwd wat je van de steekbeitels vind en vind ik het misschien een aanleiding om ze toch te kopen.

groetnis,

Roeland

Willems Ontwerp
18-04-15, 23:05
Dank allen.

Meron, helaas kan ik je geen goede recensie geven want ik ben een leek op het gebied van schaven ;) Eerst moet ik maar eens leren instellen en schaven, daarna (lees jaren later) kan ik er misschien iets zinnigs over zeggen.

Roeland, heb zostraks de olie eraf gehaald en wat geprobeerd te schaven. Je kon wel eens gelijk hebben met het nog een keer wetten. Ze voelen erg scherp maar ik heb het idee dat het nog wat scherper kan.
De beitels moet ik ook eerst slijpen, de ring passend maken en vastzetten om daarna pas te kunnen zeggen hoe deze bevallen. Ik heb meerdere japanse steekbeitels, op n na zijn die niet geschikt om er met een hamer op te slaan. Die ene die wel geschikt is, werkt zeer goed. Erg fijn in de hand liggend, goed te slijpen en een erg lange standtijd.

rickkoorman
19-04-15, 06:55
Da's een mooie collectie ! Volgens mij kan je nu bijna alle voorkomen zaken hiermee wel doen.

Willems Ontwerp
19-04-15, 11:29
Da's te hopen Rick, scheelt jouw ook weer werk :p

Zo de eerste krullen zijn een feit. Is wel ff een workout zeg, niet gewend aan deze beweging maar heb er nu al plezier in. Mooi om te zien hoe de houtnerf naar voren komt.

29484

29485

29486

Oh ja, futselplank in de maak ;)

rendew
19-04-15, 11:41
Lekker bezig !!!!!

Willems Ontwerp
20-04-15, 15:06
Ondanks de scherpte van de nieuwe schaafbeitels wil ik ze toch nog een keer wetten. Ik heb al erg veel gelezen hier op het forum maar er staat zoveel informatie dat ik eigenlijk de kluts een beetje kwijt ben.
Wat ik wil weten is of de beitels van de no 4 en de jackplane (is dit nu de rijschaaf?) ronde hoekjes dienen te krijgen zodat ze niet zoals nu het geval, sporen achterlaten in het hout.

Aeolos
20-04-15, 15:17
Voor een #4 is het altijd een goed idee om heel lichtjes de hoeken af te ronden. Dit kun je doen door terwijl je de beitel wet, een van beide zijden een klein beetje op te tillen, en de andere kant te polijsten. Paul Sellers laat dit erg mooi zien in zijn filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=vvTcReENk9g

Voor een rijschaaf lijkt me dit minder belangrijk. Wat wel vaak gebeurt bij een "grovere" schaaf, als je de #5 als een scrub plane gebruikt is een flinke ronding op de beitel zetten om echt grof materiaal weg te halen. Bij een low angle jackplane zou ik dit niet doen, maar ik kan me voorstellen dat mensen een aparte beitel voor dat ding hebben met een ronding.