basis collectie lijnklemmen

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
Hallo

Momenteel leen ik van mijn buurman lijmklemmen. Daar sta nog zelfs op "made in W. Germany" en ze doen het prima. Maar nu wil ik een eigen verzameling lijmklemmen aanschaffen. Voor het klemmen van werkstukken en het verlijmen. Alleen er is zoveel keus wat alleen mij beklemt en niet mijn werk. Wat hebben jullie in de werkplaats waar je niet zonder kan. En welke merken zijn prijs/kwaliteit het meest geschikt voor een beginner.

Bram
 

Rictap

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
27
0
Ik heb zelf de snelspanners van de Gamma en/ de Praxis uit de eurobak, en die doen het nog prima. Maar klemmen kan je nooit genoeg hebben. Ligt er ook aan wat voor soort werk je wil gaan doen uiteraard.

Gr Patric
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
ik heb een partij bessey klemmen maar dan het "eigen"merk bv ironside of anders die van ecotools. daarnaast graai ook ik regelmatig in de eurobak. laatst had een plaatselijke bouwhandel klemmen van 0,50 p.st. helaas was ik daar net te laat voor want je kan nooit klemmen genoeg hebben. ben dan ook constant op zoek naar klemmen, maat maakt niet uit

rick
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ook hier, naast enkele kwaliteit klemmen voor het zware werk, ook een hele verzameling euro klemmen van de bouwmarkt.
Neem daarbij zowel kleine modellen als grote modellen.

Een kleine klem op een groot werkstuk, je raad het vast al, dat werkt niet :lol: , maar kleine dingen vast zetten met een (te) grote klem is ook geen pretje.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Mijn ervaringen met de goedkoopste lijmklemmen zijn helaas niet zo goed. Dolgedraaide schroefdraad, veel te sterke verbuiging, losse koppen ed. Ik heb ook een paar snelspanners van de Lidl gehad. Daarvan braken achter elkaar de aanklemhandels (Zelfbedacht woord..). Dus dat was ook geen succes.

Als ik een lijmklem heb wil ik die ook stevig aan kunnen draaien, ook al is het een goedkope. ik heb niet zo'n behoefte aan klemmen die ik alleen maar zachtjes aan mag draaien. Ik heb nu een paar Wolfcraft dingen, die zijn tot nu toe heel aardig, en een paar hele dure Bessys, prima kwaliteit maar wel heel prijzig. Die houten klemsia klemmen vind ik ook wel goed, heb ik er een van.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik heb al mijn klemmen (stuk of 20) beetje bij beetje gekocht op rommelmarkten. Ik kijk dan ook alweer uit naar de vrijmarkt op 30 april :D .

Ik heb van allerlei soorten klemmen, en heb zodoende een paar voorkeuren eruit kunnen 'filteren'.
Allereerst, koop nooit van die goedkope snelspanklemmen van plastic. Die breken allemaal af, als je wat meer kracht gaat zetten. Ik heb nu alleen maar klemmen met de ouderwetse schroefdraad, heb geen ervaring met de betere kwaliteit snelspanklemmen. Voor de rest heb ik een hele ris kleine g-klemmen, onmisbaar voor het in elkaar zetten van kleinere onderdelen. En ze zijn supersterk!

Ik zou dus beginnen met wat F-klemmen met schroefdraadspindel en g-klemmen in diverse maten.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ik ben mijn collectie bouwmarktklemmen uit de 5 euro bak langzaam aan het vervangen door klemmen van ecotools omdat de eersten één voor één uit elkaar vallen. Deze zijn qua model niet te onderschijden van de paar bessy's die ik heb. Het verschil in metaal wat gebruikt wordt weet ik niet, maar ik ben erg tevreden over deze klemmen.
Zelf heb ik een hele rij kleine klemmen van ongeveer 20 cm, wat tussen maatjes in 30 tot 60 cm en een stuk of acht van een meter. En spanbanden zijn ook altijd handig.

Goed idee van de vrijmarkt trouwens, ik ga ook ff rondkijken, zowiezo leuk mooi gereedschap te vinden.
 

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
Ik heb gekeken naar de ecotools en die ogen inderdaad hetzelfde als de Besseys. Maar voor een fractie van de prijs! Zeer interessant! Ook zal ik de vrijmarkt overlopen op zoek naar gereedschap! Leuke tip!

Bram
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Er zijn zovel merken di op bessey lijken maar het toch niet zijn. Vaak kapotte handvatten of snel slijtende aandrukpunten aan de schroefdraad, ze komen snel los en vallen er makkelijk vanaf. Ik zou dus eerst er maar een paar kopen en deze intensief gebruiken voordat je daar 'zwaar' in gaat 'investeren'. Ze zijn wel goedkoop maar dat zijn ze in de grabbelbak ook altijd.
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Ook ik gebruik veel klemmen uit de grabbelbak bij de bouwmarkt.
Verder een paar klemmen van 100 cm. van de Hornbach slechts 10 !!! euro per stuk.
Geen geld, maar natuurlijk ook geen topkwaliteit.
Een paar stevige 30 cm. klemmen van Gedore.

Zoals gezegd , kleine klemmen voor grote klussen werkt niet en andersom net zo.
KLeine klusjes kunnen ook vaak volstaan met kleinere/goedkopere klemmen.

Verder gebruik ik nog een aantal sets losse serre joint koppen van Baptist, ze zijn er trouwens weer!!! (hele tijd uit de handel geweest)
Bevallen ook goed.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.