2 kommen nat voorgedraaid

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Je kan hier zeker iets moois van maken hoor Ronny.
Mooie tekening/structuur in het hout.
Benieuwd wat het eindresultaat zal worden.
Ik heb onlangs ook een appelaar mogen halen bij de buren, maar die ligt nog buiten.
De tijd ontbreekt bij mij soms.
Succes met tot het draaien van een officiële schalen/kommen.
 

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
691
28
Vlaams Brabant (be)
Ze liggen in een verluchte kelder in een kartonnen doos tussen de houtkrullen, 2 keer per week bekijk ik ze, ze voelen al goed droog aan.
Een paar weken geleden heb ik een derde kom voorgedraaid, kwestie als er iets misgaat, dat ze niet allen in dezelfde situatie zitten. Ik heb nog een drietal stukken van de stam (20cm lengte) liggen, doormidden gezaagd en kops ingesmeerd met houtlijm.
De dikte van de kommen is ongeveer 3cm, wat 15% is van de diameter (20cm), ondertussen zijn ze een beetje vervormd maar niet te veel.
Wat kan er verbeterd worden aan de dikte of het droogproces?
Ronny
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Niet veel dat ik zo kan bedenken, want het hangt vooral ook af van de omstandigheden in jouw kelder. Men zegt dat 10% van de diameter genoeg is, en in mijn onverwarmde werkplaats gaat dat goed, maar mijn werkplaats is niet jouw kelder. Een van de leuke dingen van houtdraaien vind ik de ervaring opdoen wat hout doet in je eigen werkplaats.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.