Scharnier voor deur op face frame

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
550
94
Stiens
Dag,

Ik wil een kast maken met een 'face-frame' (hoe noem je dat in het Nederlands?) met opliggende deuren. Je kunt daarvoor bij Rockler deze scharnieren kopen. Ik heb bij diverse Nederlandse webwinkels gevraagd maar die kunnen ze niet leveren.
Deze kunnen ook.

Zelfs Häfele heeft ze niet in de catalogus. D.w.z. ik vond ze niet.

Ik kan de scharnieren natuurlijk bij Rockler bestellen (nogal duur) maar weet iemand waar ze in Nederland te koop zijn?
Weet iemand ook welke 'cup-maat' deze scharnieren van Blum hebben? Ik bedoel is het mogelijk dat de maat niet metrisch is als ik ze uit 'The States' haal?

Is er een alternatieve of zelfs betere, scharnier voor dit doel?

André
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Volgens mij had destil de meeste blum scharnieren op voorraad. Destil in helmond was vroeger (helmondse ijzerhandel) een goede collega van mij. Wij haalden hier de raarste modellen blum vandaan. Toen wist Twan er alles van. Bel ze even.
 

WR1944

Oud hout
De in Amerika verkrijgbare scharnieren, de zgn. verborgen scharnieren, voor face frames of frameless cabinets zij gebaseerd op de Europese modellen, inclusief de metrische afmetingen voor de cups. Ik heb ze recentelijk nog gebruikt en er een 35 mm Forstnerboor voor gekocht. Daar zat ook een aftekenmal bij. Omdat face frames nauwelijk worden toegepast in Europa, waarom zou je ook, zal het lastig zijn om ze te vinden.
http://www.homedepot.com/s/hinges face frames?NCNI-5

http://www.woodcraft.com/search2/search.aspx?query=hinges face frames
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
550
94
Stiens
Bedankt zover voor de antwoorden.

Wim: Ik ga contact zoeken met Destil
WR1944: Misschien heb je gelijk en lukt het niet. Ik kan ze dan altijd in Amerika bestellen.

Waarom zou je een face frame cabinet maken? 'T is niet dat ik er zo aan gehecht ben maar als ik onze keukenkastjes stijl volg, moet ik een oplossing hebben voor de kopse kanten die vrij komen. Wat ik tot nu toe geprobeerd heb met aanlijmband, was niet naar mijn zin. Bovendien wil ik mijn Kreg Pocket Hole Jig ook voor dit doel (de face frames) eens uitproberen.

André
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Waarom geen anuba scharnieren aan de buitenkant? Faceframe kasten hebben een traditionele look en zichtbare scharnieren maken het nog mooier. Als je zo verborgen scharnieren zet op niet moderne meubels dan oogt dat zo "fake" als je de deur open doet.

Ik denk ook dat die faceframe euro scharnieren specifiek voor de US markt zijn, hier passen geen enkele keukenfabrikanten die techniek toe. ik gebruik wel regelmatig faceframes voor mijn meubels omdat ze stevig moeten zijn, maar ik verkies altijd voor inleg deuren, hier zou je wel euro scharnieren voor kunnen toepassen.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
550
94
Stiens
Hier vind ik ze ook.

Die anuba of paumelles vind ik te grof als ik eerlijk ben.
In keukens worden face-frames in Nederland niet toegepast maar in gewone meubels wel. Ik dat geval zie je inderdaad die cup-hinges niet. Altijd scharnieren die je van buiten ziet.

Ik kom er wel uit zo.

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.