PDA

Bekijk Volledige Versie : robinia schaven



willem
13-04-10, 21:59
Hey,

Ik ben een tuinbank aan het maken in Robinia. Het is de eerste keer dat ik met robinia werk, en ik ondervind een paar probleempjes, waarvan ik graag eens had gehoord hoe jullie ze (zouden) aanpakken.

De richting van de vezels in het hout is vrij wispelturig, over de breedte van de zitting wisselt de draad wel een keer of 5 van richting. Eens ik voor een bepaalde plank gevonden heb op welke plek ik in welke richting moet schaven (handschaaf), lukt het om de stukken waar de draad niet van riching verandert, heel mooi te krijgen (heeeeel mooi, dat mag ook wel gezegd worden). Maar bij de overgangen tussen de verschillende richtingen krijg ik het nooit mooi geschaafd. Hebben jullie daar trucjes voor ?

Om 'tearout' zoveel mogelijk te vermijden, heb ik geprobeerd op mijn schaafbeitel een 'backbevel' te slijpen van een graad of 15. Ik merk hierdoor echter niet veel verschil (behalve dat ik harder moet duwen om erdoor te raken :( ) Iemand nog andere tips om het uittrekken van vezels te vermijden ?

De laatste oneffenheden haal ik er graag uit met een schraapstaal. Ik vind dat veiliger dan met een schaaf, waarmee je op het laatste ogenblik weer vezels kan lostrekken :( Nu merk ik zelfs dat ik bij het schrapen tegen richting vezels begin los te trekken. Dit heb ik nog nooit gezien, is dit eigen aan robinia ?

alvast bedankt,
Willem

Athanor
14-04-10, 20:39
Hallo Willem,

Leuk dat jij ook met Robinia tuinmeubilair aan de slag bent! Ik heb momenteel een paar tuinstoelen (klassiek Engels model) onderhanden. Het hout schaaf ik op mijn Robland met de vlakbank en vandiktebank. Met de handschaaf afwerken waag ik me niet aan vanwege hetzelfde effect dat jij beschrijft. Waar nodig schuur ik sommige delen met de bandschuurmachine, maar dat is eigenlijk alleen voor de rondingen. Met het (hand)schraapstaal heb ik geen problemen ervaren.

Ik heb echter soortgelijke problemen met het hout dat door de vandiktebank is geschaafd. Bij de erg warrige stukken heb ik ook veel "tearout". Nu heb ik ook wel eens veelsoortige tips gelezen om dat op de vandiktebank te voorkomen; zoals het hout bevochtigen voordat je het doorvoert. Ook dunne laagjes schaven schijnt een oplossing te zijn. In Fine Woodworking zijn er volgens mij al veel verhandelingen over geschreven. Ik zal daar nog wel eens in rondneuzen en als daar nog wat uitkomt meld ik het wel even.

Overigens ben ik wel benieuwd wat je aan het maken bent. Kun je daar een topic over openen en ons informeren en vooral veel foto's erbij natuurlijk :lol:

Ik heb elders als eens wat geplaatst over mijn tuintafels in Robinia http://woodworking.nl/viewtopic.php?f=6&t=170, wat Tjeerd overigens ook heeft gedaan.
Waar heb jij je Robinia gekocht?

Succes en groet van Fons.

kiesvoorhout
14-04-10, 21:33
Willem,

Vorige zomer maakte ik van Robinia ( bij Jaap van Leersum gekocht) een tuinsetje. Staat ook ergens op dit forum.
Net als Fons heb ik mij niet gewaagd aan het handmatig bewerken. Op de vlak/vandikte bank heb ik geen problemen ondervonden. Ik moet wel zeggen, dat ik mm voor mm heb weggehaald, anders kwamen de plankjes er nogal ruw uit. ;) Na lichtjes opschuren heb ik de handel in de hardhoutolie gezet. Dit is geen succes, de eerste dagen parelde het water er mooi vanaf, maar ne een week zaten de vlekken op en in het hout.

Succes met je bank, laat je ons het resultaat zien?

KOr