marktonderzoek... NIET OP KLIKKEN!

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hallo houtbewerkers,

Er zijn tal van zaken waar ik enthousiast over ben. Mijn vriendin, houtdraaien, de barbera d’alba van Bussi, dit forum en CBN wheels om mijn gereedschappen te slijpen.
Over dat laatste wilde ik het even hebben…. Ik heb mijn CBN zo’n 2 jaar geleden gekocht. Wat ik er zo goed aan vind is dat ik altijd een strak oppervlak heb om op te slijpen, nauwelijks vonken of warmte en een mooie egaal geslepen vouw. En er is na 2 jaar nog niets aan veranderd aan het oppervlak van mijn CBN!
Ik ben een winkeltje begonnen in de spullen die ik zelf gebruik en waar ik dus enthousiast over ben (www.dehoutdraaierij.nl). CBN wheels horen dus in dat winkeltje.
Gisteren met de producent gesproken. (soms Engels, beetje Duits, hands and feets over the telephone…mijn oost europees is niet meer wat het geweest is…) Enfin, ik mag inkopen (lees: ik moet er best veul inkopen) en ik mag ze verkopen.
Nou wilde ik hier een klein marktonderzoekje doen. Ik kan ze inkopen in 3 diameters en 2 breedtes. 150-20 , 150-40 , 200-25, 200 40 , 250 40.
Maar ik weet alleen maar wat ikzelf gebruik. vandaar:

Marktonderzoek vraag 1: Wat voor maat slijpsteen gebruikt u?
Marktonderzoek vraag 2: Heeft u ooit gehoord van de CBN wheels?
Marktonderzoek vraag 3: Vindt u het vervelend dat dit mooie, niet commerciële forum zo schandelijk wordt misbruikt voor marktonderzoek? :)

Ik hoor het graag!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.049
2.580
Ik gebruik slijpstenen van 125, 150, 200 en 250
Ja ik ken cbn wheels
Nee ik heb er geen problemen mee dat een forumlid,die regelmatig een bijdrage aan een forum levert er ook voor zijn eigen plannen zijn voordeel mee kan doen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.049
2.580
Ik denk dat je cbn slijpwielen vooral koopt voor het gemak. Cbn en goedkoop gaan niet goed samen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Marktonderzoek vraag 1: Wat voor maat slijpsteen gebruikt u?

150-40 - witte steen - dat is wat er op mijn el cheapo bench grinder zat; en ook op de 2de hands Creusen die we daarna kochten overigens.

Marktonderzoek vraag 2: Heeft u ooit gehoord van de CBN wheels?

Ja

Marktonderzoek vraag 3: Vindt u het vervelend dat dit mooie, niet commerciële forum zo schandelijk wordt misbruikt voor marktonderzoek? :)

Uiteraard ;-) Maar de vraag die ik eerder verwachtte was: wat heeft u tot nog toe weerhouden om een aftermarket CBN wiel aan te schaffen (prijs afgezet tegen de vermeende voordelen) en tegen welke prijs zou u een CBN wiel wel aanschaffen...
(vermeende voordelen = 'perceived advantages'; dwz iemand die geen CBN wiel gebruikt maar de voordelen alleen van papier kent moet op grond van zijn echte ervaringen met (meestal) witte wielen, waar hij (of zij) door jarenlange ervaring mee heeft leren werken (of niet...) tegenover de beschreven maar feitelijk onbekende voordelen van CBN wielen beslissen of hij zijn wellicht nog lang niet versleten witte wiel gaat vervangen door een wiel dat meer kost dan een kwalitatieve bench grinder, en misschien wel 6 maal meer kost dan de bench grinder die hij zelf heeft staan (bij Peter Child kost een 150x40 CBN wiel 162 pond...).
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik denk dat je cbn slijpwielen vooral koopt voor het gemak. Cbn en goedkoop gaan niet goed samen.

Maar om een steen die nog geen jaar oud is en nauwelijks afgesleten is te vervangen speelt de prijs, zoals ook de post onder je zegt, weldegelijk een rol. Zeker ook omdat de slijpmachines niet duur waren (grote oude slijpmachines zijn goedkoop omdat ze zo groot zijn) maar de stenen wel....
 
Laatst bewerkt:

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
1 wat is het prijsverschil
2 is dat en duur merk?
3 Ja als je met slechte spullen veel geld verdient en een audi gaat kopen..:rolleyes:
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Ronald.
Na een zwerftocht langs allerlei werkbankslijpmachines met even zoveel verschillende stenen (grijs, groen, blauw, wit) en een oude Einhell natslijper, waarvan de steen steeds gevlakt moest worden ben ik aangeland bij mijn definitie keuze.
Jaren gedubt om een Tormek natslijper aan te schaffen. Maar ja hoe noodzakelijk is zo'n machine wanneer je overwegend houtdraaibeitels slijpt. En bovendien schrikbare duur.
Bij www.drechselbedarf-schulte.de kwam ik in contact met de CBN (4 cm breed en diameter van 20 cm - superfijn - prijs €194.-- en €59,-- voor adapter) schijf. Gekocht met adapter voor plaatsing op de draaibank.
Man wat een uitvinding: staat naast de grote draaibank - tijdens het houtdraaien draai ik me om slijp indien nodig de beitels - prachtige vouw - afbramen is beslist niet nodig - spaar dus een dure Tormek uit!!!!!!!!!!!!!
Ik had me dus al dat geklungel op mijn zoektocht kunnen besparen. Ik slijp alle soorten beitels uit de hand - een kwestie van de juiste houding en oefenen.
Dus van harte aanbevolen!
Een enquête op het forum prima. Het helpt ons allemaal vooruit.
Wellicht dat commerciële gebruikers (met KvK nummer) voor deze free publicity als tegenprestatie het forum met een financiële gift ondersteunen!!!
Een slijpdemo op Open Dag Hout op 27 september a.s. in de Hanzehal te Zutphen??????? Met beursaanbieding?
vr.gr. Jan Pranger.
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
1 ) Ik heb slijp op een machine met een witte , smalle, slijpsteen, doorsnede van 175 mm ( ga je niet leveren?) heb ook een machine met 200 mm ,smalle, stenen voor mijn steenbeitels en widia steen beitels. Voor houtgereedschap is de omtreksnelheid van deze snel draaiende machine te groot, In verband met de warmte ontwikkeling, heb ik ondervonden.

Verder heb ik nog beschikking over een 150 mm machine en 2 Tormecs T7 , deze zijn niet van mij, ik moet ze wel onderhouden. Ik doe er mijn persoonlijk slijpwerk niet op. Deze Tormecs worden intensief, collectief, gebruikt en slijten tamelijk snel, hoewel ze zelden gevlakt worden. Ongeveer om de drie jaar moet er een nieuwe steen gekocht worden. Soms moeten de bussen en de as vervangen worden. De machines worden voornamelijk voor het slijpen van gutsen (ook zeer smalle) en beitels gebruikt. Voor dit soort machines, zouden een nauwelijks slijtbare, recht blijvende, brede steen, met weinig warmteontwikkeling zeker welkom zijn. Eventueel op een ander type machine gemonteerd.

2 ) Ja

3) neen, zeker niet het een actief lid helpt, en een adres meer is een goede zaak

groeten en succes!

Ornament,
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Ronald ik gebruik 250mm op de tormek. Uit ervaring kan ik zeggen dat de 150 mm stenen de meest verkochte zijn voor de goede hobbyist en niet metaal bewerkende prof. Dan is de vraagsis dit je doelgroep.

Ja ik ken de cbn wielen. Loop er al een paar jaar te zoeken. Eerst was de 250mm haast niet te krijgen. En ik loop tegen de prijs aan te hikken. Ik heb een goed werkende machine. Waarom zou ik een cbn wiel erop zetten. Hebben hebben hebben. Omdat het kan. Omdat ik altijd het beste wil hebben.


Iemand die een serieuze bijdrage levert aan ons forum mag van mijn gebruik maken van dit forum. Maar ja de baas gaat erover.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
a) Ik heb nu een 15 cm ""witte steen"", maar zou als ik op een ""edelsteen"" over ga een grotere diam aanschaffen denk ik.

b) Jazeker. Als ik op cbn overga zou ik naar bijv 20 cm gaan (denk ik). Mijn proces is nu: schuurlinnen op glasplaat, diamantsteen 400/1000 en nabewerken op watersteen 2000 en slotbewerking op mdf met flexcut; dit rijtje vraagt om verbetering. CBN zou daar een rol in kunnen spelen. Of misschien Tormek.)

c) Geen probleem. Integendeel.:)

mvg
klaas0639
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Hallo Ronald

Ik heb een jaartje terug een langzaam draaiende slijpsteen gekocht in België bij van capelle machiens met een witte steen 40 mm en doorsnede 200 mm.
Deze heb ik destijds gekocht omdat hier op een cbn steen past.
Dus ja een cbn steen staat ook bij mij op het verlanglijstje.
Slijpen moet snel en eenvoudig zijn en niet dat geklooi met die tormek en 100 hulpstukjes

Mvgr hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.