Mobiele sokkel met keukenkastjes en blad er op

findecano

Nieuw lid
11 apr 2013
5
0
Hoi,

Ik volg hier al een hele tijd maar ik denk dat ik niet dat ik hier al iets gepost heb:eek:. Ik heb zelf al wel wat ervaring in het houtbewerken (brievenbus, houtberging enz gemaakt)
Ik zit echter met een kwestie waar ik graag het advies van jullie ervaren woodworkers zou kunnen gebruiken.
Ik ben op zoek naar een mogelijkheid waarmee ik 4 keukenkasten met werkblad op mobiel zou kunnen maken

Waarom keukenkasten. Wel onze keuken komt van kvik. wij hadden graag dezelfde kasten gehad om wat eenheid te hebben in de bureauruimte voor mn vrouw.
daarom zou ik dezelfde onderkasten gebruiken om de bureauruimte mee in te richten met een eiken blad (3 cm dik) erop en aan de zichtkanten / zijkanten hetzelfde blad doortrekken.

op zich niet moeilijk maar 4 van die kasten zouden op een mobiel onderstel moeten komen zodat we deze kasten kunnen wegdraaien indien nodig (verjaardagsfeest etc)

Als je kijkt op het bijgaande plannetje staat dit mobiel stuk aangeduid in het rood
de vaste kasten staan in het blauw aangeduid
dit is een ruwe schets wel

plannetje.jpg

De vraag is dus hoe maak ik die 4 kasten mobiel maar maak ik er toch een stijf geheel van dat niet onmiddellijk omkiepert :)

bedankt alvast voor jullie input
 

tijl_1981

Nieuw lid
25 jan 2015
17
0
sokkel maken met wieltjes in (sokkel zweeft 1cm boven de grond).
En als vuistregel voor stabiliteit breder dan hoog.
Als je blad op 94cm hoog komt, maak dan dat de diepte van de sokkel ook min stens 94cm is
 

Zjerardo

Actieve deelnemer
10 mrt 2014
48
0
Wel een goede stevige sokkel maken en vooral heel stevige wielen. Zeker goed letten op de belasting die elk wieltje aankan want een volgeladen 4 delige keukenkast met zwaar top- en zijbladen en dan nog eens een paar personen die er op gaan zitten geeft wel heel wat gewicht. Soms zelfs specifiek op 1 hoek (of deel) van de constructie.

En voor stabiliteit natuurlijk ook de wielen zo ver mogelijk op de hoeken plaatsen. Kast zal pas omkieperen als het zwaartepunt van heel de constructie buiten de steunpunten komt.
 
Laatst bewerkt:

findecano

Nieuw lid
11 apr 2013
5
0
hoe zou je die wieltjes in de sokkel verwerken. gezien er een redelijk gewicht te dragen is (kasten + bovenblad + inhoud kasten) vermoed ik dat deze toch wel behoorlijk wat gewicht gaan moeten ondergaan;
Het is vooral de vuistregel die me een beetje zorgen baart. Ik ga ongeveer incl sokkel en werkblad 124 cm hoogte hebben. De kasten zijn echter maar 60 diep + een achterwand van 2 cm. Dus eerder hoog dan breed.
is er een mogelijkheid om dit toch zo uit te voeren en toch een stabiel geheel te krijgen?

De afmetingen zouden in totaliteit zijn:

2m breed ( 4 kasten van 50 breed)
124 hoog (incl sokkel en werkblad)
+-62 cm diepte (kast + achterwand

Alvast bedankt
 

findecano

Nieuw lid
11 apr 2013
5
0
ja, klopt, het is ook niet voor een keuken maar een stuk bureauruimte waarvoor ik dezelfde kasten wil gebruiken als we hebben in de keuken.
echter komt er nog een lade onder. Het werkblad is hoofdzakelijk om de boel mooi af te werken. Ik weet het nog al "speciaal" maar mijn ega vond dit heel goed passen bij de rest van het interieur :)
 

tijl_1981

Nieuw lid
25 jan 2015
17
0
In dat geval zal je vermoedelijk een soort lift systeem moeten voorzien, die je kan opheffen om te verrijden, die je kan laten zakken als het in positie staat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.