keuze smoothing plane

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Forum,

ik heb een smoothing plane nodig. Naast mijn nmmr 5 (van Kunz) nu voor kleiner werk.
Mijn keuze viel op een bevel-up schaaf vanwege de veelzijdigheid. Wop een steilere microbevel eraan en je kunt onder een hogere hoek schaven.

Alle plussen en minnen bekeken ja en kom uiteindelijk wat een verrassing uit bij de Lie-Nielsen. Alleen vind ik 'm nu gewoon te duur. (Tuoh heeft zijne laatst verkocht op het forum en ik heb zitten slapen:().

Nu heeft veritas een zgn small bevel-up schaafje, die me nu best uitkomt. Alleen hebben die volgens mij hetzelfde systeem als mijn Kunz schaaf voor het mes te stellen en daar irriteer ik mij aan. Je kan tijdens het schaven niet makkelijk de diepte van het blad stellen. Je moet de levercap wat losser zetten de schroef draaien tot die pakt en vervolgens stellen in de hoop dat je de beitel zijdelings niet versteld.
De LN is volgens mij de enige die dat niet heeft en die je wel "on-the-fly" kan stellen, ook heeft de LN zo'n lipje waarmee je de mond iets makkelijker kan instellen. Kan iemand zeggen of dit klopt dit wat ik zeg?

Omdat de kleine bevel-up van Veritas me wel sympathiek lijkt dacht ik koop je deze nu. En later die bevel-up van LN of een 4 of 4 1/2 van een ander merk ofzo. Is dit een goede overweging of zit er dan teveel overlap tussen deze schaven, en komt de kleine vervolgens in de kast te liggen?

Alvast bedankt!

smallbevelupbenchplane1a.jpg
23cm lang, mes 44mm breed.

1-164-1.jpg

De LN net weer eenmaatje groter.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Niets ten nadele van deze mooie schaven maar heb je wel eens gedacht aan een stanley 601/2 of een kloon van veritas lie nielsen of een mooie chinees. Ik ben na uren werk tevreden over mijn kleine stanley 601/2. Enige min puntje is de beitel iets te dun en een betere kwaliteit zou langer scherp moeten blijven. Maar ik wil hem niet missen.
Er is een amsterdams forumlid die lie nielsen verzameld misschien kan hij je vraag beantwoorden.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Tja je moet alert blijven hardhoutje !!!! toen ik de adver. van Touh zag dook ik er op als een vlieg op een hoop stront :p
Wim , inderdaad is het nog steeds meer verzamelen dan dat ik er wat mee wat doe ......totaal verkeerd !!!!!!
Denk dat ik snel is op bezoek moet bij toxiq want deze bood mij een vriendelijke trap tegen het achterwerk aan dat overigens geheel kosteloos !!!!! sterker nog ....een bakkie leut en een koekie inclusief !!!!

Wim, volgens mij passen de LN beitels ook in de Stanley .
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik heb zo'n bevel-upper van veritas en het afstelprobleem dat je omschrijft herken ik niet.
Ik heb geen ervaring met de l-n, dus ik kan ze niet vergelijken, maar de veritas bevalt mij prima.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
@Wim: ik ben ook in het bezit van een Stanley 601/2. Wil hem niet meer missen, maar inderdaad vooraf wat werk aan doen. Met name de zool vlakken. En als er een beter mes in zou zitten, dan had ik daar geen probleem mee. Maar volgens mij is dit niet het type schaaf waar de topicstarter om vraagt. Ik dacht dat een smoothingplane dubbel zo lang zou zijn, breder en met een steile stand van het schaafmes. Misschien deze onduidelijkheid verhelpen?

Gr. Hubert
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Niets ten nadele van deze mooie schaven maar heb je wel eens gedacht aan een stanley 601/2 of een kloon van veritas lie nielsen of een mooie chinees. [..]
Er is een amsterdams forumlid die lie nielsen verzameld misschien kan hij je vraag beantwoorden.

Hoi Wim, thanks voor je reactie. Je hebt gelijk het hoeft ook niet perse een LN oid te zijn. Maar die klonen kom ik niet zo tegen eerlijk gezegd. Ik heb toevallig een chinese (merk juuma) blockplane, hier was ik niet tevreden over mn de zool was totaal niet vlak, echt way-off. Ondanks de stuk lagere prijs dan de LN versie was die toch duurgenoeg om gewoon te moeten kunnen schaven, ik ben gaan vlakken maar had deze eigenlijk moeten terug sturen.

Die Amsterdammer waar je het over hebt heeft zich al gemeld meen ik, hij geeft alleen niet zoveel ter zake doende info:p

@Wim: [..] Maar volgens mij is dit niet het type schaaf waar de topicstarter om vraagt. Ik dacht dat een smoothingplane dubbel zo lang zou zijn, breder en met een steile stand van het schaafmes. Misschien deze onduidelijkheid verhelpen?

Gr. Hubert

Hoi Hubert, je hebt gelijk ik heb ff de stanley opgezocht en dat is een blokschaafje, idd niet wat ik zoek. Door internet weet ik allleen de engelse namen, ik denk dat jij een jointerplane bedoeld die zijn zo lang om een plank vlak te krijgen.

Wim ergens heb je ook wel een punt, de veritas die ik bedoel is maar een stukje groter dan een flinke blokschaaf. En daarom misschien wat smal wat inzetbereik betreft?
Ik hoef niet perse veel gereedschap te hebben maar hetgeen dat ik heb moet goed zijn en breed inzetbaar.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ik heb zo'n bevel-upper van veritas en het afstelprobleem dat je omschrijft herken ik niet.
Ik heb geen ervaring met de l-n, dus ik kan ze niet vergelijken, maar de veritas bevalt mij prima.

Hé Meron, jij bent van dat mooie kistje toch!

Dus de verstelling is gewoon continue en soepel? Bij mijn nr5 van Kunz. moet je een stuk in het luchtledige draaien dan pakt die en gaat je mes mee naar buiten. Wil je vervolgens je mes terug trekken, draai je de schroef de andere kant op ook weer in het luchtledige vervolgens voel je de draad pakken en dan moet je weer de andere kant opdraaien en dan trek je 'm terug. Heb je de lever-cap strak staan dan gaat het mes verstellen ook erg zwaar, heb je de levercap wat losser dan wiebelt je mes scheef tijdens het verstellen, omdat je van draairichting moet veranderen. Bij Kunz deden ze in de folder alsof ze het meest fantastische systeem verzonnen hadden "je regelt alles met slechts 1 adjuster".

Dit is overigens wel een beveldown schaaf, maar ff snel finetunen is er niet bij en dat wil ik niet meer. Maar als ik het goed begrijp, heb je deze "slack" niet bij de veritas?
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Je kan ook eens naar Dick schaven kijken.. Klaar uit de doos..

Die zien er goed uit! iemand ervaring met deze schaven? kwa prijzen lijken ze niet heel duur maar hoe is de prijs kwaliteitsverhouding? is een Veritas beter? of is het vergelijkbaar met een stanley, of nog beter dat de stoutste dromen en vergelijkbaar met een Lie Nielsen?

Ik wil zeker niet negatief overkomen op je voorstel, ben juist heel erg benieuwd omdat het er zo goed uit ziet
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Laten we het zo zeggen: Ik had een Stanley 9 1/2 gekocht en een maatje het Dick equivalent.. Ik heb nog een aantal uren werk gehad aan m'n Stanley en op de een of andere manier krijg ik die niet zo scherp als die van Dick..
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Hé Meron, jij bent van dat mooie kistje toch!

Dus de verstelling is gewoon continue en soepel? Bij mijn nr5 van Kunz. moet je een stuk in het luchtledige draaien dan pakt die en gaat je mes mee naar buiten. Wil je vervolgens je mes terug trekken, draai je de schroef de andere kant op ook weer in het luchtledige vervolgens voel je de draad pakken en dan moet je weer de andere kant opdraaien en dan trek je 'm terug. Heb je de lever-cap strak staan dan gaat het mes verstellen ook erg zwaar, heb je de levercap wat losser dan wiebelt je mes scheef tijdens het verstellen, omdat je van draairichting moet veranderen. Bij Kunz deden ze in de folder alsof ze het meest fantastische systeem verzonnen hadden "je regelt alles met slechts 1 adjuster".

Dit is overigens wel een beveldown schaaf, maar ff snel finetunen is er niet bij en dat wil ik niet meer. Maar als ik het goed begrijp, heb je deze "slack" niet bij de veritas?

Bedankt voor het compliment. Ik doe m'n best met het kistje.

Ik zal vanavond eens kijken of er een merkbare vertraging is bij het verstellen. Wat ik mij nu voor de geest kan halen, is dat niet zo, maar ik controleer het vanavond even.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ik heb een oude Stanley nr 4 opgeknapt en ge-fine tuned.
Na een tijdje heb ik daar een Lie Nielsen schaafbeitel met dekbeitel bij gekocht en nu kan ik met deze schaaf super fijn schaven.
Deze schaaf gebruik ik nu voor bijna alles, van op maat schaven tot de laatste strijkjes.
Het resultaat na die laatste strijkjes is spiegelglad.

Het belangrijkste is dat je de schaaf leert instellen en scherp slijpen.

Nu zou ik niet meer voor een oude schaaf gaan, maar een nieuwe kopen. Omdat ik het opknappen van een oude nr 4 niet zo leuk vind.
Ik ben meer een houtbewerker dan een metaal bewerker.

Roeland Brekelemans verkoopt setjes van Faithfull schaven. Waarschijnlijk komen die uit dezelfde fabriek als Peak of Dick of .....?
Tijdens een workshop heeft hij gedemonstreerd hoe hij van deze 'goedkope' schaaf een prachtig werkende schaaf maakt.
Wat ik van verschillende filmpjes op YouTube begrijp is dat je dat met al deze schaven moet doen.

Alleen de Lie Nielsen's komen echt klaar uit de doos. Maar daar betaal je dan ook wat extra voor.

Wat het gemak van instellen betreft: uiteindelijk zet je de schaaf op een bepaalde stand en daar komt ie nauwelijks nog van af.
Tenzij je steeds van erg verschillende houtsoorten wisselt. Dan is de mond opening steeds een belangrijke factor. Maar als dat veel voorkomt zou je misschien beter twee goedkopere schaven kunnen nemen, en de ene op warrig hout en de andere op makkelijk hout kunnen laten staan.

Ik heb naast de oude Stanley nr 4 ook een 60,5 van Lie Nielsen. En ik moet zeggen, het is wel erg prettig werken. Het draait en glijd toch net wat lekkerder.
Maar ik heb nog geen Dick. Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

Groeten, Raymond
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ik heb een oude Stanley nr 4 opgeknapt en ge-fine tuned.
Na een tijdje heb ik daar een Lie Nielsen schaafbeitel met dekbeitel bij gekocht en nu kan ik met deze schaaf super fijn schaven.
Deze schaaf gebruik ik nu voor bijna alles, van op maat schaven tot de laatste strijkjes.
Het resultaat na die laatste strijkjes is spiegelglad.

Het belangrijkste is dat je de schaaf leert instellen en scherp slijpen.

Nu zou ik niet meer voor een oude schaaf gaan, maar een nieuwe kopen. Omdat ik het opknappen van een oude nr 4 niet zo leuk vind.
Ik ben meer een houtbewerker dan een metaal bewerker.

Roeland Brekelemans verkoopt setjes van Faithfull schaven. Waarschijnlijk komen die uit dezelfde fabriek als Peak of Dick of .....?
Tijdens een workshop heeft hij gedemonstreerd hoe hij van deze 'goedkope' schaaf een prachtig werkende schaaf maakt.
Wat ik van verschillende filmpjes op YouTube begrijp is dat je dat met al deze schaven moet doen.

Alleen de Lie Nielsen's komen echt klaar uit de doos. Maar daar betaal je dan ook wat extra voor.

Wat het gemak van instellen betreft: uiteindelijk zet je de schaaf op een bepaalde stand en daar komt ie nauwelijks nog van af.
Tenzij je steeds van erg verschillende houtsoorten wisselt. Dan is de mond opening steeds een belangrijke factor. Maar als dat veel voorkomt zou je misschien beter twee goedkopere schaven kunnen nemen, en de ene op warrig hout en de andere op makkelijk hout kunnen laten staan.

Ik heb naast de oude Stanley nr 4 ook een 60,5 van Lie Nielsen. En ik moet zeggen, het is wel erg prettig werken. Het draait en glijd toch net wat lekkerder.
Maar ik heb nog geen Dick. Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

Groeten, Raymond

Dank voor je uiteenzetting, de dictum juuma peaktool schaven ken ik wel, van zien dan, maar een beveldown smoother hebben zij allen niet in hun portfolio.
Voor mijn eerste echte smoother lijkt het me daarom het beste om voor de veelzijdigheid van een beveldown model te gaan en eventueel 2 beitels af te wisselen onder een andere hoek. En zo alles aan te kunnen.

Dan vraag je je af is het beter meteen gaan voor de LN, omdat die toch net mogelijk wat fijne puntjes heeft die de andere niet hebben.
De babyveritas zou me nu goed van pas komen, andersom gedacht is deze net een maatje groter dan een blokschaaf, wat misschien later toch een beperking zou kunnen zijn.
Keuzes hé :p
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik heb even naar mijn veritas gekeken. Het klopt dat, wanneer je van draairichting veranderd, je een paar graden een loze draai maakt. Maar ik vind dat niet storend. De afstelling is zeer vloeiend, en na de paar graden loze draai, pakt hij hem gelijk.
Ik vind het een zeer prettige schaaf, waar ik nog geen minpunten heb gevonden.

Succes met de keuze
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ik dacht dat er wel een model van was. Misschien iets te groot maar toch kijk nog even naar low angle jackplane
https://www.fine-tools.com/juuma-planes.html

Hoi Wim, thanks idd de jackplane, maar daar heb ik al ene van.
Moet wel zeggen dat als ik het nog een keer zou doen, dat een low angle jack een heel goede eerste schaaf zou kunnen zijn.
Je kan er zo'n beetje van alles mee van ruw vlakken als spiegelglad schaven maar ook ideaal voor kops hout ed.

Ik heb even naar mijn veritas gekeken. Het klopt dat, wanneer je van draairichting veranderd, je een paar graden een loze draai maakt. Maar ik vind dat niet storend. De afstelling is zeer vloeiend, en na de paar graden loze draai, pakt hij hem gelijk.
Ik vind het een zeer prettige schaaf, waar ik nog geen minpunten heb gevonden.

Succes met de keuze
Thanks meron! Ik heb nog eens het systeem van Kunz bekeken en dat is tochwel anders dan de Veritas zoals jij m beschrijft. Een paar graden is geen issue. Bij mij is het dus echt meerdere volle slagen voordat hij pakt en vervolgens de andere kant op draaien, niet erg intuitief, ook past het handvat mij totaal niet. Dus ondanks ik de groene Kunz erg mooi vind, ga ik toch toch echt voor een ander merk, deze keer.

Ben wel gecharmeerd van de Veritas.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.