tapas blad maken

wouter34

Nieuw lid
2 mrt 2014
15
0
herpen
hallo

ik heb wat planken liggen van 8 mm dik en 18 cm breed daar wil ik een tapas dienblad van maken de rand erom heen wordt ook van 8 mm dik.hoe kan ik 2 planken aan elkaar krijgen voor de bodem lukt dat met gewoon lijmen of toch 2 strookjes hout aan de onderkant lijmen20150328_234659.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Wouter,
Drie antwoorden.
Zoals civixx en Rick het zeggen, maar nog twee andere mogelijkheden met wat meer werk aan.

Tand en groef.
tand en groef.jpg

Losse veer.
losse veer.jpg

Opgelet, aan de kopkanten zie je dan de verbinding, maar als je op een 30 à 50 mm stopt van de kopkanten is het niet zichtbaar.
Op die manier heb je meer lijm oppervlak en het is steviger.
Het verschuiven in de dikte tijdens het lijmen is niet meer van toepassing dan. de oppervlakten zijn dan perfect gelijk.
Bij het gewoon aan elkaar lijmen zal het sowieso verschuiven, bij krimp kan je erdoor kijken waarvan de constructie eigenlijk los komt.

Mijn voorkeur is tand en groef of een losse veer.

Succes bij uw verlijmingen.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik werk vooral met dun hout 5-8mm en de oplossing van sirjacobs zou ik wel aandurven met 8mm. Ik zou dan gaan voor de tweede oplossing.
Ik zou zo'n gleuf alleen niet met de hand maken, dus je moet wel geschikt gereedschapbhebben. (een goede nauwkeurige freestafel).

succes!
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik heb er geen verstand van, maar met 8 mm dikte.. hou je dan nog wel genoeg vlees over?

Prein,
Je hebt wel een punt hoor.
Ik had de dikte verkeerd opgenomen.
Foutje van mij, maar wat Meron zegt is zeker te doen indien je beschikt over professioneel materiaal.
Ik zou dan inderdaad kiezen voor gewoon tegen elkaar, maar je kan deze voorbeelden die ik aangaf meenemen bij dikkere stukken.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Overigens, wat andere ook zeggen. Gewoon tegen elkaar aanlijmen is ook erg sterk. Je moet dan wel zorgen dat het strak tegen elkaar zit, zonder spleten. Zelf gebruik ik witte houtlijm van de bouwmarkt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.