Tormek met ovale steen

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik heb via marktplaats een tormek t3 gekocht, waarvan de steen gevlakt moet worden. Daar bestaat een hulpstuk voor (de tt50) dat rond de €70 kost.

Ik vraag me af hoe vaak ik dat hulpstuk nodig ga hebben. Ik vind het namelijk een hoop geld, en als ik het maar één keer nodig heb, dan ga ik liever kijken of ik er eentje (tegen een kleine vergoeding) kan lenen.

De buit:

IMG_20150321_154113~2.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Dit hulpstuk heb je regelmatig nodig. Als ik mijn hss draaigutsen slijp moet ik hierna de holle steen vlakken. Bij steekbeitels blijft je steen veel langer vlak en gebruik je hem minder. WanneerNog het slijpen minder snel gaat moet je hem weer even afritsen. Waarschijnlijk heb ik nog wel een exemplaar van het oude type liggen. Wel gebruikt. Als je belangstelling hebt even een pm.

De steen wordt ovaal als je te hard drukt tijdens het slijpen. Raad eens hoe ik daar achter kwam.
 
Laatst bewerkt:

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Met dank aan Wim is mijn steen weer mooi rond.
Wat ik me nu wel afvraag is, hoe ik de tormek na gebruik moet opbergen. De waterbak legen, maar de steen zit nu nog vol water. Kan dat geen kwaad?
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Kan geen kwaad, droogt vanzelf weer. Wel na iedere slijpbeurt de de bak legen, niet de steen in het water laten staan!
Je hebt die diamanten vlakker inderdaad echt nodig. Na iedere zoveel X slijpen kun je dan je steen weer mooi rond vlakken en zo gaat ie jaaaren mee.

Gefeliciteerd met je aankopen, het zijn geweldige machines.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.