Help, ik ga een tuinpoort maken!

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Beste Forummers,

Er staat mij een uitdaging te wachten. De huidig poort in onze tuinafscheiding valt van ellende uit elkaar. Het ding is inferieur geconstrueerd en zo rot als een mispel. Tijd voor iets beters.

Mijn idee is als volgt:
tuinpoort.jpg
Dit is één helft van de symmetrische poort, de totale overspanning is dus zo'n 3,8m
De poort hangt met grote duimhengen aan gemetselde kolommen.

Een aantal dingen staan al vast (bijv. omdat ik die materialen al heb):
- Het frame wordt van Douglas gemaakt (50x50 en 50x100 voor de schoor)
- Het frame hangt in 2 60cm lange duimhengen
- Het frame wordt verticaal bekleed met geimpregneerde 'schuttingplanken'

Ik weet dat 50x50 voor het kader niet over houdt, maar ik wil de constructie slank en lichtgewicht houden.
De sterkte moet komen uit een deugdelijke constructie en niet uit lompe hoeveelheden hout.
Om eventueel doorhangen en/of vervormen te corrigeren wil ik de mogelijkheid maken om diagonaal (haaks op de schoor) een staalkabel te spannen.

Ik ben ingenieur van beroep en heb redelijk vertrouwen dat bovenstaande vorm kan werken.
Ik ben echter geen ervaren houtbewerker en met name het maken van de hoekverbindingen vind ik nog wel spannend.
Ik dacht er eerst aan om de boel koud op elkaar te zetten met bruislijm en een schroef en er vervolgens 2 lange deuvels doorheen te meppen. Ik heb al een bosje 12mm hardhouten deuvels gemaakt van een restje kozijnhout (merbau/meranti?).
Echter zag ik nu de bridle joint en die vind ik mooi en lijkt me ook sterker:
8a3bca693889845ef925da7b7d828ca5.jpg

Echter hangt dat bij mijn weten volledig af van hoe nauw passend je het maakt c.q. hoe goed de lijmverbinding is.

De stukken zijn veel te groot om verticaal op de zaagtafel te zetten. Ik heb wel een lichte bovenfrees maar vraag me af of het te doen is om hiermee een 50mm diepe nauwkeurige uitsparing in het 'mortise' deel te frezen? En zo ja, hoe dan?

Ik heb niet de beschikking over fancy japanse zaagjes, schaven en beiteltjes. Dat zou toch allemaal wegroesten in mijn ongeisoleerde schuurtje..

Of is mijn doorgeboorde deuvelverbinding ook goed genoeg en moet ik niet te moeilijk doen? Of zijn er betere opties?

Is mijn keuze voor D4 constructielijm/bruislijm goed? Mijn gedacht was dat het ongeschaafde hout hiermee beter zou worden verbonden en tevens vult het goed alle kiertjes om vochtintreding te verminderen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 

sankatommy

Nieuw lid
26 aug 2012
20
0
Persoonlijk zou ik zeker voor de slisverbinding gaan (jouw bridle joint) en niet koud op elkaar. Een deur van 1,75 meter breed gaat een enorme neiging krijgen om te gaan hangen denk ik, dus zeker een goede verbinding gebruiken. Wat een optie is als je bang bent om de verbinding niet helemaal netjes te krijgen is het frame (en dus de verbinding) te maken van 3 x 18mm planken. Als je die op elkaar lijmt en de middelste verder laat uitsteken heb je de pen van de slis al gemaakt! Er is hier een ander topic op het forum waarbij iemand op die manier zijn (grenen dacht ik?) kozijnen zo maakt. Als ik dat topic vind laat ik het je weten.

Ik ben echter ook absoluut geen pro of kenner, dus hecht niet teveel waarde aan bovenstaande en wacht even de reacties van de meer ervaren mensen af ;-)

Succes in ieder geval!

Groet, Tommy

EDIT: Gevonden: http://www.woodworking.nl/showthread.php?202-uitbreiding-werkplaats&p=3273&viewfull=1#post3273
 
Laatst bewerkt:

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Persoonlijk zou ik zeker voor de slisverbinding gaan (jouw bridle joint) en niet koud op elkaar. Een deur van 1,75 meter breed gaat een enorme neiging krijgen om te gaan hangen denk ik, dus zeker een goede verbinding gebruiken. Wat een optie is als je bang bent om de verbinding niet helemaal netjes te krijgen is het frame (en dus de verbinding) te maken van 3 x 18mm planken. Als je die op elkaar lijmt en de middelste verder laat uitsteken heb je de pen van de slis al gemaakt!

Hoi Tommy, dat maakt de verbinding makkelijk maar je moet vervolgens heel veel planken op elkaar lijmen over de hele lengte. Daar heb ik de klemmen niet eens voor.
Daarnaast heb ik het hout al, ik zal dus een andere methode moeten vinden.

Ik overweeg ook nog een halfhoutverbinding, die is minder sterk maar wel makkelijk te maken met een bovenfrees en een malletje.
JET-1-LEAD.gif
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het lijkt allemaal wat lichtjes, een meer gangbare breedte is minimaal 100mm voor de verticale delen en 140mm voor de horizontale. Dat helpt het kader ook stijf te houden, in 50x50 gaat het erg flexibel zijn.

De schor mag in de bovenhoek de stijl niet raken, en in de onderhoek de ligger niet. De schor wil door de neerwaartse kracht op de deur graag horizontaal gaan liggen. Als hij boven tegen de stijl komt dan geeft hij al zijn energie door op de verbinding van die hoek, en hetzelfde onderaan. Waardoor je verbindingen het snel gaan begeven.

Je hebt het met je achtergrond getekend alsof het van staal was ;) en dat zou perfect werken maar bij hout heb je veel meer volume nodig om dezelfde rigiditeit te behalen. balkjes van 50mm in hout is alsof je het maakt in staal met buizen van 15x15mm.

Qua verbindingen is pen en gat beter want met slissen heb je overal eindhout naar buiten toe, dat moet je vermijden bij een poort die buiten staat. Dat kan je met een boor, zaag en bijtel wel doen met de hand.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Het lijkt allemaal wat lichtjes, een meer gangbare breedte is minimaal 100mm voor de verticale delen en 140mm voor de horizontale. Dat helpt het kader ook stijf te houden, in 50x50 gaat het erg flexibel zijn.

De schor mag in de bovenhoek de stijl niet raken, en in de onderhoek de ligger niet. De schor wil door de neerwaartse kracht op de deur graag horizontaal gaan liggen. Als hij boven tegen de stijl komt dan geeft hij al zijn energie door op de verbinding van die hoek, en hetzelfde onderaan. Waardoor je verbindingen het snel gaan begeven.

Je hebt het met je achtergrond getekend alsof het van staal was ;) en dat zou perfect werken maar bij hout heb je veel meer volume nodig om dezelfde rigiditeit te behalen. balkjes van 50mm in hout is alsof je het maakt in staal met buizen van 15x15mm.

Qua verbindingen is pen en gat beter want met slissen heb je overal eindhout naar buiten toe, dat moet je vermijden bij een poort die buiten staat. Dat kan je met een boor, zaag en bijtel wel doen met de hand.

Het is ook de bedoeling dat het lichtjes wordt. Het geheel hoeft niet extreem torsiestijf te zijn, als het de laterale kracht maar kan hebben.
Ik durf het ook niet aan om een hele zware poort aan de bestaande kolommen te hangen, als die gaan verzakken ben ik verder van huis.

Ik snap je opmerking over de montage van de diagonale balk niet zo goed. Wanneer de hoekverbinding fatsoenlijk in elkaar steekt dan zal deze toch nagenoeg dezelfde sterkte hebben als het hout zelf? Ook deze verbinding zo ik met deuvels kunnen versterken.

Ik heb ook geen ervaring met het ontwerp van stalen poorten, ik weet alleen wel dat het buigtraagheidsmoment van een 50x50 douglas regel aanzienlijk hoger is dan dat van een 15 rond buisje.

De bekleding met planken zal het geheel stijver maken en de onderste ligger behoeden voor doorzakken is mijn gedachte.

Je schrijft dat ik open kops hout moet vermijden, kan ik dan beter de hoeken in verstek zagen?
Ik wil overigens het hout nog behandelen met bruinoleum. Dat zal het hout aanzienlijk verduurzamen.

Bedankt voor je tips!
 

Houtie

Nieuw lid
15 sep 2014
23
0
Ik deel helaas de mening van Benck Works, tevens ben ik bang dat de 45x45mm frame door het werken en trekken van de schuttingdelen instabiel wordt dit mbt torderen en dergelijke mede door het gewicht van de schuttingdelen welk aan de horizontale delen "hangt"'
Persoonlijk zou ik min. 100x50mm nemen als kader en deze v.v. pen en gat verbinding + voorzien van sterspijkers zoals jaren geleden ook de vleugels werden uitgevoerd, dit met name om de kracht/belasting in de lijmverbinding te ontzien.

Dit is uiteraard mijn persoonlijke mening en zo als altijd zijn er meer wegen welk naar Rome lopen.:D

Groeten René
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Het wordt me duidelijk dat dit ontwerp behoorlijk on-the-edge is..:D
Het klinkt gek maar daar houdt ik wel van. In een constructie als deze natuurlijk, niet in een verdiepingsvloer ofzo..

Je noemt een goed punt m.b.t. het risico van doorhangen. Om dat te beperken zal ik de verticaal gemonteerde planken (dat zijn overigens maar dunne dingetjes, 16mm naaldhout) ook aan de schoor monteren. op die manier is een plank op 3 of 4 punten vast.

Een sterspijker, wat is dat?
 

xanax

Actieve deelnemer
28 aug 2014
55
0
Wij hebben een soortgelijke poort maar met een stuk bredere balken.

Ik ben er vrij zeker van dat je problemen zal krijgen met deze poort als de wind erop slaat (buigen tot hij uit het slot schiet waarna je poort een flinke ruk aan de scharnieren gaat geven die het geheel niet gaan overleven)

mvg
 

tuoh

Oud hout
Zoals de steekschoor nu ingetekend is gaat die, eens onder belasting, de verbindingen open drukken omdat een houtverbinding nooit zo rigide kan zijn als een metaallas.
Daarom worden normaliter de schoren nooit in de hoek geplaatst maar er altijd een stukje van weg. Start met de schoor onderaan in de stijl, een 5 à 10cm boven de onderregel, en eindig in de bovenregel op een 5 à 10cm van de hoek met de stijl. Op deze manier worden die hoekverbindingen niet extra belast terwijl de schoor niks inboet aan sterkte.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Zoals de steekschoor nu ingetekend is gaat die, eens onder belasting, de verbindingen open drukken omdat een houtverbinding nooit zo rigide kan zijn als een metaallas.
Daarom worden normaliter de schoren nooit in de hoek geplaatst maar er altijd een stukje van weg. Start met de schoor onderaan in de stijl, een 5 à 10cm boven de onderregel, en eindig in de bovenregel op een 5 à 10cm van de hoek met de stijl. Op deze manier worden die hoekverbindingen niet extra belast terwijl de schoor niks inboet aan sterkte.

OK, dat ga ik dan aanpassen.
Als ik zover ben zal ik wel wat foto's maken.
 

Houtie

Nieuw lid
15 sep 2014
23
0
Met een sterspijker wordt een kruisstift bedoeld. Deze zijn er in verschillende lengten.
Veel succes met de poort. Ben al benieuwd naar de fotos ;)
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Doe eens gek en gebruik de schoor als onderste ligger
vervolgens zet je de bekleding er diagonaal op
dak krijg je een ontzettende sterke poort
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Doe eens gek en gebruik de schoor als onderste ligger
vervolgens zet je de bekleding er diagonaal op
dak krijg je een ontzettende sterke poort

Daar heb ik ook aan gedacht. Alleen de planken die ik als bekleding gebruik zijn maar 1,8m lang. Dat gaat daarmee dus niet lukken.
Nu kan ik ze gebruiken met nauwelijks zaagafval.

Ik heb zojuist een teststukje gemaakt voor de hoekverbindingen, morgen eens kijken hoe sterk dat is.
 

jeanpourlesamis

Actieve deelnemer
19 sep 2013
130
2
Poort

Ik heb het gedaan met pen en gat verbinding, en de bovenste ligger doorlopend ( waterinfiltratie)
Vervolgens 2 schuine schoren. De scties waren bij mij ( dacht ik ) 10 op 6 cm
Veel succesfoto 2 (7).JPGfoto 2 (7).JPG
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik ben inmiddels begonnen aan de poort.
Op de achtergrond het in vergaande staat van ontbinding verkerende geval dat vervangen moet worden.

halfhoutverbindingen op de hoeken:
IMG_20150522_105331283[1].jpg
IMG_20150522_125047768[1].jpg

en een schoor diagonaal, deze ligt er half op om eventueel later krom trekken te kunnen corrigeren met een staalkabel:
IMG_20150523_171454111[1].jpg

Ik heb inmiddels gaten geboord voor de hardhouten deuvels die nog door de verbindingen komen.
De boel is aan elkaar gelijmd met PU lijm.

Het kader voelt erg stijf aan en is gemakkelijk te tillen, dat valt me tot nu toe alles mee.
Het grootste risico acht ik scheluw trekken maar daar valt met een kabel iets aan te doen.
 
Laatst bewerkt:

educes

Actieve deelnemer
12 dec 2013
44
0
Leuk onderwerp.
Het niet volledig in de hoek plaatsen van de kruisschoor was me onbekend maar klinkt zeker niet onlogisch.
Ik ga deze met veel interesse volgen wan een nieuwe tuinpoort staat ook hier nog op het programma.

Succes!
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik heb de deuvels erin gelijmd. Lastig trouwens om uit de hand die gaten strak te boren.
Ik had een nieuwe 12mm houtboor (Heller) gekocht.
De meeste deuvels konden dus eenvoudig in het gat worden gedrukt, ik had liever een iets strakkere passing gehad maar hoop dat de PU lijm de boel goed bij elkaar houdt.

Na uitharding ga ik de uitstekend deuvels en lijmresten gladfrezen en beitelen.

Ik was van plan om lange duimhengen te gebruiken om de poort op te hangen. Omdat ik de schoor half opliggend heb gemaakt kan dat aan de onderzijde niet meer. Slim he. Nu dus maar de onderste hengen aangepast zodat ze mooi passen.

IMG_20150527_194726048[1].jpg
IMG_20150527_212451958[1].jpg
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Idd een fijne frees mcluma. Ik heb de 900W versie en die moest flink aan de bak met een recht freesje erin.
Ik denk dat het met een spiraalfrees een stuk sneller was gegaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.