PDA

Bekijk Volledige Versie : Split top slab bench

Botte Bijl
26-03-15, 14:12
https://www.youtube.com/watch?v=xYc6qDkg7lc

Met een Groet,
Maurice

Rhynix
26-03-15, 15:13
mooie tongbreker

Wel knappe bank!!

Botte Bijl
26-03-15, 16:14
mooie tongbreker

Wel knappe bank!!

Tja, had split top slab bench hier graag in correct Nederlands omschreven maar :o ik weet alleen niet hoe.. (gespleten top uit één stuk hout bank?)
Ben erg benieuwd naar jullie kritiek! ;) betreffende de video. Ik vind hem zelf aan de lange kant (Bijtel in het achterhoofd :rolleyes: ) Maar wil toch graag een realistische impressie geven hoe ik te werk ben gegaan maar geprobeerd desondanks de registratie zo kort mogelijk te houden.

MB

MarcelG
26-03-15, 16:33
Hoi Maurice, mooie video hoor! (niet langer maken;)) en een nog mooiere tafel.

erdevee
26-03-15, 16:36
Hele mooie bank. Prachtig hout. Van mij mogen dit soort filmpjes gewoon anderhalf uur duren.

Botte Bijl
26-03-15, 19:28
Hoi Maurice, mooie video hoor! (niet langer maken;)) en een nog mooiere tafel.

Dank voor de reactie Marcel! Zoals aangegeven heb ik geprobeerd het zo kort mogelijk (mijns inziens) te houden. Enehh, t'is een bank! ;)

Botte Bijl
26-03-15, 19:30
Hele mooie bank. Prachtig hout. Van mij mogen dit soort filmpjes gewoon anderhalf uur duren.

Anderhalf uur had ik natuurlijk makkelijk kunnen vullen maar je wilt me vast niet eeuwig zien staan schrapen en schuren, lol.
Dank erdevee!

bri
26-03-15, 19:47
Prachtig ontwerp, mooi uitgevoerd, en goed gefilmd! En wat een fijne werkplaats, met alles erop en eraan!

Happy woodworking, Jaap Bri

harold
26-03-15, 20:20
Mooie film, lengte is prima. Mooie technieken met schraper. Welke epoxy gebruik je eigenlijk om die scheuren op te vullen?

edjebel
26-03-15, 20:45
Het hangt af welke boodschap je wilt overbrengen, voor de houtbewerker laat je elke stap zien, als ik er wat kritischer naar kijk zou je de herhalende bewerkingen er uit kunnen halen.

de kracht van je huidige film ligt in het duidelijk maken dat het geen Cnc werk is, dus relatief veel handwerk.

voor verkooppromotie is het aan de lange kant, voor ons houthobbyisten een leuke hoe doe ik het film.

Een net machinepark en de man met inzet en kennis beide nodige componenten voor het product komt goed uit de verf.

Botte Bijl
26-03-15, 21:30
Dank Jaap!

Harold, het is Slow setting West system epoxy. (wel aan de binnen zijde/ onderkant van de bank ;-)

edjebel, je hebt helemaal gelijk. Eerlijk gezegd weet ik het nog niet precies. (welke boodschap) Wel inderdaad voor de houtbewerker bedoeld. Zal ik alleen een sfeerimpressie geven of een stap voor stap video maken, het hout me bezig en hangt er een beetje tussen in volgens mij. Ik ben eigenlijk begonnen met filmen omdat ik zelf zo'n youtube houtbewerkings verslaafde ben en toch het meerendeel van mn tijd in de werkplaats doorbreng. Dank voor de kritische reactie!!

Groet, Maurice

houtenklaas
26-03-15, 21:51
Ik heb ervan genoten. Leuk inspiratie, eens kijken of ik zoiets ook zou kunnen met mijn beperkte machineparkje.
Mooie uitdaging, dank je wel!

PBT
26-03-15, 21:54
Mooie bank en een erg mooie werkplaats!!

SunRayes
26-03-15, 22:07
Dat is weer een mooi filmpje! En een prachtige tafel.
Hoe lang heb je over het lijmen gedaan? Want het lijkt nu net alsof het een half uur geduurd heeft, maar dan is de lijm toch al uitgedroogd?

Ga vooral door met filmen, ik vind het geweldig!

Groeten, Raymond

avos
26-03-15, 22:43
mooie tafel en leuk filmpje. Gaaf om naar te kijken. Kun je wat meer zeggen over de frees die je in de bovenfrees gebruikt bij het vlakken van de delen? Waar is die te verkrijgen?

Botte Bijl
27-03-15, 08:27
Hoe lang heb je over het lijmen gedaan? Want het lijkt nu net alsof het een half uur geduurd heeft, maar dan is de lijm toch al uitgedroogd?

Groeten, Raymond

Haha, nee joh! Max 10 minuten met de klemmen erop. Wat je niet in de video ziet is dat er per verbinding op beide zijden lijm word aangebracht. Dit doe ik opdat het een kopsekant verbinding is en zuigt daarom meer lijm in. (en de lijm dient natuurlijk alleen maar om het zaakje bijeen te houden, de domino's zorgen voor de versteviging)

Botte Bijl
27-03-15, 08:37
mooie tafel en leuk filmpje. Gaaf om naar te kijken. Kun je wat meer zeggen over de frees die je in de bovenfrees gebruikt bij het vlakken van de delen? Waar is die te verkrijgen?

Het is een CMT frees die ook in een cnc gebruikt kan worden. Ik zal wat foto's bijsluiten met de product nummers etc. De frees heeft vier messen die gedraaid en bij slijtage vervangen kunnen worden. Bij gebruik van deze frees heb je wel een stevige machine nodig zodat je wat heft in handen hebt! Heb je een kleinere freesmachine dan is een kleinere frees veel veiliger maar duurt het vlakken gewoon wat langer. Ik heb een cmt catalogus van 2012 maar daar staat niet de specifieke frees in die ik gebruik. Ook op hun online catalogus heb ik hem niet kunnen vinden maar die zal dan ook wel niet up to date zijn. Alhier kan je cmt (en andere merken) in de speciaalzaak kopen/ bestellen.

28387

28388

28386

MarcelG
27-03-15, 10:08

Groeten, Raymond

Zie Maurice, je kunt de bank als hem zat bent, altijd nog als tafel (is ook een beetje mijn schuld,sorry) inzetten.:):eek::D (zo mooi is ie)

Botte Bijl
27-03-15, 15:51
Haha, Dank Marcel, maar ik moet je helaas teleurstellen want het bankie is vandaag door de klant afgehaald ;-)

TH0M
28-03-15, 20:31
Prachtig gefilmd en prachtig gemaakt!!

Woodjohn
28-03-15, 21:54
Knap werk. Alleen voorzichtig zijn van je tien geboden aan de lintzaag ik ga ook in de fout zo sporadisch, iedereen trouwens wie anders zegt ...

avos
28-03-15, 22:50
Het is een CMT frees die ook in een cnc gebruikt kan worden. Ik zal wat foto's bijsluiten met de product nummers etc. De frees heeft vier messen die gedraaid en bij slijtage vervangen kunnen worden. Bij gebruik van deze frees heb je wel een stevige machine nodig zodat je wat heft in handen hebt! Heb je een kleinere freesmachine dan is een kleinere frees veel veiliger maar duurt het vlakken gewoon wat langer. Ik heb een cmt catalogus van 2012 maar daar staat niet de specifieke frees in die ik gebruik. Ook op hun online catalogus heb ik hem niet kunnen vinden maar die zal dan ook wel niet up to date zijn. Alhier kan je cmt (en andere merken) in de speciaalzaak kopen/ bestellen.

Dank, ga er eens naar kijken. Heb een zware frees dus dat gaat wel goed. Lijkt me voor kopshouten snijplanken ook wel wat bijv.

Bosquet
28-03-15, 23:59
Echt ontzettend gaaf ! #bank #werkwijze #filmpje #muziek

Off-topic: welke muziek heb je gebruikt in dit filmpje?

Botte Bijl
29-03-15, 16:04
Woodjohn, je hebt gelijk en concentratie is natuurlijk bij vrijwel iedere handeling in de werkplaats geboden.

avos, tja, voor mij is het zo af en toe een hele uitkomst. Het maakt alleen zo'n stoffige rotzooi... Maar wanneer ik een mooi stuk hout heb zou ik het zonde vinden het in 2en of 3en te zagen om het dan vervolgens te vlakken en te vandikken (nieuw woord? :-)) om ze dan daarna weer aan elkaar te verlijmen. Natuurlijk is met een nr. 5 6 of 7 dit ook goed te toen maar als de tijd aan werkstuk besteed er toe doet is dit (thans voor mij) een goede werkwijze.

Bosquet, Dank! De muziek komt van http://incompetech.com.

Met een Groet, Maurice

jaap
29-03-15, 21:42
Dit zijn toch heerlijke filmpjes, die kijk ik met plezier uit. Een prachtige bank ook, maar ik had het nog mooier gevonden als spleet precies symmetrisch was geweest. Ik heb iets soortgelijks in de kop, ook van dik hout en ben er nog niet helemaal uit hoe dat te doen. Ik kijk uit naar het volgende filmpje!!

jaap

Woodjohn
29-03-15, 22:21
Woodjohn, je hebt gelijk en concentratie is natuurlijk bij vrijwel iedere handeling in de werkplaats geboden.

Wat ik er vergeten bij zeggen heb is dat je werkplaats meer als netjes is naar mijn normen, daar kan ik wat van leren. Veiligheid ligt ook in die puntjes en dat vergeet ik dan weer eens, of is dat een gemakkelijke uitvlucht? Waarschijnlijk dat laatste ... ;)

Spaander
30-03-15, 08:52
Normaal ben ik ook symmetrisch ingesteld, maar vind het bij deze strakke bank juist mooi.
Ook ik heb ik weer genoten van dit filmpje en kijk uit naar de volgende.
Mvg:)

Botte Bijl
30-03-15, 14:00
Jaap, over smaak valt natuurlijk niet te twisten. Plaats wat foto’s ter zijner tijd, ben benieuwd!

Woodjohn, Moet zeggen dat ik ook met enig regelmaat maar met moeite de boel opgeruimd kan houden. Maar al doende leert men (ik dus) en raak ook steeds minder iets kwijt. Tegelijkertijd moet ik bekennen dat ik op dit exact moment eventjes niet weet waar m’n accu boormachine is… en heb overal gezocht!

Spaander, die komt er vast!

MB

rinus
02-04-15, 08:50
Zowel het werkstuk als de film zijn prima. Ik kijk best veel filmpjes en deze kijk ik met heel veel interesse helemaal uit. Vooral mee doorgaan. Het vervolg zou kunnen zijn om instructiefilms te maken.

bruine_beer
02-04-15, 10:33
Knap filmpje en werkstuk! Proficiat met je vermelding in The Drunken Woodworker!

jberends
02-04-15, 21:50
inderdaad. Ook vandaag je voorbij zien komen tijdens de #WWWR van de Drunken Woodworker. Dat worden veel kijkers! zie - https://www.youtube.com/watch?v=_9Bg_WkMPSw

kcalliauw
02-04-15, 23:36
Heel mooi gedaan, bedankt!

Toxiq
28-01-16, 13:17
https://www.youtube.com/watch?v=xYc6qDkg7lc

Met een Groet,
Maurice

Maurice, vraagje, dat schraapstaal dat je daar gebruikt op 4:30 is dat zoiets als dit http://www.gyzs.nl/schraapstaal-474-150mm?utm_medium=cpc&utm_campaign=PLA&utm_source=hurra

Grt

willem1958
28-01-16, 16:24
Mooie bank zeg, en een leuk filmpje ook.
Veel mensen zeiden al dat je een mooie werkplaats hebt dus dat ga ik niet zeggen.
Mooie werkplaats trouwens.;)

Groet Willem

Renault
30-01-16, 10:00
@toxiq. Ik ben geen Maurice, maar ja

Toxiq
31-01-16, 23:09
maar als je het weet mag jij het ook zeggen hoor ;-)