robland x31

Hielema

Nieuw lid
25 mrt 2015
8
0
is er iemand in dit forum die in het bezit is van een robland x31. ik heb er een aangeschaft met een losgekoppelde freesmotor en hier heb ik wat vragen over.
 

Hielema

Nieuw lid
25 mrt 2015
8
0
Ik heb er eentje gehad. Wat is precies het probleem?

Alle bedrading van de freesmotor lag los, dit heb ik aangesloten. enkel van de rem op de poelie lopen 2 draden naar de kast welke eindigen in een kroonsteentje zonder verder gevolg. ik heb geen idee wat ik hier op aan moet sluiten.
de motor wil wel lopen maar staat op de rem ( denk ik).
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Kan ik je niet onmiddellijk mee helpen want de mijne had geen rem.
Maar bij de machine wat ik had waren de motoren aangesloten op de keuzeschakelaar. Die kreeg op zijn beurt spanning van de kontaktor (nulspanningbeveiliging/aan-uit). Normaal gezien hebben de twee andere motoren dan ook een rem. Eens even kijken hoeveel draden bij die andere motoren vertrekken, en als het er twee zijn, waar de draden van de rem aangesloten zijn. De rem van de frees kan je dan gelijkaardig aansluiten.
Mijn huidige machine (Hammer) heeft geen mechanische rem, maar een electronische. Om te remmen wordt er een gelijkstroom door de wikkelingen gestuurd.
 

Hielema

Nieuw lid
25 mrt 2015
8
0
Kan ik je niet onmiddellijk mee helpen want de mijne had geen rem.
Maar bij de machine wat ik had waren de motoren aangesloten op de keuzeschakelaar. Die kreeg op zijn beurt spanning van de kontaktor (nulspanningbeveiliging/aan-uit). Normaal gezien hebben de twee andere motoren dan ook een rem. Eens even kijken hoeveel draden bij die andere motoren vertrekken, en als het er twee zijn, waar de draden van de rem aangesloten zijn. De rem van de frees kan je dan gelijkaardig aansluiten.
Mijn huidige machine (Hammer) heeft geen mechanische rem, maar een electronische. Om te remmen wordt er een gelijkstroom door de wikkelingen gestuurd.


Enkel de freesmotor heeft een externe electro magneet, waarschijnlijk omdat deze meer toeren maakt. de andere 2 hebben geen extra draden en werken ook middels een electrische rem.
Er komt iemand bij kijken,wellicht komt hij eruit
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Even in die handleiding gekeken (dat brengt vaak verheldering voor ogenschijnlijk moeilijke problemen, iets wat ik vandaag weer eens heb vastgesteld tot mijn eigen scha en schande).
De rem is aangesloten tussen twee fasen achter de kontaktor en voor de keuzeschakelaar.
 

Hielema

Nieuw lid
25 mrt 2015
8
0
Stel ik wel op prijs dat er mensen met je meedenken. De rem is inderdaad aangesloten op l1 en l2, echter bleek hij kapot en daardoor blijft de rem erop. Uit het schema haal je dat de rem 178volt gebruikt, een omvormer hiervoor zou in de motor moeten zitten echter heb ik meer het idee dat hij in de schakeling hoort maar dat ik die niet heb.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ik weet niet of je er inmiddels uit bent? Het is wel 178v DC en niet AC er hoort in het verdeelblok op de motor een gelijkrichter te zitten (wit blokje met 4 draden)
WP_20150525_14_46_21_Pro.jpg
 
A

Athanor

Guest
Het probleem dat ik indertijd met de rem van de Robland had was dat er meer dan 200V door de rem werd gestuurd waardoor die het begaf..... De handel er toen maar af laten slopen :(

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.