PDA

Bekijk Volledige Versie : 25 dikke eiken te koop.

jens......
10-04-10, 11:55
iemand belang bij 25 dikke zomer eiken?

er werden mij 25 dikke eiken bomen aan geboden doorsnede van 40 cm tot 80 cm en misschien staan ze er wel van een meter doorsnee bij.

bomen staan in de weg en kunnen van af augustus geoogst worden, staan in het oosten van nederland [gem denekamp].

de bomen komen hellaas niet uit een bos maar staan op een boeren erf .

bij evt belangstelling vragen naar jan [ http://www.voshaar-schuttingen.nl ]

jens......

meubelmaker29
11-04-10, 06:51
Is het de bedoeling dat je ze zelf omzaagt?
wat is de prijs die je in gedachten hebt?

jens......
11-04-10, 09:22
Is het de bedoeling dat je ze zelf omzaagt?
wat is de prijs die je in gedachten hebt?

ja je moet ze zelf zagen zo als ook de takken verwijderen of in iedergeval versipperen .
de wortel kan blijfen zitten ,die ruimt de eigenaar zelf op.

tsja de prijs ? ik weet niet wat zulks waard is , mede omdat je er nog al werk mee hebt.

ik kan ze wel verkopen aan een brandhout handel, maar dat vind ik zonde van die mooie stammen .

wat is zuks waard?

jens......

de Haan
11-04-10, 11:09
Het omzagen en de takken versnipperen zie ik geen probleem in.

Seek
11-04-10, 12:12
Kunnen we er geen forumprojectje van maken? Een paar mooie dikke planken zou ik leuk vinden, maar 25 hele eiken? Als ik dan tijd heb zou ik best een weekend mee willen helpen.

de Haan
11-04-10, 14:30
Ik schat in (zonder de situatie gezien te hebben) dat 1 man met kettingzaag ongeveer 3a4 bomen op een dag kan omzagen en uitkleden.
Aan het eind van de rit een snipperaar huren en het overgebleven hout versnipperen.
Zaagmachine erbij die het in planken kan zagen of de stammen op een vrachtwagen laden en naar een zagerij brengen.
Ik zie ook nog een mogelijkheid om ze gratis om te laten zagen.

Inderdaad, misschien een forumproject.

rickkoorman
11-04-10, 16:48
ja dat lijkt me ook wel wat. ik heb niet direct wat aan het eiken maar die een weekendje kettingzagen erg zitten!!!! :D

Seek
11-04-10, 19:09
Ik heb een keer in mijn leven met een kettingzaag gewerkt. Mijn zus had een lelijke spar achter in de tuin en aangezien ik wat aan bergbeklimmen doe, dachten we dat het een goed idee was als ik naar boven zou klimmen en die boom stukje bij beetje om zou zagen. Alles zonder kleerscheuren gebeurd, maar achteraf bedacht ik me dat dat ongeveer een van de stomste acties in mijn leven is geweest.

Maar een keer onder deskundig toezicht is een heel ander verhaal natuurlijk. En dan de boel in planken zagen, heb ik ook nog niet meegemaakt.

Houten Klaas
11-04-10, 19:11
Ik heb helaas geen ruimte meer voor eiken, maar daar valt misschien nog wel wat op te verzinnen. Dagje zagen lijkt mij prima!!! Met een man of 10 is dat dus een dag werk ;).

Zie mijn pa nog een lang touw met ijzeren haak in de boom hangen zodat hij kon zagen en wij trekken. (en ja, touw was lang genoeg....).

meubelmaker29
12-04-10, 19:40
Tja wat is zoiets waard, zagen + glad achterlaten lijkt me redelijk wat heb jezelf in gedachten

jens......
12-04-10, 23:11
jonge jonge wat een post op zo,n bericht. had ik even niet gedacht.

ik ben heel eerlijk , dit overrompeld mij een beetje, ik ben namelijk al in een gesprek met een handelaar voor dit hout . maar ik heb de beste man nog niets toe gezegt,dus de weg is nog open.
als ik zo de berichten lees van de members hier zo als , forumprojeckt en een dagje ketingzagen,
en ik zie mijn pa nog zo ...... en onder deskundig toezicht. enz enz . tsja dat doet mij toch wel iets.
ik kom zelf uit een egte houthakkers fam , en krijg nu toch wel een beetje weemoed bij deze berichten.
zo dan zal ik ook even eerijk zijn . de bomen kosten mij niets ,ik moet wel zorgen dat alles opgeruimt word de takken en zo, verbranden mag niet , dus dat word versnipperen , over de wortels heeft de man niet gesproken maar ik ga er van uit dat de eigenaar die zelf opruimt, mede omdat deze man in het bezit is van een kraan en een vrachtwagen met container bak.
dus omzagen geeft ook geen enkel probleem , de eigenaar is er immers bij met zijn kraan voor ondersteuning .
ook is er een mobiele zaag te huur hier in de buurt, dus het zagen van de stammen in planken kan ter plaats geregeld worden.
de dikke takken van deze bomen geven ook nog wel een m3 of 30 mooi brand hout voor de liefhebbers.
dus beste forum members als jullie er wat in zien laat het maar horen , dan gaat jens niet voor het geld maar voor jullie. het zij zo.
MAAR HET MOET WEL GOED GEREGELD WORDEN, opruimen en zo. ik wil namelijk niet nadien met de troep blijven zitten. bedenk wel het zijn 25 knotsen van eiken waar ik zo 2500 € aan kan verdienen. maar als jullie er een forumproject van willen maken vind ik het ook goed.
REGEL MAAR WAT , IK HOOR HET WEL.

jens ......... van http://www.voshaar-schuttingen.nl

ArtHarg
13-04-10, 07:30
Hoi Jens en medeforumers,

Het lijkt me toch wel goed om de verwachtingen dan even af te stemmen. Bedoelt iedereen met "forumproject": "we gaan met zijn allen 25 eiken omzagen, kaal maken, tot planken verzagen en dan de restjes versnipperen en opruimen"? Of is de gedachte "we maken er een forumweekendje van en dan wil ik ook wel zo'n boom omzagen, kaal maken, tot planken verzagen en dan de restjes versnipperen en opruimen" zodat als vijf man geïnteresseerd zijn er daarna nog 20 eiken staan?

Nog een check: volgens De Haan kan je 3-4 bomen per dag doen. Dat zou betekenen dat je met 7 man een dag bezig bent, of met 4 man 2 dagen. Maar dan ga je er wel vanuit dat 4 tot 7 man tegelijkertijd een boom om kunnen leggen, zonder elkaar in de weg te zitten en zonder dat het onveilig wordt. Kan dat op die boerderij?

En nog een vraagje: je noemt een diameter van 40-80 cm. Wat is zo ongeveer de lengte die je denkt dat er na verzagen over blijft? Voordat ik toehap wil ik toch wel even weten of ik het in m'n garage kwijt kan...

Arthur

Seek
13-04-10, 10:33
Voor mij is zo'n project veel en veels te groot. Ik zou best een weekend willen helpen (gewoon voor de lol), en als ik er dan een paar planken aan over houd is dat mooi. Misschien zou het beter zijn als er een houthandelaar of meubelmaker de regie neemt en dat we dan hand en span diensten kunnen leveren? Maar misschien zitten die daar helemaal niet op te wachten.

August
13-04-10, 14:42
Ik ben wel te porren om hierbij te helpen. Vooral leuk om een aantal forumgenoten te ontmoeten.

gandel69
13-04-10, 21:35
Ik ben er ook wel voor te porren om een weekendje te komen helpen en vakbroeders te ontmoeten. Als ik er dan nog een karretje hout aan overhoud is geweldig.
Ik moet wel zeggen dat ik het hout altijd bij de houtzagerij haal en dus geen praktijkervaring heb met het villen van een eik.

Volgens mij is het van belang dat iemand met ervaring de regie heeft.
Daarnaast moeten we ook zorgen voor voldoende gereedschap ketingzagen, schrerder etc. zodat we de klus toch wel in 1 tot max 2 dagen afronden.

Het lijkt me handig dat jens een weekend noemt en dat we dan kijken hoeveel forumleden op die dag daadwerkelijk gaan komen. Onderling moeten we vervolgens een logistiek plan bedenken.
Gr,
gandel

ArtHarg
13-04-10, 22:04
Denk ook even aan het vervoer van het verzaagde hout: Ik heb eens een stuk meidoorn en een stuk iep kado gekregen. Dat was veel zwaarder dan ik had verwacht. Eiken weegt volgens houtinfo.nl vers 800-1200kg/m^3, zeg 1000. Een stammetje van 40cm diameter weegt dan ongeveer 125kg per strekkende meter, eentje van 80cm 500kg per strekkende meter. Bottom line: niet op de fiets komen ;-)

Misschien kunnen deelnemers die op een logische route wonen gezamenlijk transport regelen.

Arthur

jens......
14-04-10, 08:57
IK HEB EEN TREURIGE MEDEDELING , HET FEEST GAAT NIET DOOR.

ik heb het forum voorstel even besproken met de eigenaar van de bomen , en ik kan je vertellen dat deze man hier geen voorstander van is . hij vertelde mij dat het veel te gevaarlijk is om met zo veel mensen zo,n klus te klaren , daar komt natuurlijk nog bij dat één en ander onervaren is .

hij durft het niet aan , en misschien heeft de eigenaar ook wel gelijk . het is ten slotte ook niet helemaal zonder gevaar.

het spijt mij zeer jullie dit te moeten mede delen , het had zo mooi kunnen zijn maar het is niet anders. ik moet rekening houden met de eigenaar van de bomen.

oke jongens tot zo ver.

met vr gr jens........ :(

Seek
14-04-10, 10:48
No hard feelings. Ik begrijp de eigenaar best, hij is verantwoordelijk als er iets mis gaat. En bomen omzagen lijkt me best een riskante bezigheid.

Wilco Flier
14-04-10, 16:00
Toen ik het verhaal zat door te lezen zat ik daar ook al aan te denken. Als je daar met een groep mensen rondloopt terwijl die dikke bomen omvallen. En als daarna er ook nog eens lustig op los wordt gezaagd met kettingzagen door onervaren personen, dan is dat minstens toch een beetje riskant. Dus ik kan het wel begrijpen.

ArtHarg
14-04-10, 16:34
Jammer, maar goed te begrijpen.

Om de teleurstelling misschien wat minder te maken: naar wat ik hier op het forum gelezen heb (en ook van mijn houthakkende vriend begrepen heb) is augustus eigenlijk niet de goede maand om bomen te kappen die je wilt gaan drogen. Dan zit er teveel sap in. Eind van de winter (februari) is een veel betere maand.

Maar toch: jammer.

Arthur

de Haan
14-04-10, 17:58
Dat is jammer, want ik heb wel ervaring met dit formaat bomen om zagen.
Ik was al iets aan het uitdenken waarbij een zaagcertificaat en verzekering toch wel een belangrijk onderwerp was.
Dit zou trouwens beslist geen klus geweest zijn van 1 weekend.

ArtHarg
14-04-10, 23:49
...naar wat ik hier op het forum gelezen heb (en ook van mijn houthakkende vriend begrepen heb) is augustus eigenlijk niet de goede maand om bomen te kappen die je wilt gaan drogen. Dan zit er teveel sap in. Eind van de winter (februari) is een veel betere maand.

Toevallig sprak ik mijn vriend net: dit ging niet om kappen maar om snoeien. Het enige punt met kappen in de zomer is dat je boom vol in 't blad zit en daardoor (en door het sap) veel zwaarder is.

Arthur

jens......
15-04-10, 10:34
...naar wat ik hier op het forum gelezen heb (en ook van mijn houthakkende vriend begrepen heb) is augustus eigenlijk niet de goede maand om bomen te kappen die je wilt gaan drogen. Dan zit er teveel sap in. Eind van de winter (februari) is een veel betere maand.

Toevallig sprak ik mijn vriend net: dit ging niet om kappen maar om snoeien. Het enige punt met kappen in de zomer is dat je boom vol in 't blad zit en daardoor (en door het sap) veel zwaarder is.

Arthur

vroeger werden er geen bomen gezaagt in de zomer, de winter was een betere tijd voor zulks.
wel de eigenaar van deze bomen heeft de kapvergunning al op zak , maar hij is verplicht te wachten tot het broedseizoen is afgelopen .en ja natuurlijk zit de eik dan vol in zijn blad, wachten tot het blad er af is is geen optie , daar er gebouwd moet worden. van daar augustus.

ik ben het voledig met je vriend eens art, het heeft met de sapstroom te maken.

jens.....

Houten Klaas
15-04-10, 12:55
Jammer,
Had het touw met haak al klaar gelegd.

Ik denk dat het met een goede coordinatie en taakverdeling prima te doen is (ok, misschien niet in 1 weekend, maar in 2 toch zeker). Het kost wel wat organisatie van te voren, maar daar had ik wel aan mee willen doen samen met een ervaren zager.

Maar jammer, ik had best graag een weekend willen werken aan dit project. Lekker buiten met hout bezig zijn. Maar ik snap de eigenaar ook.

Het touw kan weer terug....

Grtn Bart

meubelmaker29
16-04-10, 16:29
Maar euhh wat gaat er nu met de bomen gebeuren?

jens......
16-04-10, 21:35
ja. ik denk dat het gros aan brandhout word gezaagt.

ik ben er vadaag nog even wezen kijken en er staan mooie dikke stammen bij van zo,n 80 tot 120 cm doorsnede. deze gaan natuurlijk niet in het brandhout , daar laat ik als het kan een mobiele zaag bij komen, ik weet alleen niet tot welke diameter zo,n mobiele zaag gaat. anders gaan ze naar de zagerij toe.
er staan ook eiken bij van 30a 40 cm doorsnee . moet ééns zien welk hout hier in zit, bij te veel spint gaan deze in het brandhout, maar omdat ze niet uit het bos komen denk ik dat het met het spint erg mee valt. het nadeel is weer dat er tot 180 cm hoogte ijzer in kan zitten. [ boeren erf] je weet wel hoe dat vroeger ging bij die boeren, sla het maar aan de boom vast he he .
dus dit word oppassen geblazen.

ben inmiddels al in gesprek met een prof houthakker .
ik hou jullie wel op de hoogte .als alles goed gaat en er zit mooi hout in , dan zal ik bij evt belang voor jullie wat reserveeren , dit kunt u dan tegen zaag kosten af halen , niet voor handelaren. ook kunt u het bij mij gratis vlakken en op dikte brengen.
zie dit maar als een pleister op de wond.

jens.......

jens......

Seek
17-04-10, 08:33
Kijk, dat is alvast een hele mooie pleister :lol:

janneman
25-04-10, 01:52
Hey Jens, zijn de eiken niet gewoon te koop als ze eenmaal gekapt zijn? Ik zoek al een tijdje naar een partij stammen om te laten verzagen voor de restauratie van mn vakwerkboerderij.
Groeten, Jan

Hutte
02-10-15, 20:08
iemand belang bij 25 dikke zomer eiken?

er werden mij 25 dikke eiken bomen aan geboden doorsnede van 40 cm tot 80 cm en misschien staan ze er wel van een meter doorsnee bij.

bomen staan in de weg en kunnen van af augustus geoogst worden, staan in het oosten van nederland [gem denekamp].

de bomen komen hellaas niet uit een bos maar staan op een boeren erf .

bij evt belangstelling vragen naar jan [ http://www.voshaar-schuttingen.nl ]

jens......a
Ik heb wel belangstelling en ik wil graag prijs maken voor het hout.
met vr gr HJ HUtteman
Tel 0655532399/0570593130

SunRayes
02-10-15, 20:18
Topic is vijf jaar oud.
Waarschijnlijk zijn ze al weg.

rinus
02-10-15, 21:09
of de maten kloppen niet meer.

Dinkel-Design
04-10-15, 20:09
Is er geen beheerder die deze oude berichten verwijderd?

Topic is vijf jaar oud.
Waarschijnlijk zijn ze al weg.

maja158
04-10-15, 20:21
Waarom verwijderen?
Bij elk bericht staat linksboven een datum wanneer het bericht geplaatst is.
Kwestie van even kijken...
Daarnaast blader ik altijd met veel plezier door oude topics.

Groet,
Jan

Athanor
04-10-15, 20:22
Neuh daar doen we niet aan;);) de meeste topics zijn op de lange duur interessant genoeg voor de lezers, dus gewoon wennen aan deze code van het forum:p

Fons

Robert nieuwmeijer
29-10-15, 11:03
Ik heb wel intresse in de bomen telefoon 0646902250

jpandriesse
29-10-15, 11:10
Robert, dit is een topic uit 2010......

rik
29-10-15, 16:17
nou ja miss zijn de bomen nu wel lekker droog he.... of lig toch al een heel eind.

Om even in te haken op de vraag naar verse bomen. Hoe komen andere forumleden aan vers gezaagd hout? met name grote bomen. (70cm tot 140cm) Ik heb veel moeite de juiste contacten te vinden om dit soort bomen te kopen.
En nog een andere vraag hierover.... Hoe regelen jullie vervoer voor boomstammen?

Alvast bedankt.
Rik

Jurriaan
29-10-15, 17:11
Zulk dik hout zoek ik niet, want dat is slecht transporteerbaar.

Wat je daarvoor zou moeten doen, denk ik, is de professionelere bomenrooiers in de omgeving eens polsen.

Persoonlijk heb ik gisteravond nog een mooi vrachtje hout gescoord denk ik, stond op marktplaats als 'gratis coniferenstammen' - en was taxus :cool:
Morgen zie ik of ik gelijk had, maar ik heb er veel vertrouwen in.

Athanor
29-10-15, 18:32
Als je het profiel van de topsic starter bekijkt zie je dat die al vijf jaar niet op het forum is geweest........

Fons

rik
29-10-15, 18:38
Dat is mooi juriaan! Hoop dat je daar veel draaiplezier van hebt. Ik begrijp hieruit dat jij dus via marktplaats aan je hout komt.
Zijn er ook anderen die op andere manieren hout kopen... Via Staatsbosbeheer bijvoorbeeld?

roeliepoelie
29-10-15, 20:49
Zeer dik hout, daar moet je geluk mee hebben..
Werk zelf in de bosbouw, we komen geregeld dikke stammen tegen. Die worden met beleid gekapt en voor goed geld verkocht.
Echter soms dan komen we ook wel eens stukken tegen die te dik zijn, en ook te kort om er mee naar de zagerij te gaan.
Die stukken worden meestal in de buurt verkocht.
Zo hebben we al eens een dikke wilgen stam van bijna 2 meter doorsnede aan iemand gegeven. Ook dikke beuken van anderhalve meter, of stukken eik van 1 tot 2 meter.
Staatsbosbeheer kun je proberen, maar denk dat je meer kans hebt bij een aannemer in de bosbouw. Die komen ook geregeld wel eens incourant hout tegen waar ze zelf weinig mee kunnen, maar die voor een houtbewerker perfect kan zijn.
Gewoon beetje rondvragen

rik
29-10-15, 22:20
Bedankt alvast voor het advies Roeliepoelie....en om je advies meteen op te volgen: mocht je in de toekomst incourante stammen tegen komen, dan hou ik me aanbevolen. Zolang de stammen in Nederland liggen kom ik ze graag ophalen. Over de prijs worden we het ook wel eens denk ik.
Ik zal je een pb sturen met m'n gegevens.
Mocht je geen interesse hebben dan is dat natuurlijk niet erg, dan moet ik gewoon verder zoeken.

Hartelijk dank,

jpandriesse
29-10-15, 22:27
Staatsbosbeheer verkoopt ook wel hout op stam hoor, maar klop ook eens aan bij een beheerder van een landgoed ofzo, daar maak je ook goed kans.

roeliepoelie
29-10-15, 23:07
Zeker, staatsbosbeheer verkoopt absoluut hout op stam. Alleen denk ik dat je dan wel voor het reguliere tarief dat hout moet kopen (dus duur)
Tenminste, dat denk ik...
Een aannemer die betaalt een bepaalt bedrag per kuub, en die proberen later de bomen zo op te zagen dat ze het maximale er uit kunnen halen.
Dus zoveel mogelijk mooi zaaghout er uit halen.
Als er dan eens een incourant groot stuk tussen ligt die eigenlijk te duur is om iets mee te doen dan beland zo'n stuk vaak tussen het vezel hout.
Dan is het voor zo'n aannemer beter om dat stuk voor een iets beter bedrag te verkopen aan een particulier.

Inderdaad, op landgoederen maak je ook goede kans op mooi hout. Gewoon beetje informeren overal en uitleggen wat je er mee gaat doen, misschien kun je wel een dealtje maken. Jij een paar planken van een dikke stam, hun een tafeltje voor buiten...

Ik hoor t wel Rik, ken wel een paar mensen waar ik eens een balletje kan opgooien. Je weet maar nooit
(Zit wel veel in duitsland, maar dat valt ook wel te regelen)