American oftewel White Elm genoemd.

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Deze schaal is ook al verschillende jaren aan het wachten geweest om opnieuw gedraaid en afgewerkt te worden, even geleden is het eindelijk gebeurd.

Vroeger stonden hier miljoenen Iepen, ze waren heel dikwijls ook aangeplant langs de wegen en in de dorpen, omdat deze heel typisch breed vaas vormig groeit, en zo goede schaduw geeft over de hele weg en het trottoir.

Nu zijn er nog wel van deze Iepen hier maar alleen klein en dun omdat ze steeds afsterven door de Iepen ziekte.

Dit hout is afkomstig van een grote Iep die in het park stond en beschermt was maar uiteindelijk toch afstierf, hij was bijna 1 meter doorsnee.

White Elm top.jpg White Elm profile.jpg White Elm.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooi Leo qua vorm en houtstructuur.
Ik vind dat iepen of olm een zachte uitstraling heeft.
'k Heb er ook nog liggen, maar momenteel blijft hij onaangeroerd door wat tijdsgebrek.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Jazeker een mooie schaal... wat is hout toch een mooi product.
Ik werk al jaren met metaal... maar ben blij dat houtdraaien en algemeen bewerken nu een hobby is geworden.

Even misschien een stomme vraag.....
Aangezien ik te lui ben om de algemene voorwaarden en regels van het forum te lezen... vraag ik mij af of ik de foto's die hier geplaats worden van werkstukken mag namaken.
Ik zie zo vaak mooie vormen die ik zelf niet had kunnen bedenken..... maar ik wil ook niemand voor de kop stoten als ik over een tijdje een foto plaats van een werkstuk van mij en een ander zegt.. hey dat is mijn ontwerp.

Nogmaals mooie schaal.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Jazeker een mooie schaal... wat is hout toch een mooi product.
Ik werk al jaren met metaal... maar ben blij dat houtdraaien en algemeen bewerken nu een hobby is geworden.

Even misschien een stomme vraag.....
Aangezien ik te lui ben om de algemene voorwaarden en regels van het forum te lezen... vraag ik mij af of ik de foto's die hier geplaats worden van werkstukken mag namaken.
Ik zie zo vaak mooie vormen die ik zelf niet had kunnen bedenken..... maar ik wil ook niemand voor de kop stoten als ik over een tijdje een foto plaats van een werkstuk van mij en een ander zegt.. hey dat is mijn ontwerp.

Nogmaals mooie schaal.

Voor jezelf mag je die foto’s opslaan/bewaren, en mijn vormen kun je gerust nabootsen, volgens mij ben Ik op deze wereld gekomen zonder een enkele vorm in mijn hoofd, na die dag heb Ik allerlei vormen gezien, gegroeid of gemaakt, en wat Ik maak is afgekeken en nagebootst en gecombineerd van deze dingen, en Ik ben er van overtuigt dat er niet echt iets nieuws is, “It’s all been done before” Have fun and take care.;)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
We hebben het hier al eens uitgebreid behandeld. Als ik het kort samenvat hebben weinige problemen met kopiëren voor eigen gebruik. Plaats je een foto van zo'n werkstuk vermeld dan de bron. Commercieel kopiëren is not done.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Mooi Leo qua vorm en houtstructuur.
Ik vind dat iepen of olm een zachte uitstraling heeft.
'k Heb er ook nog liggen, maar momenteel blijft hij onaangeroerd door wat tijdsgebrek.

Dank je Jacob :), Ik heb geen Iep in Nederland gedraaid dat Ik me kan herinneren, hier in Canada hebben we minstens 4 of 5 soorten Iep bomen groeien en die heb Ik allemaal gedraaid sommige vele keren.

Ik vind het best mooi hout en was ook in meubels verwerkt, de White Elm is een zachter hout en Slippery Elm is zowat hetzelfde, rock Elm is het hardste Elm dat er is en Siberian Elm is niet erg hard maar Ik vind het mooier hout voor draaiers, mooiere kleur en bijna overall te vinden.

Een dezer dagen kan je ons laten zien hoe het Nederlandse Iepen hout er uit ziet ;), dat wil zeggen dat je weer wat meer tijd hebt om te lobbyen 1thumb.gif
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
We hebben het hier al eens uitgebreid behandeld. Als ik het kort samenvat hebben weinige problemen met kopiëren voor eigen gebruik. Plaats je een foto van zo'n werkstuk vermeld dan de bron. Commercieel kopiëren is not done.

Wim De Bron van alle dingen komt van wat wij gezien hebben in onze tijd hier op deze aarde, dan van wat je gezien hebt kun je dingen namaken of invloeden in je projecten gebruiken, maar alles is en komt van de natuur en de mensen voor ons die dit hebben nagemaakt in allerlei vormen, zet het op een openbare plaats zoals het internet en iedereen kan het gebruiken om zijn dingen te maken of de vormen te beïnvloeden.

Kopiëren is een heel ander ding, dat is een product exactly en precies het zelfde maken, zodat je moeilijk het ene van het andere kunt onderscheiden, omdat iets gemaakt is en wat op iets anders lijkt, dat is geen kopiëren.

Ik kan bijvoorbeeld een appel tekenen of schilderen, dat is geen kopiëren, ook al zag Ik die appel op een schilderstuk van van Gogh, hetzelfde geld voor ander dingen die we zien en de algemene vormen gebruiken.

Het is zonder geluk wel geprobeerd in een rechtszaak de procederen, over het nabootsen van vormen.

It’s all done before in wood turning, have fun and take care :)
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Mooi !
Hoe heb je die letters geschreven, ..of gebrand met een soldeerbout ? Staat heel chique.

Thanks Berm :), ja gebrand, maar geen soldeerbout, dat is te onhandig.

Ik heb een transformator van een oude radar gun dat ik gebruik om mijn gekochte pen heet te maken en mee te schrijven, het komt uit een schip dat wij bezaten en niet meer gebruikt werd, werkt fijn voor schijven, de pen is zoals de ene in de foto met de andere tip er aan, Ik heb ook een zwaardere gebouwd van een accu oplader, die kan vlug brandmerken maken, een beetje te heet om mee te schrijven alhoewel Ik dat wel eens gedaan heb.

burning pen.jpg pyrography pen.jpg writing tip.jpg hot tip.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.