Lompe tuintafel

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Overkill is mijn middle name, dus toen het na 6 jaar eindelijk tijd was om de tijdelijke tuintafel te vervangen gingen we voor overkill.
We begonnen met 2 gebruikte 140mm HEA balken van 3,5m lang die we op maat hebben gezaagd:
2dbm341.jpg


Met 2 poten en een dwarsbalk als gevolg:
2wez2xe.jpg

Moest natuurlijk gelast worden:
dzfm1x.jpg


En hadden we een weekend werken later dit in de tuin staan:
2urpnd5.jpg


Bij Frank Pouwer 2,5 uur bezig geweest om mooie planken uit te zoeken:
2nsheh.jpg

Als je er ooit wagonplanken wil kopen, selecteer ze zelf! De keuze is reuze en daardoor is het des te belangrijker dat je zelf de planken die je wil eruit hengelt.
Het is erg makkelijk om ontzettende rotte planken mee te pakken daar. Want ook daar hebben ze er genoeg van.

Met K20 (plastic) lamello's de planken onderling verlijmd met PU-lijm. Aan de onderkant heb ik 2 stalen L-profielen in gefreesd om doorhangen & kromtrekken te voorkomen.
Het blad is vervolgens geolied met Osmo UV 420.

Met dit als resultaat!
2q3566v.jpg

i27t08.jpg

Waarschijnlijk gaan we het frame nog mat zwart spuiten omdat het frame zoals die er nu staat, het totaalbeeld nogal druk maakt.
Wat zouden jullie doen? Zo laten en blanke lak eroverheen of toch zwart?
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Spuiten of inderdaad laten roesten (verf verwijderen dus)
Het blad vind ik mooi maar de poten (nog) niet, het is het wat je zegt, te druk
Is de poten inleggen met hout niet een idee
als ze dan geroest zijn geeft dan een mooie rode omlijsting om het hout
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Wauw, wat een beest van een tafel. Ik zou persoonlijk de poten zwart spuiten, laat het hout er meer uit springen.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Zwart is inderdaad veel mooier. Geeft een stuk meer rust, en door het contrast komt het hout ook beter uit. Als je het laat roesten is het contrast veel minder aanwezig en komt het mooie hout veel minder uit denk ik.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik vind hem helemaal geweldig zoals hij nu is! 't Is oud en gebruikt, dat mag gewoon gezien worden vind ik. Bovendien past hij mijns inziens helemaal in de omgeving waar hij staat. Niks meer aan doen, goed gemaakt, ik ben ook wel van de overkill en oversizerij.

Groet, Rob.
 

DeVries

Nieuw lid
8 apr 2013
23
0
Prachtige tafel, maar waarom niet eerst photoshoppen? Ik vrees dat een zwart frame tegen de witte achtergrond juist gaat overheersen en dus de aandacht van het prachtige blad afleidt. Als je de keur van de stoelen neemt wordt het een geheel. Het blad zweeft dan op een grijze wolk en valt dan goed op.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
sodeknetter!

goeie stijl, gaaf gedaan! Dat past wel in mijn straatje qua ontwerp, ik vind hem stoer!

Ik zou gaan voor een zwart onderstel...laat dat hout maar spreken.
 

Ruurd.A

Actieve deelnemer
7 jun 2013
29
0
Groningen
Mooie tafel! Blanke lak zou mijn voorkeur hebben, zo laten lijkt mij niet praktisch omdat je makkelijk roestvlekken in de kleding krijgt als je aan de tafel zit.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Dank jullie wel!
MAareh, oef... Jullie maken de keuze niet makkelijker :D .
Het idee van Toxiq is wel origineel, maar is weer niet echt onze smaak, dan wordt het ontwerp weer net iets te "sophisticated". Dit recht toe/recht aan is wel weer geinig.
Heb het advies van DeVries maar opgevolgd, nu vind ik mat zwart de beste keuze maar mijn vrouw vind het zoals het nu, beetje door laten roesten en dan in de blanke lak mooier.
2d0x43t.jpg
vs
a85ci.jpg
vs
2q3566v.jpg
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Op verzoek van vrouwlief een nog lichter grijze variant gemaakt.
Vind ik stiekum nog het mooist :)
zlrko2.jpg
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
thermische laten verzinken is ook erg mooi
door zit ook een eigen structuur in net als het houten blad
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Hele mooie tafel. Wij gaan binnenkort verhuizen, en zo'n tafel komt er bij ons in de keuken. Ik keek tot nu toe op websites, maar zelf maken is veel leuker.

Heb je de planken nog een bewerkt (schaven, vlakken), of heb je ze zo kunnen verlijmen.
En die twee L-profielen, die zijn op 1/4 en 3/4 van de breedte onder het blad gemaakt?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.