IKEA kastje over schilderen

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Hoi allemaal,

Momenteel ben ik bezig onze badkamer wat op te knappen. De muurverf was aan het afbladderen. Nu met afbijt alles eraf gehaald en opnieuw voorgestreken. Hopen dat morgen de muurverf wel goed blijf zitten. Heb me bij de verfkampioen laten adviseren, hopelijk weten ze waar ze het over hebben :)

Ik ben zelf redelijk hopeloos met schilderen en schuren etc. Maar nu wil ik graag van een IKEA spiegelkastje (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00248119/) de 'houten' (zal wel spaanplaat zijn) delen in dezelfde kleur als de muur schilderen (wel met houtverf ipv muurverf uiteraard). Maar er zit een nogal dikke glanzende coating op het 'hout.' Is het dan verstandiger dat er helemaal af proberen te schuren of is alleen opschuren voldoende? En zo ja met welke korrel?

Hoop dat jullie me van wat advies kunnen voorzien! :)
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
En oh ja, waar ik ook nog niet zo thuis in ben is elektriciteit. Ik was van plan stroom van de plafondlamp met zo een kabelgootje naar het spiegelkastje te trekken. Moet ik daar nog speciale maatregelen nemen ivm de vocht van de badkamer?
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Als je het kastje goed schuurt dat het mat staat en vervolgens je richtlijnen volgt van de verffabrikant moet dat lukken. Goed ontvetten en de geschikte primer.

Voor je elec. zou ik nooit met een kabelgoot werken in een badkamer, maar dat is mijn visie. Zie dat je voorziet aan de AREI, dus ook met differentieel schakelaar apart voor je badkamergroep.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Als je het kastje goed schuurt dat het mat staat en vervolgens je richtlijnen volgt van de verffabrikant moet dat lukken. Goed ontvetten en de geschikte primer.

Voor je elec. zou ik nooit met een kabelgoot werken in een badkamer, maar dat is mijn visie. Zie dat je voorziet aan de AREI, dus ook met differentieel schakelaar apart voor je badkamergroep.
Ok, dat moet lukken!

Geen kabelgoot dus? Is er een beter alternatief? Toen we het huis betrokken heeft een electricien de meterkast vervangen en 4-5 nieuwe groepen gemaakt en nieuwe stopcontacten in huis. De oude elektriciteit (o.a. de plafondlampen) hebben we laten zitten omdat die na doormeting nog in goede staat bleken. Ik gok dat deze nu ook op een differentieel schakelaar zitten? Wellicht niet apart voor de badkamer alleen?

Als het uberhaubt niet veilig is op deze manier wordt het gewoon een kastje zonder (220v) lamp. Wellicht is er een mooie LED strip/lamp te monteren op AA batterijtjes.
 
Laatst bewerkt:

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Je kan als je toch gaat verven een kabel in de muur of plafond leggen (kappen) misschien, hangt ervan af van de situatie natuurlijk. Je kan ook door een transfo elders veilig te plaatsen met een kabelgoot werken ook al is dat niet esthetisch die kabelgoot naar mijn gevoel, maar met je 12 V is het dan wel veiliger.

Ik zou toch kijken voor die aparte dif schakelaar van 30 Ma op een badkamergroep, geen overbodige luxe, maar dat is louter mijn gedacht en ja ik heb zo mijn gedacht ;) Maar iedereen maakt dat voor zichzelf uit, het is een kwestie van eigen keuze als je alleen woonachtig bent, maar je verantwoording gaat verder als je niet alleen woont in je huis, en dat neem ik aan aangezien je spreekt van onze badkamer.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Ha Woodjohn,

Dat heb je scherp opgemerkt :) Ben nu toch wel nieuwsgierig, dit is er wat in de meterkast hangt. De terminologie op de verschillende onderdelen gaat mij helaas boven de pet.

FullSizeRender-1.jpgFullSizeRender.jpg

edit: Na een beetje Googlen begrijp ik nu wel dat een differentieelschakelaar hetzelfde is als een aardlekschakelaar. Dat had ik niet begrepen :)
 
Laatst bewerkt:

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Niet vervelend bedoeld maar als je niet echt verstand hebt van elektriciteit, laat het dan uitvoeren door een ervaren iemand. Elektriciteit lijkt gemakkelijk maar kent specifieke valkuilen en je zult de eerste niet zijn met sluiting of brand.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
@Blazoen > Ja tot die conclusie was ik zelf ook gekomen. Niet iets om mee te experimenteren. Voor nu is het een spiegelkastje zonder verlichting geworden. Wellicht dat we tzt nog eens een elektricien hier voor in schakelen. Mag die ook gelijk een stopcontact aanleggen :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.