Handzagen slijpen

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Hallo allen,

Los van het feit dat ik al meerdere filmpjes ed gezien heb over zagen slijpen durf ik het nog niet helemaal aan. Daarnaast komt dat mijn zagen toch echt wel aan een beurtje nodig zijn. Brengt mij op het volgende:

-Wie weet in de buurt van Zeist iemand die dit voor mij kan doen? (ik heb zelf al rondgevraagd en gegoogled, geen resultaat)
-Wie woont in de buurt van Zeist en zou het mij een keer willen voordoen?

Slechts één van beide is al bingo voor mij:)

Dank alvast!

Groet,
Marthijn
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Het gebeurt niet vaak dat er geen reactie komt op een post. Ik ben bezig met het maken van zagen maar ik heb er nog nooit een gevijld.:rolleyes: Dit word dus een uitdaging. Ik heb in bussum geinformeerd bij gooiland slijptechniek die vroeg vorig jaar 10 euro voor het slijpen van een zaag. Hervertanden deed hij maar op een vertanding en is voor mij dus niet geschikt. Trouwens ik wil het toch zelf kunnen. Ken je geen oudere timmerman 60 plus die kunnen het vaak wel.
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
België is te ver voor je waarschijnlijk ;)

Het vijlen is gemakkelijk als je het eens gezien hebt met de geschikte vijl, eerst 1 kant in de vijlblok dan andere zijde. Heb je geen vijlblok dan span je een stuk hout aan beide kanten in de bankschroef op 3 cm van de tanden. Het zetten is wel wat moeilijker maar met een goede tang moet het lukken, kapzagen doe ik met een schroevendraaier om en om dat is sneller maar moet met gevoel gebeuren. Strijken ( vlakken van de zaag ) is makkelijk maar niet simpel om weer scherp te krijgen. Strijken moet enkel met zagen die te veel gevijld zijn.

Groeten,

John
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Bedankt voor je reactie Wim. Ik maak me er ook zelf schuldig aan dat ik niet direct reageer, dus wat zal ik zeggen :)
Af en toe probeer ik eens wat met een goedkope kringloop zaag die ik gekocht heb om op te oefenen, maar toch zou ik graag het echte werk doen. Ik heb ook een aantal antieke zagen die ik wil gebruiken. Ze zijn wel toe aan een beurtje, maar ik durf het nog niet helemaal aan. Ik ben inmiddels bij Slijperij van Kooten te Baarn geweest. Hij slijpt handzagen niet zelf, maar besteedt dit uit, naar zijn volle tevredenheid. Maar wat je zegt, ik wil het ook graag zelf kunnen. Via via heb ik een naam van een oude man die dichtbij woont, hem maar eens contacten.

Mocht er ook nog iemand op het forum redelijk dichtbij wonen (en welwillend zijn om mij op weg te helpen) dan hoor ik dit graag!
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Dag John,

België is inderdaad iets te ver weg :)
Ik heb geen zaagbok oid dus ik moet even improviseren of zelf één maken. Maar wat bedoel je precies met
span je een stuk hout aan beide kanten in de bankschroef op 3 cm van de tanden
? Wat bedoel je met die 3cm?

Over strijken gesproken: ik heb een goedkope zaag die aardig wat tanden mist. Het is wel een zaag die echt mooi is en mijns inziens de moeite waard is. Het lijkt erop dat daar nog veel werk in gaat zitten :)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Marthijn mocht je problemen hebbeneen met het afvijlen van de tanden kan ik de zaag wel even op de slijpmachine zetten. Op deze manier heb ik bladen van mijn zagen in aanbouw vlak en taps toelopend gekregen. Geef mij maar een pb als je belangstelling hebt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.