tijdens drogen schimmel ontwikkeling.

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi,

Ik heb ergens gelezen dat mensen weekelijks hun droogproces in de gaten houden...... Ik doe dit alleen maar als ik er aan denk :(

hier dus het gevolg....


20150319_100031_resized.jpg

Ik heb meerdere exemplare met schimmel, de een wat meer dan de ander.
Deze is de ergste... er zijn er ook nog die flink aan het scheuren zijn....

20150319_095952_resized.jpg

Kan ik die schimmel met een harde borstel er vanaf vegen en dan weer inpakken om verder te laten drogen of moet er een laagje vanaf gedraaid worden.
Ik heb een masker met een filter.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi erdevee.

Als ik het goed begrijp kook jij je draaiwerk.
hoe ga jij na het koken te werk?
Ik laat het werkstuk in een flinke hoop snippers volledig afkoelen en daarna met papier inpakken.


Jurriaan....

Dompel jij je werkstukken onder in schoonmaakazijn ?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Of gewoon een goeie anti-groene aanslagmiddel. Op chloorbasis. Of een quat. Of ons eigen middel - nog niet op de markt, en ik mag (dus) niet zeggen wat er in zit maar het werkt prima. Kom maar wat halen...
 

erdevee

Actieve deelnemer
27 dec 2012
92
0
Haarlem
Hoi erdevee.

Als ik het goed begrijp kook jij je draaiwerk.
hoe ga jij na het koken te werk?
Ik laat het werkstuk in een flinke hoop snippers volledig afkoelen en daarna met papier inpakken.

Ik laat het een dag uitdampen onder een oud T-shirt (als 'verdampingsrem', net als jouw snippers) en dan in van dat bruine papier. Dat niet ik dan dicht want ik heb dat spul op rol in plaats van zakken, dus ik moet een beetje vouwen.

Volgens mij werkt dat koken het scheuren van het hout tegen en niet zozeer de schimmelvorming (al begrijp ik niet hoe schimmelsporen het uithouden in kokend water, twee uur lang).

Ik heb ook polyethyleenglycol geprobeerd, na hierover te hebben gelezen via Google. Dat schijnt men in oudere constructies toe te passen. Ik werk bij een biotechnologiebedrijf en wij hebben dat in farmaceutische kwaliteit op de plank staan (geen vervuilingen). Op genoemde kastanje deed het niets.

Volgens mij blijft het allemaal een beetje mazzel hebben...
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hoi,

Ik heb ergens gelezen dat mensen weekelijks hun droogproces in de gaten houden...... Ik doe dit alleen maar als ik er aan denk :(

hier dus het gevolg....




Ik heb meerdere exemplare met schimmel, de een wat meer dan de ander.
Deze is de ergste... er zijn er ook nog die flink aan het scheuren zijn....



Kan ik die schimmel met een harde borstel er vanaf vegen en dan weer inpakken om verder te laten drogen of moet er een laagje vanaf gedraaid worden.
Ik heb een masker met een filter.

Hoe en waar heb je de schalen te drogen gelegd ???
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi Erdevee,

Bedoel je dit soort papier ?

20150320_145341_resized.jpg



Hoi Leo,

Ik doe ze op de volgende manier inpakken zie de volgende 2 foto's

20150321_130752_resized.jpg

20150321_130808_resized.jpg

En op de volgende foto staan ze in een rek om te drogen.... moet wel eerlijk bekennen dat ze best dicht op elkaar staan.

20150321_130839_resized.jpg


Het rek staat in een kelder met een luchtvochtigheid tussen de 70-80%
Het rek staat NIET tegen een buitenmuur. De kelder is geventileerd omdat aan de voor- en achtekant een raampje is welke altijd open staan.
Nu ik dit alles met aandacht aan het bekijken ben denk ik dat er in het rek misschien niet genoeg luchtcirculatie is.

Graag hoor ik opmerkingen/aanwijzigingen.
 
Laatst bewerkt:

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Ja. Klopt. Soms krijgen op het werk onderdelen die hiermee verpakt zijn. Omdat wij zo'N schuimmachine hebben om spullen mee in te pakken mag ik dit papier mee naar huis nemen. Ik haal het voorzichtig uit elkaar en gebruik 3 á 4 lagen om de voorgedraaide spullen in te pakken.
mijn vriendin is vandaag bij primarkt geweest.... die zakken zijn volgens mij ook geschikt.
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik gebruik papieren zakken die van bruin papier gemaakt zijn, bruin papier dat makkelijk vocht opneemt, en Ik heb dus maar een laag papier rond het hout, het hout moet wel kunnen drogen, alleen niet te-vlug.

Ik verwacht dat de lucht vochtigheid te hoog is in jouw kelder.

Ik plaats mijn nieuwe schalen in papieren zakken in een ongebruikte slaap kamer, de kamer is zonder extra verwarming, maar niet meer vochtig dan de rest of het huis, de zakken staan ook schuin tegen a wand naast elkaar zodat de lucht er aan alle kanten omheen kan vloeien, er is geen extra ventilatie, foto’s helpen misschien wel ?, blokken worden niet voor-gedroogd omdat er scheuren in zullen komen.

Als Ik het hout niet direct kan draaien gaat het in een plastic zak om uitdrogen en scheuren te voorkomen.

Deze schalen komen uit de papieren zakken en kunnen nu verder drogen, open in de lucht.
1 Essenhout schalen.jpg

Hier een paar zakken met schalen er in die aan het drogen zijn.
Schalen in papieren zakken.jpg

Hier nog een lading schalen die zover droog zijn dat ze buiten zakken verder kunnen drog

Deze Appelhout schalen zijn ook op dezelfde manier gedroogd
2 Appelhout schalen.jpg

Schimmel kan niet groeien als het hout droger is dan ongeveer 30%, Zo als je schimmel krijgt wrijf het hout droog of misschien met chloor, dan laten drogen en in een nieuwe droge zak plaatsen, werkt voor mij.

Waar je nu het hout hebt zitten is niet de goede plaats, je zult een drogere plek moeten vinden, en pak die blokken in of je zult met gescheurd hout komen te zitten.
 

Bijlagen

  • 3 drogende schalen.jpg
    3 drogende schalen.jpg
    36,6 KB · Weergaven: 87
Laatst bewerkt:

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
En op de volgende foto staan ze in een rek om te drogen.... moet wel eerlijk bekennen dat ze best dicht op elkaar staan.

Bekijk bijlage 28077


Het rek staat in een kelder met een luchtvochtigheid tussen de 70-80%
Het rek staat NIET tegen een buitenmuur. De kelder is geventileerd omdat aan de voor- en achtekant een raampje is welke altijd open staan.
Nu ik dit alles met aandacht aan het bekijken ben denk ik dat er in het rek misschien niet genoeg luchtcirculatie is.

Graag hoor ik opmerkingen/aanwijzigingen.




Hoi Leo,

Ik heb een foutje gemaakt.... de luchtvochtigheid in mijn kelder is rond de 60%.......zie de volgende foto

20150322_082633_resized.jpg

Ook heb ik deze 2 hygrometers op een leegstaande kamer gezet en daar was het niet veel beter, zelfs een paar prozentjes meer..... zie foto

20150322_163618_resized.jpg

Ik ben al mijn kommen en ander draaiwerk, wat aan het drogen is, gaan nakijken..... en nu is me opgevallen dat alle kommen (3 stuks) welke ik heb gekookt EN NIET een paar uur onder snipper heb laten uitdampen juist degenige zijn die nu schimmel vertonen. De andere waarbij ik dit wel heb gedaan (ongeveer 10 stuks) hebben geen schimmel.
Dus ik denk dat het probleem niet aan de luchtvochtigheid ligt.... maar aan mijn foute manier van laten uitdampen na het koken.
Ik denk dat ik stop met de kook-methode en het hout weer op de natuurlijke manier laat drogen... is ook een hoop minderwerk en spaart energie (gas)


Even een andere vraag.....

Je laat op een foto zien dat je een hele hoop kommen/schalen nu in de openlucht laat drogen.
Op welk moment neem je die beslissing?

Ik heb kommen van helemaal aan het begin van mijn draaicartiere.....:cool:...... welke ik zonder koken in mijn kelder heb laten drogen.

Het gaat hier om 4 kommen van walnoot... en ik heb deze begin augustus 2014 voorgedraaid.
Nu heb ik ze vandaag nog eens bekeken... geen schimmel (gelukkig) en ze hebben in 1 maand tijd niet meer dan 10gram vocht verloren... in het begin was dat veel meer uiteraard.
Ze voelen zich ook heel droog aan en als ik met mijn vochtmeter meet geeft die tussen de 12-14 aan

20150323_141350_resized.jpg

Toen de kommen pas voorgedraaid waren heb ik ze elk in een aparte doos met snippers gedaan (toen wist ik nog niet van die papieren zakken).
Vandaag na het wegen heb ik ze samen in 1 doos gedaan.... ook weer met snippers.

20150323_113526_resized.jpg

20150323_113737_resized.jpg

Wanneer denk je... is het moment dat ik ze in de openlucht kan laten drogen ?
Dit spaart een hoop plaats, zeker omdat ik nu steeds meer voorgedraaid werk klaar heb wat moet drogen (nu dan wel in zakken)

Graag hoor ik van je,

Peter.

ps. Die blokken hout in mijn rek wat je op de eerste foto ziet.... deze zijn al droog.. komen van de zagerij.... maar bedankt voor de opmerking.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik gebruik geen houtkrullen (snippers ?), wel ooit geprobeerd, slechte uitkomst was mijn ervaring, die heb Ik niet met het gebruik van de papieren zakken, en altijd zonder de houtkrullen.

Ik besluit om de schalen er uit te halen als ze licht aanvoelen, ervaring en het komt ook niet zo nauw, Ik vertrouw mijn gevoel meer dan een vocht meter, en heb genoeg keren met mijn lippen gevoeld om te weten dat het hout ver droog is.

De eerste paar weken is de voornaamste tijd om het drogen te vertragen, als het meeste vocht er uit is gaat het veel langzamer en kan het hout buiten de zak drogen.

Hout gaat scheuren als er teveel spanning in komt, zo een schaal die nat is en in drogere lucht staat kan veel vocht van het oppervlak verliezen, in het kopse hout kan het binnenste sap heel makkelijk en vlug naar de oppervlakte vloeien en dus verliest dat sap vlug en het hout krimpt vlug, het lang hout waar het sap verder moet gaan om aan de oppervlakte te komen verliest het sap langzamer en krimpt dus minder in dezelfde tijd, dat verschil in krimpen is de reden hout gaat scheuren, en kan heel vlug gebeuren als bijvoorbeeld de zon op het einde van het hout schijnt en de wind er over waait, daar kun je op wachten.

Een natte schaal in een papieren zak verliest vocht tot die kleine ruimte van vocht verzadigt is, dan stopt het, dan word sommig vocht opgenomen door het papier en kan de schaal weer wat meer vocht verliezen, dan verliest de zak vocht aan de lucht waar de zakt is en opnieuw de zak neemt vocht uit de lucht in de zak, en die lucht word weer aangevuld met vocht van de schaal, enz enz.

Waar de zak zich bevind maakt een verschil in hoe vlug de schaal droogt, in een warmere en drogere plaats met wind en het gaat te vlug, in een koele vochtige plaats met geen of weinig lucht verplaatsing en het kan te langzaam gaan en krijg je last van schimmel, schimmel blijft een of kan een probleem blijven zolang de hout vochtigheid boven de 30% blijft, zo in het begin moet je het wel in de gaten houten of er schimmel optreed, is er die, dan het er af vrijven en een droge zak gebruiken om de schaal weer in te pakken, werkt voor mij al vele jaren, succes :D
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.