Diepte fijnafstelling Festool OF 1400 vast

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Beste hout(be)werkers,

Ik heb een Festool OF 1400 gekregen waarvan de diepte fijnafstelling vast zit. Aangezien de machine redelijk onder het houtstof zit, vermoed ik dat het mechanisme vol zit met troep. Ik heb er al wat WD40 ingespoten, maar tot nog toe zonder resultaat. Heeft iemand hier ervaring mee, of weet iemand of deze fijnafstelling zelf te openen is (uiteraard zodanig dat deze ook weer werkend dicht kan ;) )?
 

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Heren,

Bedankt voor de antwoorden zover. Goed om te zien dat de onderdelen niet schreeuwend duur zijn. Nu is de volgende vraag: weet iemand hoe de fijnafstelling te demonteren is?
 

Tracer

Nieuw lid
31 jan 2015
1
0
Recent heb ik een gebruikte OF 1000 gekocht, daar bleek de fijnafstelling volledig vast te zitten. Dit was makkelijk op te lossen en aan de foto's te zien werkt dit bij de OF 1400 identiek en heb je waarschijnlijk hetzelfde probleem.

Bovenop het groene afstelwieltje zit een klein borgveertje. Deze heb ik als eerste voorzichtig verwijderd (let op dat het veertje niet wegspringt). Daarna was de afstelling in zijn geheel te verwijderen van de frees. Onderdeel 27 van tekening 1 bij kruis.nl leek één geheel in plaats van twee. Daar zat dus het probleem. In dit onderdeel zit een fijn schroefdraad (voor de fijnafstelling) welke vol zat met schuurstof. Om de twee onderdelen uit elkaar te halen heb ik het onderste deel vast gezet in een bankschroef (tussen houten plankjes om niets te beschadigen) en heb ik de bovenkant met een steeksleutel voorzichtig losgedraaid.

Het zat gigantisch vast dus het losdraaien ging heel voorzichtig stukje bij beetje.

Nadat de afstelling los was heb ik het schroefdraad goed schoongemaakt, lichtjes ingevet en daarna de boel weer gemonteerd. Sindsdien werkt de fijnafstelling vlekkeloos en soepel.

Succes!
 
Laatst bewerkt:

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Het is gelukt! De afstelling gedemonteerd, uit elkaar gehaald, schoongemaakt (was echt nodig :eek:) en weer ingevet. Helaas begaf de borgring het bij het weer installeren, maar dat mag de pret niet drukken. Gelijk een nieuwe besteld (en eentje extra voor het geval ik weer een staaltje lompheid ten toon spreid) en ook gelijk maar een nieuwe afstelknop. Deze had ik namelijk wat beschadigd bij het demonteren. Nu afwachten tot de onderdelen binnen zijn.

Een tip voor diegenen die dit ook moeten doen: het randje van onderdeel 27 (de feitelijke fijninstelling) houdt een minuscuul kogeltje op zijn plek. Dus wanneer er daar ruimte ontstaat kan het kogeltje vallen en kun je op zoek. Dit kogeltje zorgt voor het "tikken" bij het verdraaien van de fijninstelling.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.