mooie fineerhamer

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo Allen,

onlangs wandelde er iemand onverwacht de cursus houtsnijden ( Academie Antwerpen) binnen om te gereedschap te koop aan te bieden. Daartussen zat een hele mooie fineerhamer.

Toen de aanbieder nog op een hogeschool zat, had hij samen met enkele andere studenten het lindehouten prototype ontworpen. Naar dit model lieten deze studenten dan 6 of 8 hamers gieten in brons, in zandgietvormen. Daarna werkte elke student zijn eigen hamerkop af (vijlen en dergelijke) en moesten ze ook het gat voor de steel maken. Ze moeten ergens in de buurt van Antwerpen gegoten zijn, hij twijfelde of die bronsgieterij nog zou bestaan.

Meer exemplaren dan dat zijn er nooit van gegoten, het is dus een kleine, unieke serie geworden. Hij die al meer dan 13 jaar niet gebruikt, dus die mocht weg.

De hamer is niet verkocht, niet helemaal het juiste publiek......... Maar omdat ik het een heel mooie hamerkop vond (niet de steel) moeten er wat foto's ( door een cursist genomen) op 't forum

fineerhamer 3 avk .jpg
fineerhamer 1 avkb.jpg
fineerhamer 4avkb.jpg

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: luk knops

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
688
717
de buurt van den bosch
Omdat ik voor me zelf een mooie fineerhamer wil maken en wat aan het zoeken was,kwam ik deze tegen op het forum.Die van mij zal uit een mooi stukje hout bestaan met een bronzen of messing strip.
Prachtig stukje gereedschap.
 

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
170
82
Aalten
Dit is dus een fineerhamer?

Hoe wordt die gebruikt???

Deze is van staal.
 

Bijlagen

  • 20230604_190332.jpg
    20230604_190332.jpg
    119,8 KB · Weergaven: 9
  • 20230604_190326.jpg
    20230604_190326.jpg
    44,8 KB · Weergaven: 10

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
170
82
Aalten
Kort gezegd.
Je smeert je fineer in met warme lijm (aan beide kanten)en je ondergrond.
Dit leg je op elkaar.
en dan druk je de hamer op het fineer en wrijf je de overtollige
lijm er onderuit.Vanuit het midden naar de zijkanten.
Weer wat geleerd.
Een beetje polijsten van te voren is dus wel wenselijk.🤭
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Een fineerhamer met een brons- of messing kop is nodig als je met looizuur houdende houtsoorten als eiken en robinia werkt om zwarte vlekken van een ijzeren hamer te vermijden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roeland

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
170
82
Aalten
Een fineerhamer met een messing kop is nodig als je met looizuur houdende houtsoorten als eiken en robinia werkt om zwarte vlekken van een ijzeren hamer te vermijden.
Goed om te weten.
Ik ben geen fineer persoon, voorlopig blijft ie zo als ie is..
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hier mijn belijmhamers.
Links een messinghamer gemaakt door meester meubelmaker Jean Mehagnoul sr.uit de Jordaan in Amsterdam Steel van coromandel en een beuken hart.
Midden Dicktum belijm hamer staal met messing.
En rechts eigen maak belijmhamertje kop van messing en schildpad hout en notenhouten steel.
19693965-6E50-4D63-BEF5-ED9FBF79605F.jpeg
D4788945-3A07-4853-986C-D91A2D281F85.jpeg

Groetnis,
Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Roeland,

helaas is dit en draadje uit 2015 en heb ik verder ook geen gegevens meer over de maker/aanbieder van de hamer.

Er kan enkel gehoopt worden dat deze persoon naar dit forum kijkt en contact met je opneemt.

Groeten
Ornament
www.houtsnijden.eu
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.