2 de hands lintzaag waar moet ik op letten

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Ik heb plannen om een lintzaag te kopen.
wel een groot model min. 500.
Zaaghoogte min 250 mm.
de bedoeling is om stamhout tot planken te zagen. Maar uiteraard moet fijner werk ook mogelijk zijn. Zoals rondingen zagen en pennen.
Op marktplaats staan er diverse tussen de 800 t/m 2300 euro van diverse merken.

maar waar moet ik eigelijk op letten om een goede zaag te verkrijgen.

een nieuwe lintzaag vind ik geen optie voor dat bedrag moet toch zeker een betere tweedehands zaag te verkrijgen zijn.

mvgr hans
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
In een paar woorden samengevat Groot, stijf en zwaar. 50 cm is al mooi. Op een wat grote lintzaag kunnen ook smalle linten waar je je fijner (bochten)werk mee kunt doen.

Liever een stabiele stijve tweede hands dan een nieuwe voorzelfde geld

mvg
klaas0639
 

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Liever een stabiele stijve tweede hands dan een nieuwe voorzelfde geld
mvg
klaas0639

+ 1,
En voor mijn idee zijn de belangrijkste zaken van een gebruikte 500 lintzaag, in elk geval alles wat te maken heeft met afstelling van het lint.
Wielen/banden, Lint geleiders (lagers of ook mooi teflon geleiders), zeker ook is het belangrijk om een goede tafel geleider te hebben die ook horizontaal nauwkeurig verstelbaar is en geen speling vertoont.
Alles wat ooit in dat spul als extra aangeschaft is, is meegenomen.
Verder is het van het grootste belang, dat de beide wielen nog perfect in de lagers zitten en geen speling vertonen.
Geef de wielen allebei eens een slinger en laat ze draaien zonder lint, kijk waar ze tot stilstand komen als ze uitgedraaid zijn. Als dat telkens op de zelfde plek is, zijn ze vaak niet goed gebalanceerd.
Tevens is het handig om tijdens het draaien een kleine metalen haakse hoek me te nemen en te kijken of het metaal van de wielen voor en achterwaarts geen schommel (of hobbels) hebben (of zo min mogelijk).
Als deze een schommeling heeft, krijg je een heel onrustig lint dat voor en achteruit beweegt.
 
Laatst bewerkt:

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Ook van mij bedankt want ging net dezelfde vraag stellen vandaag. Leuk dat de antwoorden er al zijn :)

Ik heb er nu eentje gezien met zeer grote wielen (ik schat 70 of zelf 80cm). Het ding is wel echt oud, pré-vintage tijdperk zelfs en zit onder de roest. Waarschijnlijk heeft het al een paar oorlogen meegemaakt want de motor is nog met een band verbonden zoals ten tijde van de stoomaandrijving. Maar anders praaaachtig ding. Alleen al voor de looks ervan wil ik dat wel in mijn werkplaats hebben, opgeknapt wel te verstaan.

Heeft iemand ervaring met dit soort lintzagen opknappen? Veiligheid zal wel de nodige aandacht vragen. Vallen de geleidingen van het lint te herstellen? Ik vermoed dat er toentertijd nog geen rollagers gebruikt werden die ik nu eenvoudig kan vervangen? Zijn er nog linten te vinden, op maak waarschijnlijk?

Daarnaast is zo'n ding wel erg groot, is het niet handiger van dan ook een kleiner model ter beschikking te hebben?
 

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Swake, wel gaaf zo'n antiek gevaarte, maar zo'n reuze ding heb je wel een hoop ruimte voor nodig.
En inderdaad is een klein tafelmodel lintzaagje erbij reuze handig. Ik gebruik hem zelf best wel vaak.
Ik heb zo'n goedkoop tweede hands prulletje van Ferm op de werkbank staan, waar ik nu een metaal zaaglint op heb zitten.
Regelmatig zaag ik stukjes Aluminium voor het maken van mallen.
Echt een fluitje van een cent met dat ding en ik hoef daarvoor niet mijn grote Hammer uit elkaar te halen.
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Ruimte genoeg, die luxe heb ik. Ik ga er binnenkort naar kijken. Het ding verhuizen gaat wat anders worden. Weegt honderden kilo's, weet niet hoeveel precies. Zonder slimme hulp krijg ik dat met geen geweld op de aanhangwagen gesleurd. En dan er ook weer afhalen. Moet dat gedeelte ook serieus eens gaan bekijken voor ik er aan begin :cool:.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.