Kindertrapje, optrede/aantrede?

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Het gaat om een (gedraaide) trap voor een kinder stapelbed/ speelhuis.

de aansluiting met het bovenste gedeelte gaat op ongeveer 130cm komen.

mag ik de aantrede in dit geval kleiner maken dan 210mm en wat doe ik dan best met de optrede?

het is voor een meisje van 3 en het zal (hopelijk) wel moeten mee gaan tot ze een jaar of 10 is.

het wordt mijn eerste gedraaide trap dus het is een behoorlijke uitdaging.

Hier een foto van hoe het allemaal ongeveer moet worden...
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    76,5 KB · Weergaven: 214

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Tom,

Je moet rekening houden met je looplijn, ik zou eerder een luie trap maken, meer aantrede en minder optrede, voor een klein kind, lijkt me minder gevaarlijk, je moet er de plaats voor hebben natuurlijk, we kennen de situatie niet. Maar een trap en een kind van drie blijft gevaarlijk, gelijk welke aan of optrede. Ik heb een kind naar spoed moeten voeren die van enkele treden hoog viel maar ik wil je niet of je project zeker niet vergallen. Ik zie wel dat er een schuifaf zit aan de ene kant, mooi ding.

Sukses ermee
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Op deze foto is dit volgens mij een normale trap. Stel de "verdieping" is op 1.6m hoog. Met de 7 treden kom je op een optrede van ruim meer dan 20cm. Wil je dit verkleinen, heeft de trap meer ruimte nodig.

Wel een erg gaaf project! Ben erg benieuwd wat je er van gaat maken.

Heb een tijdje terug wat mogelijkheden voor een stapelbed in kaart gebracht (vooral voorbeelden op internet gezocht). Kwa trapje vond ik de combi trap/boekenkast het interessantst. Maar het stapelbed wat ik zou maken zou voor een heel klein slaapkamertje zijn. Zal binnenkort weer eens informeren of ze het nog wil :)

kinder-hoogslaper-momo-grijs-wit.jpg
 

tuoh

Oud hout
Pas gewoon beide waarden aan, zowel op- als aantrede. Optrede ongeveer 120mm en aantrede 140 à 145mm geeft al meer een trap op kindermaat. Bij een "verdiepingshoogte" van 1300mm worden dat bijvoorbeeld 11 optreden van 118mm, maar 10 treden van 130mm en een aantrede van 150 à 155mm lukt even goed. Voor de uitslag van de draaitrap voorzie je de looplijn best op 1/2 van de trapbreedte. Het is op de looplijn dat je de aantreden verdeelt, deze gevonden punten worden dan per trede verlengt naar het "denkbeeldige" centerpunt van de draaitrap. Op deze manier krijgt elke trede zijn karakteristieke vorm, zijnde een wigvorm met aan de uiteinden een cirkelsegment.
Dit gaat zonder meer een mooie en leuke klus worden zo te zien;) Er is iets moois van te maken, maar het gaat tijd kosten.

Mvg,

André
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
niets zegend antwoord
dacht al dat aan het lucht fietsen was, nog nooit een trap uitslag gemaakt zeker.

Ik heb je niets betekenend bericht gelezen en ik denk te verstaan wat je bedoelde, als ik de vertaling snap :confused:, maar ga er niet verder op ingaan. Als jij toch zo een genie bent waarom reageer je dan niet ´´ ON TOPIC´´ De balluuuh Sjeraar!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.