dringend hulp! kevers torren in mijn douglad

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Hey guys

Ben bezig met een veranda in douglas en bemerkte net minstens honderden torretjes of kevers.

geen idee of ze uitvlogen ergens in de buurt of dat ze door mijn geschuur uit de balken kwamen.

Wie weet welke dit zijnzodat ik actie kan ondernemen.

Alvast bedankt

Maarten

Ps fotos komen eraan
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Hooi,

"Om even DUIDELIJK te zijn ga ik me NIET expliciet uitspreken"

Misschien bedoel je de Bladpootwants. Heb zelf de naam moeten opzoeken weer, ik had een kennis die er een jaar of 5 geleden last van had in Nederland.

Grtsz
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
Dat is geen tor of kever maar een wants en waarschijnlijk een berkenwants en die zijn niet schadelijk voor het hout maar kunnen wel stinken. En dit is nog geen volwassen wants.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
thanks jongens!

iemand anders die me ook nog even kan geruststellen dat het geen houtaantaster is?

ik schrok me suf, was een paar uurtjes aan het beitelen en schuren en ineens verschenen ze bij honderden tegelijk, niet normaal meer.

Ik heb gisteravond nog even op een aantal sites van ongediertebestrijders gekeken maar dit insect komt inderdaad niet overeen met de plaatjes van de standaardknagers zoals de houtwormkever, boktor, houtwesp etc.

Wat zou die beestjes dan ineens aantrekken? Het schuurstof en de diverse lekken waar hars uit de balken lekte ofzo?
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
De wantsen verschijnen in deze tijd van het jaar omdat ze dan geboren worden zoek maar eens op grondwants, ik denk dat het dat geweest is.
Meestal stinken ze, als het een plaag is, zelfs om naar van te worden . De grondwants wordt ook wel eens berkenwants genoemd maar zijn twee verschillende soorten . Ze kunnen geen kwaad ten opzichte van het hout maar je kunt er wel last van hebben omdat ze een nare geur afscheiden.
Wantsen maken een onvolledige gedasnteverwisseling door, dat betekent dat jonge wantsen op hun ouders lijken met het verschil dat ze geen vleugels hebben.
Google op grondwants en ik denk dat ze dat zijn geweest of het is de berkenwants geweest , allebei niet wchadelijk maar ze kunnen wel lastig zijn qua geur en aanwezigheid .
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
ik denk dat ik heb, met jullie hulp, de grondwants. Kleidocerys resedae.



Grondwants-Kleidocerys-resedae-2014.jpg
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Zo te lezen was het dus gewoon stom toeval :)


http://nl.wikipedia.org/wiki/Grondwants


De volwassen grondwantsen zoeken bij de eerste koude nachten beschutte overwinteringsplaatsen zoals houtspleten, onder basten en droog stro. In het voorjaar, vaak eind maart, komen de grondwantsen te voorschijn. Na verspreiding en paring worden in mei en juni de eitjes, apart of in groepjes, afgezet op de onrijpe zaden. In augustus zijn de larven volgroeid. Vaak komen de larven in dichte groepen voor.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
en ik had er een paar op me hoofd zitten.....en toen hoorde ik ze dus idd een aangenaam geluid maken whahahaha

Als grote hoeveelheden wantsen bij elkaar voorkomen zijn ze al van afstand te ruiken. Bij verstoring en bij de paring maken ze een aangenaam sjirpend geluid door het tegenelkaar wrijven van een rij tandjes op de ader aan de onderzijde van de achtervleugel met een kant op de rug van het achterste borststuk.
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
Fijn dat ik je heb weten te helpen. Je zult nu nooit tor of kever tegen een wants zeggen :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.