Vaas taxus

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
vaas1.jpg
vaas2.jpg

Omdat eerdere vazen door ons konijn (Rambo is er niets bij) omgeduwd werden om bij de bloemen te komen, werd het tijd voor een definitieve oplossing.

Daarom deze stabiele en zware vaas uit Taxus. Hoogte 54 cm, grootste diameter 20 cm, opening boven 10 cm, wanddikte 10 mm, uitgehold tot 42 cm diep (met een hele, hele lange beitel)
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb hem geschuurd tot korrel 320 (buitenkant dan) en dan Drechsleröl van Steinert. In mijn ervaring met walnotenolie blijft dat soms wat plakkerig op taxus.
En ik heb ooit een fles Steinert Drechsleröl aangeschaft in Duitsland, dus dat heb ik eerder geprobeerd en het werkt wel goed op taxus.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Mooie vaas Jurriaan,

Een paar vraagen:
Heb je hem gedraaid uit vers hout of is het Taxus droog.
Zit het hart nog in de vaas of is hij buiten het hart gedraaid.
Ik vraag dit omdat het Taxushout dat ik heb liggen drogen wel erg de neiging heeft om scheuren te vertonen.

Gr. Rien
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Hoedje af, knap werk! Mooie tekening in het hout.

Je zegt dat de wanddikte 10 MM is, ik kan me niet goed voorstellen hoe je dit waterdicht krijgt ... word de binnenkant dan met een soort epoxy bewerkt of blijft het allemaal natuurlijk, voor jou een weet voor mij een vraag, ik ben beniewd.
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
De stam (diameter zo'n 25 cm) lag al een jaar of vijf in mijn werkplaats te drogen. De spanen die er uit kwamen voelden ook droog - dat is voor mij wel een indicator.

Waterdicht maken doe ik niet, als mijn vrouw er echte bloemen in wil zet ik er een inzetstuk in, een petfles of desnoods een PVC-pijp met dop onderaan.
Ik heb de binnenkant gevuld met een flinke scheut walnotenolie en dat rond laten lopen tot de hele binnenkant in de olie stond en toen de rest terug in de fles gegoten, maar dat had meer met het drogen te maken, ik wil niet graag buiten olie en binnen niets.

Het hart zit nog in de vaas, zo'n 2 cm uit het midden.

Wim, ja, met een haak - maar wel met een spaanbegrenzer er bovenop, want je ziet niet wat je doet binnenin dus een beetje veiligheid kan geen kwaad. Het geheel aan een stuk rondstaal van 25 mm dik en 150 cm lang.
 
Laatst bewerkt:

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Waterdicht maken doe ik niet, als mijn vrouw er echte bloemen in wil zet ik er een inzetstuk in, een petfles of desnoods een PVC-pijp met dop onderaan.
Ik heb de binnenkant gevuld met een flinke scheut walnotenolie en dat rond laten lopen tot de hele binnenkant in de olie stond en toen de rest terug in de fles gegoten, maar dat had meer met het drogen te maken, ik wil niet graag buiten olie en binnen niets.

Super Jurriaan, dank je wel, ik heb weer wat bijgeleerd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.