Buigen van hout: houten spatborden voor fiets.

Bennyborret

Nieuw lid
17 nov 2014
8
0
Beste forumleden.

Zoekende naar informatie over buigen van hout en inlegwerk kwam ik hier terecht.
Ondertussen is het zover: de spatborden zijn redelijk geslaagd en de fiets (Brompton) ondertussen rijvaardig.

De mallen zijn er, tijd om wat experimenteren.
Ik heb ondertussen essen fineer besteld om gelaagde exemplaren te maken. Ik denk dat die heel wat steviger zullen zijn dan de gestoomde?
Verder heb ik plannen om er in gekleurd plexi te maken, maar daar zal ik op het houtforum niet over uitweiden ;-)




Omdat het blog nog moet worden bijgewerkt, geef ik alvast twee foto's van de fiets mee:


brom40008.jpgbrom40007.jpg

Mvg
Benny
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Bennyborret

Nieuw lid
17 nov 2014
8
0
Fraaie kleur ook trouwens.
Het is het zgn Bianchi-licht groen.
Ondertussen werd het blogje bijgewerkt.
Wat de fiets op zich aangaat is het niet af, maar dat speelt op dit forum geen rol denk ik!
Wat de spatborden aangaat, is er berichtje over gemaakt.

Moderator: link verwijderd, regels gelden voor ons allemaal.

Tips, tricks, zijn welkom.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Bennyborret

Nieuw lid
17 nov 2014
8
0
link verwijderd, regels gelden voor ons allemaal.

Ik wist niet dat dit hier niet mocht; Had ik beter eerst de reglementen gelezen natuurlijk!.
Waarvoor mijn excuses.

Een mal ongeacht voor wat het moet dienen bestaat altijd uit twee delen. Hier is dat een bol deel en hol deel. Voor het bolle deel is het eenvoudig: gewoon de halve velg aftekenen en uitzagen.
Voor het bol deel tellen we 3mm bij de straal van de velg. Er moet immers plaats zijn om de eveneens 3mm dikke spatborden te kunnen klemmen. Het uitzagen is mooi gelukt, de vlakken zijn mooi van vorm.
mal0002.jpg


Aan één zijde wordt nog een stuk triplex genageld. Doel: het toekomstige spatbord op zijn plaats houden tot dat de klemmen hun werk doen. Bovendien mogen de spatborden absoluut niet schuin komen te zitten. omdat je dan verwrongen exemplaren bekomt. ​
En daar doe je enkel de open haard een plezier mee!

mal0003.jpg

Is dat alles? Nee we zijn er nog lang niet. De spatborden die te koop worden aangeboden zijn vervaardigd uit gelaagd hout. Vergelijk het met triplex. Lagen fineer waarvan de houtrichting dwars op elkaar komen te liggen. Deze verlijmen, in de mal plaatsen en de klemmen doen de rest.

Om te stomen heb je een soort stoombak nodig. Het hout wordt erin geplaatst en er wordt stoom in de bak gebracht.
Voor hetgeen ik wil doen volstaat een metalen pijp. Aan één kant dicht gelast met een flink stuk plaat. En het zaakje moet waterdicht zijn uiteraard. De andere zijde mag open blijven.
Hoe moet het nu verder?De toekomstige spatborden zijn wat te lang. Aan één zijde een gaatje maken en stuk ijzerdraad erdoorheen steken. Water aan de kook brengen en als het kookt (hoorbaar en komt flink wat damp uit de pijp) in de stoompijp gieten. "Met de vlam in de pijp" het water laten koken. De latjes erin brengen en terug op het vuur zetten.30 minuten erin laten.​
spatje0001.jpg

Na 30 min mag het vuur uit en de pijp verplaatst worden, want onder de dampkap krijg je het hout er niet uit.
Nu moet het snel gaan. De mallen, klemmen liggen uiteraard al klaar. Hout uithalen, ijzerdraad verwijderen en in de mal ermee! Het hout mooi in de mal duwen (de nadien aangebrachte triplex bewijst nu zijn nut) en klemmen maar!
spatje0003.jpg
Wanneer mogen de klemmen eraf? Door omstandigheden kon ik de spatborden niet onmiddellijk afwerken. Ik heb ze een week in de mal gelaten.Zolang hoeft natuurlijk niet: na 24uur mogen ze het daglicht aanschouwen.
Omdat ik niet altijd kon voortwerken stak ik ze tussenin erug in de mal. Dit is het resultaat van de arbeid:​
brom0005.jpg

De rode pijl duidt op een fout. Dit deel stak uit de mal en is bijgevolg niet zo mooi gebogen.Oplossing: herstomen en wat zorgvuldiger in de mal plaatsen!

niet zo mooi..jpg

Wat we bekomen zijn twee gebogen stukken essen. Een volgende stap is het boren van gaatjes voor de diverse bevestigingspunten, parkeerwieltje en het frezen van twee uitsparingen thv de remmen.
Nu hebben we spatborden die naam waardig!

brom40001.jpg

Voor montage op de fiets behandelen zodat ze toch een tijdje zullen meegaan! Hiervoor gebruik ik het zelfde product als bij schrijnwerk


Tips, tricks, zijn welkom.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Prachtige post Benny, en niemand zal het een probleem vinden als je de rest van de fiets hier ook behandeld, integendeel denk ik zelfs. En een link mag je altijd in je onderschrift opnemen, graag zelfs. Maar een post moet eigenlijk compleet zijn, zoals deze!

jaap
 

Bennyborret

Nieuw lid
17 nov 2014
8
0
Ik ben houtbewerker van opleiding, maar ik oefen dat (beroepshalve) al een eeuwigheid niet meer uit.
De spatborden geven aan dat soms wel nog eens kriebelt.

Ondertussen is de fiets helemaal klaar.
brom70018.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.