indoor konijnenhok

kleinekapitein

Actieve deelnemer
10 jun 2012
39
3
Mijn konijnen (2 stuks) lopen los in huis (ze zijn zindelijk) en dat zorgt voor een boel gezelligheid. Het derde konijn is helaas geen vrienden met de eerste twee, zet ze bij elkaar en de dame slacht ze beide af. Het beestje is inmiddels ruim 10 (!) jaar oud en weegt 960 gram en toch zou ze geen spaan heel laten van de andere twee (beide 5kg schoon aan de haak). Hierdoor hield ik haar altijd achter een soortement van hekjes, een simpele vierkante multiplex frames met daarin plexiglas. Dat zag er altijd wat rommelig uit en het plexiglas is niet krasbestendig. Daarom werd het tijd voor iets nieuws. Ontwerpje gemaakt in Sketchup (de render is gedaan met Vray in Sketchup).
ampbtd.jpg


Vervolgens de maten in Maxcut gestopt
34p0vfo.jpg


Daarna een ordinaire bouwmarkt 18mm multiplex plaat op de zaagmachine gezet. Ik heb toegang tot een Striebig COMPACT machine en daar valt best leuk mee te zagen
compact-auto.jpg


Daarna de boel spartaans in elkaar gezet. Ik ben niet vies van schroeven e.d. in het zicht in dit geval al is dat hier misschien vloeken in de kerk :p
aetlc2.png


Afwerking is gedaan met 3 lagen Osmo hardwax. De gevel bestaat uit 5mm vensterglas dat in het geheel is gelijmd. Boven de helft van de bak zit een tralie deksel omdat dat anders een eenvoudige ontsnapping zou zijn. De ruif heb ik uit het ontwerp geschrapt want daar had mevrouw geen boodschap aan. Het is voor konijnenbegrippen niet zo'n heel groot hok maar het ze mag regelmatig los lopen (dan gaan de andere twee de bak in) dus dat is geen ramp.
De pootjes zijn overigens hol met daarin mini-parket zwenkwieltjes.

Is weer eens wat anders dan het gemiddelde konijnenhok :cool:
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Erg leuk gedaan! Zeker met die 'verdekte' zwenkwieltje in de poten, dat scheelt een hoop gekras op de houten vloer.

(off topic, hoe de h*l heb jij die konijnen zindelijk gekregen??? Wij hebben van alles geprobeerd, zelfs Flappie van Youp v/h Hek een aantal keren afgespeeld voor het hok maar niets werkte... ben zeer benieuwd)

Groeten,
Patrick
 

kleinekapitein

Actieve deelnemer
10 jun 2012
39
3
Flappie lijkt me een tamelijk traumatisch liedje om te horen voor een konijn dus het verbaasd mij niets dat het je niet is gelukt :p
Konijnen zijn gewoontedieren, als je een jong konijn hebt dan zet je die een week of 3 in een bak met hooi en zaagsel. Een wasmachine lek-bak is daarvoor heel geschikt. Net als in het wild doen tamme konijnen graag hun behoefte op een specifieke plek. Het enige wat je moet doen is zorgen dat die plek in de bak is. Na die 3 weken geef je ze een klein beetje ruimte naast de bak, bijvoorbeeld een handdoek. Laten ze keutels naast de bak liggen dan gooi je die terug. Blijven ze het naast de bak doen dan doe je een stapje terug en neem je de ruimte weer weg.

Het beste is om de konijnen zo jong mogelijk te trainen, daarom ze zo 'vers' mogelijk bij de fokker vandaan halen. Hoe ouder het konijn hoe moeilijker het wordt, soms zelfs niet meer mogelijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.