hm1 erfstuk maar doet het niet (meer?)

Sandro

Nieuw lid
12 mrt 2015
13
0
Hallo Houtbewerkers, ik las hier al eea over de scheppach hm machines. Ik heb er zoeentje min of meer geërfd van mijn opa, compleet met alle opzetstukken, brochures etc etc.. superding! en direct ingezet voor wat werkstukken.. naar grote tevredenheid totdat... ie niks meer deed.. Het leek alsof ie niet op toeren kwam en daarna sloeg ie af en sindsdien doet ie niks meer.. Nu heb ik zitten zoeken of er ergens een zekering ofzo is doorgeslagen maar kan geen zekering vinden.. Heeft iemand enig idee of die er wel zit en zoja waar dan en zonee: wat zou er anders aan de hand kunnen zijn? Ik heb wel, moet ik eerlijk zeggen, een flink groot nieuw zaagbad erop gezet, misschien dat ie dat toch iets te lastig vond? enfin, enige tips van harte welkom. Als ik trouwens iemand kan verblijden met scans van originele foldertjes uit de jaren 70 dan hoor ik het wel!
groeten, Sandro
 

Sandro

Nieuw lid
12 mrt 2015
13
0
ja rond buisje zit erop, is dat te fixen/vervangen dan? en waardoor zou dit kunnen zijn veroorzaakt? scans kan ik wel effe werk van maken, zou ik ze dan uploaden op de site of per mail ergens heen sturen?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Zo'n ding heet een condensator, en is nodig als je een drie-fasen motor op 2 fasen (240V) wil aansluiten - de condensator regelt dan de 3e fase.
Of het is een start-condensator, die extra kracht geeft bij het opstarten van de motor.

Wat je nodig hebt is een kennis met verstand van motoren en elektriciteit - iemand van de technische dienst van een fabriek, of een goede winkel (machinehandel), zoals bv. deze in mijn buurt: http://www.vannuland.com/.
Als je de condensator zelf uitbouwt kun je natuurlijk overal een nieuwe kopen, maar als je daar niet aan wil beginnen zal het wat meer moeite kosten.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Het ""busje""is een startcondensator. Defecte condensator is een standaardeuvel van overigens uiterst betrouwbare enkelfasemotortjes. Makkelijk te vervangen. Zorg dat je een condensator met dezelfde capacitietswaarde uitgedrukt in uF (microfarad) en spanning koopt. Maak anders even een foto van het busje;vertellen forumleden wel wat je precies moet kopen :)

mvg
Klaas0639
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Conrad heeft vaak de aluminium condensators met aluminium kapje zoals origineel.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een condensator kan je uitmeten met de meeste multimeters. Even meten geeft zekerheid of hij goed is of niet.
Maar het zou ook een centrifugaalcontact in de motor kunnen zijn. Mijn vader zaliger had een HM1 en om die te starten moest er even een schakelaar omgezet worden. Deze was ter vervanging van de centrifugaalschakelaar in de motor die de condensator enkel tijdens het aanlopen van de motor in bedrijf stelde.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Tis toch makkelijk als er iemand naar kijkt die er verstand van heeft.. Van elektronica dan iig.. Had laatst dat m'n afzuiger het plots niet meer deed. Vriend heeft er naar gekeken en uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat de schakelaar kapot was. In eerste instantie gingen we uit van een kapotte condensator..
 
Laatst bewerkt:

Sandro

Nieuw lid
12 mrt 2015
13
0
Dank voor alle reacties! Ik ga es ff kijken waar ik em hier in de buurt (Rdam) kan laten servicen dat is misschien sowieso wel eens nodig..
 

Sandro

Nieuw lid
12 mrt 2015
13
0
Okee hier wat foto's van betreffende condensator: helaas is mijn opa er een keer meet de hammerite overheen gegaan dus niet alles is meer leesbaar. welke condensator zou ik moeten kopen? onderhoud en reparatie is hier in de buurt blijkbaar moeilijk te krijgen dus als het niet lukt ga ik maar eens naar dat Nulland adresje..IMG_4348.jpgIMG_4349.jpg
 

Sandro

Nieuw lid
12 mrt 2015
13
0
Hoi ja ik had ook al Kruis aan de lijn die doen echter liever niets meer met Scheppach, blijkbaar slechte ervaring met nieuwe importeur.. gaven echter al aan dat het makkelijk zelf is te vervangen.. Ik ben zelf niet geheel onhandig dus ... vraag is dan even: ik kan geen condensator vinden met zulke (hoge) uF waardes. Kan het niet zijn dat er met de inscriptie 125 gedeeld door 156 wordt bedoeld? Dat zou op circa 0,8 uF neerkomen? De meesten op Conrad daar hebben echter wel weer een voltage van 400-500..? enfin, als iemand een vergelijkbare machine heeft en daar ooit de condensator van heeft vervangen..?
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ik heb zelf ook een HM1, kijk voor de grap eens op het motorplaatje (onder op de motor) daar staat onderaan vaak ook de waarde van de aanloop condensator.
Op de mijne staat: 1,5KW AEG, 2770 T/min, condensator: 40uF / 400V.

Die 125-156 lijkt mij niet de condensator waarde, lijkt een beetje over de top als ik naar de rest van mijn machines kijkt, de meeste variëren tussen de 6 en de 40 uF

Groeten,
Patrick
 

Sandro

Nieuw lid
12 mrt 2015
13
0
Wederom dank, ik ga ook even de onderzijde checken. Bijgevoegd: een pdf met daarin een brochure (in het Duits helaas, maar mijn opa was Belg en kreeg ze alleen in het Duits en Frans) over de HM1 met alle toebehoren. Ik heb ook wat meer technische a4tjes die ga ik zo scannen.Bekijk bijlage folderhm1duitsssetolakl.pdf
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.