Russian Olive

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik zei in een vorige post dat Ik nooit Olive hout had gedraaid maar wel Russian Olive, Ik weet niet wat het in Nederland genoemd word, misschien hetzelfde of niet :confused:

Zo Ik heb gekeken bij mijn foto’s en vond een paar foto’s, ze zijn niet zo duidelijk, Ik heb er een die war beter is zo zal die hier plaatsen, het was niet erg groot Ik schat ongeveer 25CM doorsnee, Ik vind het best wel mooi hout, maar je ziet het zelden hier in Ontario in grotere maten, groeit wel groter op de prairies waar het gebruikt word als windbreaking heggen.

Het is vrij zacht hout maar draait best wel goed, en heeft een aangename kleur vind Ik.:)

Russian Olive bowl.jpg
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooi schaaltje Leo.
Ik heb ook 2 zo'n vormen staan ongeveer, maar dan met samengestelde houtsoorten in segmenten.
Deze staan ook op deze forum, maar ruim een jaar geleden denk ik.
De Nederlandse benaming is groenblijvende olijfwilg, zilverbes denk ik.
Vandaag doe ik weer verder aan mijn zwevend potje.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Hier een foto van een vaas gedraaid uit een stuk Russisch olijf hout. Het hout kreeg ik van een Amerikaanse houtdraaier uit Texas.
De vaas is naar een voorbeeld van Christiaan Jorg.
Doorsnede 14cm, wanddikte 7mm

Een zeer mooi exemplaar Nico.
Is dit ook volledig hol gedraaid Nico?
Ik vermoed eigenlijk van wel.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Mooi schaaltje Leo.
Ik heb ook 2 zo'n vormen staan ongeveer, maar dan met samengestelde houtsoorten in segmenten.
Deze staan ook op deze forum, maar ruim een jaar geleden denk ik.
De Nederlandse benaming is groenblijvende olijfwilg, zilverbes denk ik.
Vandaag doe ik weer verder aan mijn zwevend potje.

Thanks Jacob :), deze was al vele jaren geleden gedraaid, Ik had toen nog geen digitale camera, vandaar de enkele foto en niet erg goed.

En bedankt voor de naam, zocht dat op en inderdaad is het Smalbladige olijfwilg, ook wel Russian silverberry genoemd, weer wat bijgeleerd ;)
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hier een foto van een vaas gedraaid uit een stuk Russisch olijf hout. Het hout kreeg ik van een Amerikaanse houtdraaier uit Texas.
De vaas is naar een voorbeeld van Christiaan Jorg.
Doorsnede 14cm, wanddikte 7mm

Dat is een mooie grote vaas Nico, en Ik veronderstel dat je het vanuit de bodem uitgehold hebt, mooi werk :cool:, en thanks for commenting :).

Het olijfhout wat wij kennen is absoluut een van mijn favorite housoorten, maar dit is ook erg mooi.

Dank je Rien, ja Ik kan er in komen dat je het echte olijfhout graag draait, erg mooi wat Ik heb gezien, maar scheurt nogal makkelijk heb Ik gehoord ??, Ik heb er zelf helemaal geen ervaring in, jammer genoeg groeit het hier niet, maar ben echt wel tevreden met al de keuzes die we hier in Canada hebben :).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.